استرس از راه‌های مختلف زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما برخی افراد در مقابل استرس آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

سلامت نیوز :  متخصصان دانشگاه کنکوردیای کانادا به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات در ریتم طبیعی قلب،‌ شاخصی برای پیش‌بینی میزان آسیب‌پذیری افراد در برابر استرس است.

 به گزارش ریفاینری 29، در این مطالعه که در مجله استرس منتشر شده، 76 دانشجوی لیسانس برای اندازه‌گیری سطح استرس، نگرانی و افسردگی در طول دوره تحصیلی به پرسشنامه‌های آنلاین پاسخ دادند. پس از آن ضربان قلب این افراد در آزمایشگاه برای هفت دقیقه اندازه‌گیری شد. سپس از آنها خواسته شد که در هنگام اندازه‌گیری ریتم قلبشان به یک مساله استرس‌زا که در آینده برایشان اتفاق خواهد افتاد، فکر کنند. پس از این مرحله نیز از آنها خواسته شد تا میزان نگرانی‌هایشان را بگویند. سه ماه بعد نیز درست قبل از امتحانات نهایی این افراد پرسشنامه‌های دیگری را پاسخ دادند.

 نتایج به دست آمده نشان داد تغییر در ریتم طبیعی قلب با سطح استرس هر فرد ارتباط دارد به این معنی که غیرطبیعی و ناهماهنگ بودن ریتم قلب در مواقع استراحت و یا هنگام مواجهه با تهدید واقعی در زندگی، یکی از ویژگی‌های افرادی است که بیشتر در برابر استرس آسیب‌پذیر هستند. به بیان دیگر در افرادی که به طور معمول تغییرپذیری ریتم قلبی پایینی دارند و در مواقع تهدیدآمیز ناگهان تغییر زیادی در ریتم قلبشان بروز می‌کند در برابر استرس آسیب‌پذیرترند.

 این موضوع همچنین نشان می‌دهد بهبود در ریتم طبیعی قلب به فروکش کردن استرس در ما کمک می‌کند بنابراین استفاده از تکنیک‌های تنفسی صحیح و فکر کردن به زمان به جای تمرکز بر آینده می‌تواند استرس را در ما کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha