محققان انگلیسی روش درمانی احتمالی را برای رایج‌ترین شکل نابینایی با استفاده از سلول‌های بنیادی خاص بر روی سطح چشم یافته‌اند.

درمان نابینایی با سلول‌های بنیادی سطح چشم

سلامت نیوز: محققان انگلیسی روش درمانی احتمالی را برای رایج‌ترین شکل نابینایی با استفاده از سلول‌های بنیادی خاص بر روی سطح چشم یافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه ساوت‌هامپتون نشان می‌دهد، امکان جمع‌آوری سلول‌های بنیادی از ناحیه لیمبوس قرنیه وجود دارد؛ این بخش از چشم، یک شکاف باریک بین قرنیه شفاف و صلبیه سفید است.

تحت شرایط درست، این سلول‌ها را می‌توان به رفتار کردن مانند سلول‌های مورد نیاز برای دیدن نور – سلول‌های گیرنده نوری – وادار کرد.

از دست دادن سلول‌های گیرنده نوری (فتورسپتورها) باعث نابینایی غیرقابل برگشت شده و محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به توسعه نسل جدید درمان برای مشکلاتی از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن – علت اصلی نابینایی در کشورهای توسعه یافته – منجر شود.

به گفته پروفسور «اندرو لاتری» متخصص چشم‌پزشکی بیمارستان ساوت‌هامپتون، امکان استخراج این سلول‌ها حتی از چشم یک فرد 97 ساله نیز وجود دارد؛ این سلول‌ها به آسانی در دسترس بوده و بدلیل انعطا‌ف‌پذیری بالایی که دارند، یک منبع سلولی بی‌نظیر برای درمان‌های آینده محسوب می‌شوند.

با توجه به استخراج سلول‌ها از چشم خود بیمار، خطر آلودگی یا عوارض رد کردن سلول‌های دریافتی برطرف می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha