دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12253

استاد دانشکده پزشکی هاروارد اظهار داشت: پسران بیش از دختران علائم بیماری آسم را در كودكی از خود نشان می‌دهند و به نظر می‌رسد که در نوجوانی نیز وضع به همین صورت است.

دکتر کلان تانتیسیرا از بیمارستان زنان و استاد دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: ماندگاری واکنش‌های تنفسی (که اغلب به علت انسداد راه‌های هوایی است)، علت اصلی حملات آسمی بعد از بلوغ در دختران است.

دکتر تانتیسیرا اظهار داشت: حملات آسم در پسران پیش دبستانی بیشتر از دختران است؛ درحالی که این خطر در جوانان و بزرگسالان دختر بیشتر از پسران وجود دارد. به علاوه بسته و جمع شدن یا واکنش سریع راه‌های هوایی عامل اصلی رشد آسم در این افراد است.

وی افزود: قرارگیری بیش از حد در معرض مواد آلرژن مثل گرده و دانه‌های آلرژی زا، تماس با سگ و گربه، هوای سرد یا مواد هیستامین باعث انقباض بیشتر مجاری هوایی در افراد مبتلا به آسم می‌شود.

دکتر تانتیسیرا ادامه داد: در یك بررسی گروه ما به سابقه طبیعی واکنش‌های مجاری هوایی در هزار و 41 كودك پنج تا 12 ساله‌ای که علائم خفیف تا متوسط آسم را نشان داده بودند، پرداخت. تست متاکولین را که در خصوص میزان بسته شدن مجاری هوایی است را سالانه و در طی یک دوره ی 9 ساله انجام دادیم. نتایج نشان داد تا سن حدود 11 سالگی واکنش‌های بیش از حد مجاری هوایی در هر دو جنس دختر و پسر کاهش پیدا می‌کند و میانگین بسته شدن مجاری هوایی نیز در هر دو یکسان است. با این حال، با شروع دوره بلوغ ، میزان واکنش‌های فعال مجاری هوایی در دختران ثابت مانده ولی در پسران شدت پیدا می‌کند.

طبق گفته‌های دکتر تانتیسیرا این موضوع مشخص نیست که چرا علائم آسم در قبل و بعد از بلوغ در پسران و دختران متفاوت است و چرا این بیماری در پسران بیشتر از دخترها وجود دارد.

دکتر تانتیسیرا توضیح داد که به نظر می‌رسد که این اختلاف به علت ماندگاری یا افزایش قابلیت واکنش‌های مجاری هوایی در دختران است که با افزایش سن در پسران این موضوع بهبود می‌یابد. ضمن این که پروژسترون که در دوران بلوغ دختران زیاد می‌شود، مانع از باز شدن بیش از حد مجاری هوایی می‌شود.

وی در پایان گفت: مشخص است که به تحقیقات بیشتری درباره علت یابی این موضوع نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha