قائم مقام وزیر بهداشت در اموردانشگاه‌ها عدم تعیین دقیق حوزه مدیریتی و فاصله زیاد بین اجرا و برنامه‌ریزی را از آسیب‌های حال حاضر در حوزه سلامت دانست و افزود: باید مشکلات اساسی که مانع برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت می‌شود را بفهمیم و اولویت اهداف را تعیین کنیم تا بتوانیم کار خود را پیش ببریم.

سلامت نیوز : امامی رضوی در نشست "هم اندیشی و کمیته علمی سمینار نقشه راه سلامت" که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد،‌ اولویت‌بندی اهداف و سیاست‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل برای اجرای سیاست‌های ابلاغی دانست و افزود: برای تعیین اولویت اهداف و رابطه آنها با هم لازم است که وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کنیم.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه طی 4 یا 5 دهه گذشته اهداف اجرایی ما بیشتر روی دسترسی به خدمات سلامت و درمان متمرکز شده است، گفت: اگر آسیب‌ها، مشکلات و اولویت‌ها تعیین نشوند ما دچار دوباره‌کاری می‌شویم.

 امامی رضوی با بیان اینکه برای تولید یک خروجی با ارزش از این سمینار باید محور مباحث را محدود کنیم چهار موضوع تازه در حوزه سلامت را مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه تأکید طرح تحول نظام سلامت در کاهش هزینه درمان از سوی مردم بود لازم است تا در سمینار پیش‌رو این مسئله را ارزیابی کنیم.

 وی تعیین حدود و اختیارات تولیت وزارت بهداشت، نظام تأمین مالی و مخاطرات سلامت و همکاری بین بخشی را به عنوان موضوعات پیشنهادی در برگزاری سمینار نقشه راه سلامت عنوان کرد و گفت: در مباحث نظام تأمین مالی و اجرای آن مشکلات زیادی داریم. در مباحث تولیت که در بند هفت مطرح شده اختلاف‌ نظرهای زیادی وجود دارد، ضمن اینکه در زمینه همکاری بین‌بخشی بحث‌های بسیاری شکل گرفته، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. بنابراین لازم است در سمینار به این موضوعات پرداخته شود.

 

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه سلامت فاصله عمیقی بین تدوین برنامه‌ها و اجرا و نظارت بر آنها وجود دارد، گفت: در برنامه‌ریزی قوی هستیم، اما در اجرا و نظارت نه.

 

فریدون عزیزی ضمن طرح این نکته که همایش‌هایی که برگزار می‌شود باید با هماهنگی سازمان‌ها انجام شود تا از دوباره کاری پرهیز کنیم، افزود: در دانشگاه‌ها کسی از برنامه‌های وزارتخانه و اجرا و نظارت بر آن آگاهی ندارد. اساتید دانشگاه در مسائل، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت دخالت چندانی ندارند.

 

عزیزی در انتها با تأکید بر اینکه این همایش با هدف اطلاع‌رسانی و کمک گرفتن از همین متخصصان دانشگاهی برگزار می‌شود، برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های حاشیه‌ای این همایش را درجهت تدوین برنامه و اجرا و نظارت بر آن بسیار مهم ارزیابی کرد.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه رضایی معاون قوانین مجلس نیز با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های ما تمرکز برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در یک دستگاه است، گفت: چالش‌ دیگرعدم آسیب‌شناسی دقیق است و ما یک سیستم داریم که هم برنامه‌ریزی می‌کند و هم اجرا و هم نظارت. در صورتی که سیستمی نیاز است که نتایج برنامه‌ریزی‌ها را به شکل بی‌طرفانه نظارت کند و به دولت و مجلس ارائه دهد.

 

وی همچنین افزود: در این شرایط سندی هم که از سوی شخص اول مملکت ابلاغ می‌شود در بدنه جامعه و دستگاه‌ها جاری نمی‌شود چون کانال‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای اجرای آن وجود ندارد.

 

رضایی فردگرایی و قدرت فرد نسبت به قدرت سیستم، قانون و جمع که زمینه آسیب‌پذیری را فراهم می‌کند از جمله دیگر چالش‌های این حوزه دانست و افزود: گاهی خود اسناد هم با هم هماهنگ نیستند به همین دلیل به سختی می‌توان آنها را به قانون تبدیل کرد.

 

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: این خیلی بد است که افراد بتوانند در حوزه برنامه‌ریزی دخالت کنند. افرادی که در حوزه برنامه‌ریزی فعال هستند و تجربه این جامعه و محیط را دارند باید پیشنهاداتی داده و یک نقشه راه تدوین کنند.

 

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی ضمن طرح این نکته که باید گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و شفاف سازی کنیم تا دیگران بهتر تصمیم بگیرند و به دولت ومجلس در این زمینه کمک کنیم، پرداختن به مباحث تمرکز برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر فعالیت های حوزه سلامت که در وزارت بهداشت متمرکز شده را یکی از اولویت‌ها دانست و افزود: اقدامات بخش صنعت، کشاورزی و صدا و سیما ضد سلامتی است، اما وزارت بهداشت درخصوص رفع این اقدامات چه کاری می تواند بکند و این معضلات را چگونه می توان حل کرد؟

 رئیس گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: وزارت بهداشت مسئولیت‌های زیادی دارد، اما چقدر می تواند رفتارها و عملکرد ضد سلامت دیگر نهادها را کنترل کند؟

 رضایی نسبت به هم راستا نبودن آموزش و پژوهش با درمان و سیاست‌ها، قوانین و دستورالعمل‌ها انتقاد کرد و بر ناتوانی وزارت بهداشت در بحث ارزیابی عملکرد دستگاه‌های ذی ربط و همکار تأکید کرد.

 موید علویان یکی از اعضای فرهنگستان نیز با اشاره به اینکه بهتر است عناوین مربوط به حوزه سلامت را از عناوین مربوط به طرح تحول نظام سلامت در سمینار نقشه راه سلامت جدا کنیم، افزود: بهتر است به چالش‌های پیش رو بپردازیم و بعد راجع به چالش‌های آینده بحث کنیم. اگر برنامه ریزی کنیم زمینه مقاومت بیشتری وجود خواهد داشت.

 وی با اشاره به اینکه لازم است بازه زمانی مشخصی را درنظر گرفته و از متخصصان بخواهیم تا با درنظر گرفتن این بازه زمانی ایده‌ها و مباحث خود را مطرح کنند، افزود: در این شرایط تولیدات سمینار بیشتر قابل استفاده خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، درادامه این نشست،‌ همچنین متخصصان دیگری در حوزه سلامت و از اعضای فرهنگستان علوم پزشکی نیز پیشنهادات و راهکارهای خود را برای اجرای سمینار نقشه راه سلامت عنوان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha