معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در آستانه عید سعید قربان، به هموطنان توصیه کرد: دام را از مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

سلامت نیوز:  مهندس سیدرضا غلامی همچنین اظهار داشت: خرید دام باید از مراکز معتبر عرضه دام بهداشتی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است، صورت گیرد و ذبح دام در کشتارگاه‌هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند، انجام شود.

 به گفته وی، کشتن دام در محیط خارج از کشتارگاه و در کوچه و خیابان از نظر بهداشتی صحیح نیست زیرا با این اقدام آلودگی‌های محیطی به راحتی به گوشت منتقل شده و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

 وی تصریح کرد: اگر هموطنان بخواهند در منزل ذبح دام را انجام دهند باید نکات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند به طوری که توصیه می‌شود ذبح دام روی زمینی که آسفالت یا سنگ فرش بوده انجام شود تا شرایط شستشو راحت‌تر باشد و در صورت نبود سنگفرش یا آسفالت، حتماً باید یک کیسه نایلونی را زیر دام قرار دهند و سپس روی آن ذبح انجام دهند.

غلامی افزود: باید فضولات و ضایعات بعد از ذبح در چاه فاضلاب یا در عمق خاک دفن شود. به نحوی که حداقل نیم متر خاک روی ضایعات امعاء و احشاء ریخته شود تا از دسترس حیوانات و جوندگان دور باشد و باعث آلودگی محیط نشود.

 

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: همانند سالهای قبل در صورت درخواست سازمان دامپزشکی، بازرسان بهداشت محیط در سراسر کشور این آمادگی را دارند در قالب اکیپ های مشترک نسبت به نظارت محیطی در روز عید قربان اقدام کنند.

 

وی افزود: در مناطق روستایی نیز بهورزان همکاری لازم را با سازمان دامپزشکی خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha