رئیس شبکه هپاتیت کشور چالش‌های سلامت را بیش از سایر حوزه‌ها دانست و گفت: باید پیشگیری بر درمان مقدم شود این در حالی است که برای یک بیمار مبتلا به هپاتیت ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم.

سلامت نیوز : سیدمؤید علویان در نشست تدوین نقشه راه سلامت گفت: سیاست‌ها، قوانین و ناظرین مشخص هستند اگر نظارتی نمی‌شود و مجلسی‌ها دنبال کار خود هستند و نظارت نمی‌کنند بحث دیگری است.

وی افزود: آنچه به ارتقای سمینار بین‌المللی نقشه راه سلامت کمک می‌کند مستندسازی موضوعی است. باید افرادی را مسئول مستندسازی مفاهیم و سیاست‌ها کنیم تا خروجی آن تهیه شود و به سازمان‌های مرتبط داده شود.

وی گفت: به نظر بنده چالش‌های حوزه سلامت بیش از سایر حوز‌ه‌ها است و مشکل دیگر این است که مصارف را در حوزه سلامت نمی‌دانیم چقدر است. برخی از گفته رهبری که بیماران به‌جز درد بیماری نباید درد دیگری داشته باشند سواستفاده می‌کنند چرا که باید کاری کرد تا مردم بیمار نشوند.

علویان گفت: برای اینکه پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم چه سیاستی اتخاذ کرده‌ایم برای تعویض مفصل هزینه‌‌های زیادی می‌دهیم اما ابزار نظارت نداریم و مشخص نیست که در طول یک ماه مثلاً چند مفصل زانو عوض شده است کاری که در زمان وزارت دکتر لنکرانی در بحث واکسیناسیون انجام شد و دانشگاه‌ها روزانه گزارش می‌دادند.

وی تصریح کرد: 14 میلیارد تومان برای واکسن هپاتیت B هزینه شده است و مقالات اندکی برای آن چاپ شد اما برای یک کودک مبتلا به هپاتیت C رقم 400 میلیون تومان هزینه می‌کنیم و این نشان می‌دهد که برای درمان هزینه‌های زیادی می‌دهیم اما چه قدر برای واکسیناسیون هزینه شده است.

علویان گفت: بارها گفته‌ایم سطح 1 و پیشگیری بهتر از درمان است چرا در پیشگیری بحث نمی‌کنیم سیاست‌ها که ابلاغ شده است و چرا در عمل باید ببینیم مردم گرفتارند این نشان می‌دهد که نگاه صنفی و مقطعی به یک موضوع داریم.

رئیس شبکه هپاتیت کشور تصریح کرد: اداره بیمارستان سخت است با این همه در برخی بیمارستان‌‌ها می‌بینیم که مردم رضایت‌مندی دارند و این به دلیل وجود کسانی است که مدیریت خوبی دارند. خیلی‌ از گرفتاری‌ها ما از نظارت می‌آیند که در بحث کلان خوب تعریف نمی‌شود و باید در ارزیابی، نمره‌دهی، ارتقای هیئت علمی و فرایند بهداشتی تعریف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha