معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان شهرداری تهران گفت: می توان از ظرفیت خالی فضاهایی که تنها چند ساعت در طول شبانه روز و یا چند ماه از سال کارآیی دارند برای پناه دادن به همراهان بیمارانی که در خیابانهای نزدیک بیمارستانها اقامت می کنند، استفاده کرد.

سلامت نیوز : رضا جهانگیری فر به مهر گفت: هیچ دستورالعمل و یا تصمیمی از سوی هیچ نهادی به ما اعلام نشده است که به فکر همراهان بیماران در بیمارستانها باشیم. اما به جهت اهمیت موضوع و اینکه این افراد دچار مشکلاتی می شوند و نمی توانند به علت هزینه زیاد اقامت به هتل و مسافر خانه بروند، شهرداری تهران  در صورت مشارکت وزارت بهداشت می تواند مراکزی را در بیمارستانها به عنوان همراه سرا بسازد تا این افراد در مدت زمانی که بیمارشان در بیمارستان بستری است، دغدغه اسکان شبانه را نداشته باشند.

وی افزود: مقدمات این کار در قالب طرح توسعه زیرساختهای خدمات اجتماعی انجام شده و مطالعات آن را در اختیار شورای شهر نیز قرار داده ایم. مصوبه آن را نیز گرفته ایم. اجرایی شدن این کار مستلزم همکاری وزارت بهداشت برای تامین زمین است. چون این مراجعین مخاطبان بیمارستانها هستند و باید آنها نیز دغدغه تامین مکان برای این افراد را داشته باشند. اما متاسفانه تصمیم خاصی از سوی هیچ نهادی در این باره گرفته نشده است.

مطالبه ای از وزارت بهداشت ندیدیم

جهانگیری بیان کرد: مذاکراتی بین معاونت اجتماعی شهرداری و معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شد و قرار بود که وزارت بهداشت از این طرح استقبال کند اما مطالبه ای از آنها ندیدیم.  در منطقه 3 شهرداری تهران به صورت موقت مکانی برای استقرار شبانه همراهان بیمار اختصاص داده شد ولی ما  در کنار همه بیمارستانها چنین ساختمانهایی را نداریم اگر هم این ساختمانها وجود داشته باشد مشکلی برای اختصاص آن نداریم ولی وزارت بهداشت هم باید بداند که می بایست در این زمینه مشارکت کند. اگر قرار باشد که هم ساختمان و هم خدمات آن را شهرداری بدهد و بیمارستانها و وزارت بهداشت مشارکتی نکند، منطقی به نظر نمی رسد. این ساختمانها هزینه آب و برق و نیروی انسانی دارد.

وی پیشنهاد داد: از فضاهای کالبدی زیادی که تنها در مقاطعی از سال کاربرد دارند می توان بهره گرفت. این مکان ها می تواند حسینیه ها و یا حتی مساجدی باشد که تنها چند ساعت از شبانه روز و یا چند روز در طول سال کاربری دارند. مساجد محل عبادت هستند ولی می توانند سرپناهی برای افرد بی پناه شوند. باید این نگرش در متولیان این حوزه تقویت شود. باید به این سمت برویم که از این فضاها چند منظوره استفاده کنیم.

ارزش پناه دادن به افراد بی پناه کمتر از ارزشهای دینی و انسانی نیست

برگزاری مراسم در ایامی مانند محرم و رمضان بسیار ارزشمند است ولی ارزش پناه دادن به افراد بی پناه کمتر از ارزشهای دینی و انسانی نیست. چون همراهانی که بیمارشان در بیمارستان به مدت طولانی بستری است، دغدغه این را دارند که شب ها کجا بخوابند. رسانه ها نیز باید به این موضوع بپردازند.

وی ادامه داد: فضای مدارس نیز می تواند از شب تا صبح در اختیار این افراد قرار گیرد فضای خالی زیادی در شهر وجود دارد اما در کنار همان فضاها، افراد بی پناه نیز هستند. تلاش داریم این ظرفیت ها را فعال کنیم اما شهرداری تنها یک نهاد است. با این وجود بدون اینکه مصوبه ای ابلاغ شده باشد و یا وظیفه ای تعریف شود، اقدام به پیگیری رفع این مشکل کرده ایم و اعتبارات ساخت برخی از همراه سراها را نیز دریافت کرده ایم.

تصریح کرد: برای 15 بیمارستان عمومی تهران 5 همراه سرا پیش بینی شده است. اما باید حداقل یکی از این بیمارستانها درخواست ساخت همراه سرا را داشته باشد. برخی از بیمارستانها فضا برای ساخت همراه سرا دارند اما نمی خواهند از آن استفاده کنند شاید هم نگران این مشکل نیستند. قرار شد جلسه ای با مسئولان وزارت بهداشت به منظرو هماهنگی برای ساخت همراه سرا داشته باشیم. اما اعلام کردند که مشغول اجرای طرح تحول سلامت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha