نشست هم اندیشی و کمیته علمی سمینار بین المللی نقشه راه سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

سلامت نیوز: نشست هم اندیشی و کمیته علمی سمینار بین المللی نقشه راه سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طریقت منفرد - وزیربهداشت دولت دهم در این نشست گفت:‌ ما 15 سال اول انقلاب، کار کردیم بدون اینکه فکر کنیم چراکه ضرورت مقطع بوده و حالا 20 سال است فکر می‌کنیم بدون اینکه اجرا کنیم. اکنون وقت آن است که این دو امر به صورت هماهنگ پیش رود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهدافش در بسیاری از بخش‌ها موانع جدی دارد، گفت: تنها بخشی که همه امکانات را برای یک عملکرد نسبتاً مطلوب در اختیار دارد بخش بهداشت و درمان است. مهم‌ترین نیاز هر بخش، نیروی انسانی است که ما در این زمینه وضعیت خوبی داریم.

طریقت منفرد تنها مشکل بخش سلامت را اعمال نظرات فردی دانست و ادامه داد: ساختار فعلی ما اجازه پیگیری مواضع و نظرات سلیقه‌ای را می‌دهد. به لحاظ امکانات همه تصمیمات در یک جا متمرکز شده و کسی که در رأس می‌نشیند می‌تواند تفکراتش را اصل قرار دهد.

وزیرسابق بهداشت پیشنهاد کرد که چند مورد اولویت دار سند چشم‌انداز جدی پیگیری شود، به طوری که نظارت مستمر بر آنها باشد.

ذکتر کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت نیزدراین نشست با اشاره به برگزاری سمینار چشم انداز سلامت سال گذشته در شیراز، افزود: با توجه به این که دو دهه از ابلاغ سند چشم انداز گذشته است، اقدامات انجام شده در دو دهه گذشته و اقداماتی که در دو دهه آینده باید برگزار شود در این سمینار مطرح و بخشی از نکات مطرح شده تدوین شد که در تصمیم گیری‌ها بی تاثیر نبود.

وی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه در کشور هستیم، افزود: معاون راهبردی رئیس جمهور ومجلس آمادگی لازم را برای تدوین برنامه فراهم می‌کنند. هم چنین امسال به مناسبت ابلاغ سیاست‌های کلی چشم انداز20 ساله از سوی مقام معظم رهبری، می‌توان با دست پرتر و نگاه روشن تری به مسائل کلان حوزه سلامت پرداخت.

وی در ادامه به چالش های پیش رو برای اجرای این سیاست ها اشاره کرد و گفت: چند گلوگاه مهم وجود دارد که باید آنها را شناسایی کنیم. یکی از این گلوگاه‌های مهم بحث پایش ارزشیابی است که در این زمینه ساز و کار مشخصی وجود ندارد.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی در توضیح هدف برگزاری سمینار نقشه راه سلامت که پنجم و ششم آذرماه امسال برگزار می شود، اظهارکرد: امیدواریم این سمینار راهگشایی برای نظام اجرایی باشد و هم چنین در شکل گیری گفتمان سازی در خصوص نگاه جامعه به سلامت موثر واقع شود؛ چرا که بحث‌هایی چون ارتقاء سلامت کمک می‌کند که از نگاه تک بعدی به سلامت پرهیز کنیم.

وی با اعلام اینکه تا کنون 100 مقاله پژوهشی به دست ما رسیده است، افزود: دانشگاه «مانیتوبا»ی کانادا به عنوان حامی رسمی کنگره ثبت شده است. هم چنین تا کنون سفر سه مهمان خارجی به ایران قطعی شده است. لذا امیدواریم فضایی بین المللی در این زمینه به وجود آید.

باقری لنکرانی سپس از برگزاری کارگاهی با هدف ترویج ترجمان دانش خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha