دومین جمعه پاییز برای ساکنان خوابگاه علوم پزشکی شیراز روز غمگینی بود. آن‌ها درحالی بیدار شدند که ماموران و کارشناسان پزشکی‌قانونی در حال بررسی جسد یکی از هم‌دانشگاهی‌هایشان بودند که از طبقه دهم ساختمان به خیابان پرتاب شده بود. هیچ‌کس علت فوت وحید را که دانشجوی دکترای حرفه‌ای بود، نمی‌داند، اما آنچه پزشکی‌قانونی بعد از بررسی جسد اعلام کرد این بود که وحید ساعت چهار صبح به علت سقوط از طبقه دهم فوت کرده است.

سلامت نیوز:  دومین جمعه پاییز برای ساکنان خوابگاه علوم پزشکی شیراز روز غمگینی بود. آن‌ها درحالی بیدار شدند که ماموران و کارشناسان پزشکی‌قانونی در حال بررسی جسد یکی از هم‌دانشگاهی‌هایشان بودند که از طبقه دهم ساختمان به خیابان پرتاب شده بود. هیچ‌کس علت فوت وحید را که دانشجوی دکترای حرفه‌ای بود، نمی‌داند، اما آنچه پزشکی‌قانونی بعد از بررسی جسد اعلام کرد این بود که وحید ساعت چهار صبح به علت سقوط از طبقه دهم فوت کرده است.
 

تغییرات رفتاری وحید از زبان هم‌خوابگاهی‌هایش
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دوستان و هم‌خوابگاهی‌های وحید درباره‌ انگیزه او برای خودکشی چیزی نمی‌دانند ولی همه آنها در مورد یک موضوع با هم، هم‌عقیده هستند. هم‌خوابگاهی‌های وحید که همه دانشجویان دکترای حرفه‌ای رشته‌های پزشکی هستند، می‌گویند او نزدیک یک سال بود که حالت «منیک» داشت و سرخوشی می‌کرد. یکی از آنها در رابطه با منیک بودن وحید گفت: «یک شب در خوابگاه بودیم. لوله‌های گاز را خارج از پنجره‌ها تازه نصب کرده بودند. وحید ادعا کرد می‌تواند از پنجره خارج شود و با لوله‌های گاز بارفیکس برود.» او ادامه داد: «بچه‌ها وقتی اصرار او را برای خارج شدن از پنجره و انجام این کار دیدند سعی در منصرف کردن او داشتند و می‌گفتند ممکن است لوله بشکند.»  یکی دیگر از دوستان وحید نیز با اشاره به اینکه نمی‌داند ‌انگیزه وحید از این کار چه بوده است، گفت: «نمی‌دانم واقعا خودکشی کرده یا به‌طور اتفاقی پرت شده است، اما چند بار به ما گفته بود می‌تواند بدون اینکه وارد راهرو شود از دیوار خوابگاه بالا بیاید و وارد اتاق شود.» وی در رابطه با این موضوع افزود: «وحید ورودی سال 89 بود و درسش هم خوب بود. اما حدود یک سال بود که کارهای عجیب و غریب زیادی انجام می‌داد که بیشترمان به این نتیجه رسیده‌ بودیم، او منیک شده است که این کارها را انجام می‌دهد.»

وی در توضیح انسان‌های منیک گفت: «منیک دقیقا نقطه مقابل افسردگی است، یعنی برعکس افسرده‌ها که منزوی می‌شوند و کم‌فعالیت، این افراد از فعالیت بیش از حد و سرخوشانه رنج می‌برند.» او اظهار کرد: «در مدتی که این نوع اختلال شخصیتی را پیدا کرده بود توان بیشتری هم در کارها داشت. مثلا یک ساعت کامل با سرعت زیاد روی تردمیل می‌دوید و بعد از‌ آن دیگر می‌افتاد زمین و حرف نمی‌زد.» یکی دیگر از دانشجوها در این رابطه به خبرنگار ما گفت: «اکثر ما وقتی باشگاه می‌رفتیم، نهایتا نیم ساعت یا 40 دقیقه تمرین می‌کردیم ولی چند بار دیدیم او سه ساعت مدام در باشگاه مانده و تمام سه ساعت را تمرین می‌کرد.» وی ادامه داد: «مثلا ما که از باشگاه خارج می‌شدیم بچه‌هایی که بعد از ما می‌رفتند هم می‌دیدند و برایمان تعریف می‌کردند که پس از رفتن شما هم یکسره مشغول تمرین بود.»
 

خودکشی یا حادثه؟
براساس گفته‌های کارشناسان پزشکی‌قانونی علت فوت وحید سقوط از ارتفاع بوده، اما اینکه در این سقوط عمدی وجود داشته یا سهوا صورت گرفته، ابهام وجود دارد. یکی از دوستان وحید در این‌باره گفت: «اکثرمان فکر می‌کنیم حادثه بوده و نمی‌خواسته خودکشی کند.» او با اشاره به کارهایی که وحید انجام می‌داده و پیشتر گفته شد، ادامه داد: من که سقوط سهوی را محتمل‌تر می‌دانم و فکر می‌کنم می‌خواسته باز هم چیزی را امتحان کند که ناخواسته پرت شده است.» یکی دیگر از کسانی که او را از نزدیک می‌شناخته در این رابطه گفت: «وحید اعتقادات مذهبی محکمی داشت و از این لحاظ مطمئن هستم او دست به خودکشی نمی‌زند.» این دانشجو نیز سقوط سهوی را باعث مرگ دوست‌شان دانست و گفت: «اگر قرار بود از پنجره بیرون بپرد، هر وقت اتاق‌شان خالی می‌شد این کار را می‌کرد، در صورتی که طبق گفته پزشکی‌قانونی وحید از طبقه دهم و از نمازخانه خوابگاه پریده بود.»
  

حادثه هنوز در هاله‌ای از ابهام است
به نظر می‌رسد مرگ این دانشجو که اصالتا لرستانی است، در حالی ماجراساز شده که مرگ او هنوز با ابهام‌های زیادی روبه‌رو است. به هر حال در حالی پنج روز از این حادثه می‌گذرد که احمدی، رئیس حراست خوابگاه‌ها از اینکه این ماجرا خودکشی بوده یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی کرد. اظهار بی‌اطلاعی ریاست حراست خوابگاه‌ها در حالی بود که پزشکی‌قانونی و کارشناسان حاضر در محل در رابطه با این موضوع گزارش کاملی به مسئولان دانشگاه داده‌اند. احمدی در رابطه با این موضوع گفت: «همان قدر از این حادثه می‌دانیم که روی سایت دانشگاه قرار داده‌ایم.» این در حالی است که تنها چیزی که در این رابطه روی این سایت قرار دارد این است که «تاکنون شواهد دال بر سقوط این دانشجوی پزشکی است که منجر به فوت او شده است».

 
جنون و شیدایی منیک‌ها و رفتار خطرناک
دکتر حسن عشایری، متخصص اعصاب‌شناسی در رابطه با افراد مانیا یا منیک، گفت: «مانیا یک بیماری دوقطبی است که می‌تواند افسردگی باشد و می‌تواند به جنون و شیدایی منجر شود.» او با اشاره به اینکه این افراد معمولا پرش افکار دارند، افزود: «آنها فکر می‌کنند هر کاری بخواهند می‌توانند انجام بدهند و یک نوع خودبزرگ‌بینی پیدا می‌کنند.» عشایری با بیان اینکه این افراد اصلا توان بدنی بیشتری پیدا نکرده‌اند و فقط فکر می‌کنند که توان بیشتری از بقیه دارند، افزود: «مورد‌های زیادی بوده‌اند که در زمستان و هوای منفی 10 درجه با لباس نازک ساعت‌ها در پارک نشسته‌اند و حتی فوت شده‌اند.» وی ادامه داد: «در این حالت انشعابات شیمیایی در مغز به هم می‌خورد و دچار تغییر می‌شود که حاصل این تغییرات کم‌خوابی، پراشتهایی و به‌شدت پرحرفی است.» وی با بیان اینکه این افراد کارهای بچه‌گانه‌ای انجام می‌دهند که گاهی اوقات این کارهایشان خطرناک هم هست، گفت: «فکر می‌کنند کارهای خارق‌العاده‌ای که در توان دیگران نیست می‌توانند انجام بدهند.» دکتر حسن عشایری وقتی از کارهای عجیبی که وحید انجام می‌داده، مطلع شد و به اندیشه راه رفتن بر دیوار و بارفیکس با لوله گاز روی دیوار طبقه ششم پی برد، در رابطه با اینکه کار وحید خودکشی بوده یا خیر، گفت: «خودکشی معمولا از انسان‌هایی که مانیا هستند بعید است، همان‌طور که گفتم شاید کارهای عجیب و خطرناک باعث مرگ‌شان شود. در رابطه با این دانشجو نیز محتمل‌تر می‌دانم که مشغول یکی از همین کارهایی بوده که به دوستانش گفته قادر به انجام آن است و در حین انجام آن کار سقوط کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha