وزیر بهداشت تاکید کرد: در ارتقای سلامت جامعه و فرهنگ سازی در این حوزه به شدت نیازمند کمک اصحاب فرهنگ و سینماگران هستیم.

درخواست وزیر بهداشت از سینماگران برای فرهنگ سازی در امر سلامت

سلامت نیوز : دکتر سید حسن هاشمی در نشستی با سینماگران و هنرمندان سینما ضمن اشاره به این که سینماگران در دل مردم ایران جا دارند، خاطرنشان کرد: حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بسیار وسیع است و نقش وزارت بهداشت در سلامت مردم کمتر از 20 درصد است و 80 درصد مابقی به عهده سایر بخش ها است. اما تا خود مردم نخواهند در امر سلامت خود گامی بردارند، فعالیت سایر بخش ها نیز بیهوده خواهد بود.

 

وی افزود: ارتباط رسانه‌ها بخصوص سینما با وزارت بهداشت بسیار نزدیک است و باید برای فرهنگ سازی در امر سلامت از تمام فرصت‌ها استفاده کنیم. چون در حوزه سلامت به شدت نیازمند کمک اصحاب فرهنگ بخصوص سینماگران هستیم.

 

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با اشاره به این که در حال حاضر 60 درصد علت مرگ و میر مردم ایران به دلیل سوء رفتار در زندگی فردی و نادرست بودن سبک زندگی است، اذعان کرد: اگر این رفتارهای سوء اصلاح شود، مرگ ایرانیان حداقل 10 سال عقبتر خواهد افتاد.

 

هاشمی ضمن بیان این که هم اکنون تصادفات رانندگی 11 درصد مرگ و میر ایرانیان را در بر می‌گیرد، ادامه داد: علاوه بر این فشار خون، بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی، چاقی و بیماری قند و عوارض ناشی از آن نیز صدمات بسیاری به سلامت مردم وارد کرده است.

 

به گفته وزیر بهداشت تمام این بیماری‌ها فرع بر مشکلات سلامت روان و بیماری‌های این حوزه است.

 

وی با بیان این که نقش سینما در این میان بسیار موثر است، گفت: حضور بخصوص برخی کارگردانان و فیلمنامه نویسان در ساخت آثار ویژه و موثر در حوزه سلامت کمک می کند تا از ظرفیت های ارزشمند این قشر از جامعه در ارتقای حوزه سلامت به نحو احسن استفاده کنیم.

 

هاشمی افزود: نوع بهره برداری از آثار سینمایی در حوزه سلامت نیاز به هنر دارد و باید آن را به کارگروه‌های کارشناسی بسپاریم. کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم چون اعمال تئوریک به تنهایی اثربخش نیستند و مردم علاقه به حس کردن نتایج مثبت دارند.

 

وزیر بهداشت با بیان این که امیدواریم این جلسه فرصتی باشد تا حرکات فاخری را در این دولت با همکاری سینماگران در حوزه سلامت شروع کنیم، خاطرنشان کرد: در این یک سال دولت اقدامات خوبی در حوزه سلامت انجام شده که باعث رضایت نسبی مردم شده است، اما تا به حال اطلاع رسانی در این حوزه در رسانه ها زیاد نبوده و اگر مردم اطلاعات کمی از سلامت دارند، مقصر نیستند. پس ضروری است جلسات علمی بسیاری را با کسانی که می‌خواهند در این حوزه قبول مسئولیت کنند، از جمله سینماگران برقرار کنیم.

 

به گفته وی جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد ضمن این که در حوزه آموزش نیز می‌توان کارهای بسیاری انجام داد. جامعه نیاز به امید دارد و باید بیش از گذشته خود را باور کند. با سخنرانی و تنها از پشت تریبون نمی‌توان مردم را به خودباوری رساند و این کار نیاز به هنرمندی عمیق دارد.

 

 

ضرورت تشکیل یک موسسه فرهنگی و هنری در وزارت بهداشت

 

 

در ادامه این نشست، محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت­‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت با بیان این که در حال حاضر فرصت مغتنمی پیش آمده تا وزارت بهداشت به جامعه سینمایی کمک کند که بیشتر به عرصه بهداشت و درمان وارد شوند، گفت: وزیر بهداشت از ابتدای کار برای بحث فرهنگ و هنر در حوزه سلامت اهمیت فراوانی قائل بود، چون بنا به اعتقاد ایشان پیشگیری مقدم بر درمان است و این کار نیازمند فرهنگ سازی است.

 

وی افزود: نگاه وزیر بهداشت به حوزه سلامت بسیار عمیق است چون این حوزه دغدغه‌های جدی دارد. یکی از این دغدغه‌ها تاثیرات سوئی است که ممکن است بر جامعه پزشکی و پرستاری وارد شود. البته منظور این نیست که درباره این قشر نقدی در قالب طنز و آثار هنری ساخته نشود ولی در مورد برخی از آثار ساخته شده باید گفت که اثرات نه چندان جالبی بر روی این قشر و در نهایت بر سلامت مردم دارند.

 

ایازی با بیان این که رعایت حداقل‌ها در ساخت فیلم‌ها می‌تواند به سلامت مردم کمک کند، ادامه داد: به عنوان مثال در برخی از آثار سینمایی و فیلم‌ها سیگار کشیدن متداول شده در حالی که این مشکل یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سلامت مردم است.

 

به گفته وی باید از فرهنگ و هنر به نفع سلامت جامعه استفاده کنیم چون این مقوله ارتباط مستقیمی با سلامت دارد.

 

ایازی با اشاره به این که در گذشته وزارت بهداشت ساز و کار تقویت ارتباط با سینما و هنر را نداشت، گفت: در همین رابطه ساختاری در وزارت بهداشت ایجاد شده و جلسات شورای فرهنگی به همراه شورای اطلاع رسانی به طور مدام در حال تشکیل است. شورای مشارکت‌های مردمی نیز شکل گرفته تا بتوانیم از این ظرفیت ها به نحو مطلوب در راه فرهنگ سازی سلامت استفاده کنیم.

 

قائم مقام وزیر در امور مشارکت­‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت همچنین خاطرنشان کرد: ضروری است یک موسسه فرهنگی هنری در وزارت بهداشت ایجاد کنیم تا از این طریق با سینماگران، تهیه کنندگان، کارگردانان و سایر هنرمندان ارتباط داشته و به عنوان مسئولان حوزه سلامت، در ساخت آثار سینمایی با محتوای سلامت، نقش حمایتی از این قشر داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha