چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1226

صبح روز شنبه 28/11/85 دختری 20 ساله حین عمل جراحی زیبایی بینی در بیمارستانی در شمال تهران جان خود را از دست داد.

بیدار شو! نمیر!

به گزارش سلامت نیوز،این دختر جوان بعد از انتقال به اتاق عمل و تزریق داروی بیهوشی به حالت اغما فرو رفت و در ساعت 14 و 10 دقیقه بر روی تخت اتاق سی‌‌سی‌‌یو جان باخت.

این در حالی بود كه پزشكان بیمارستان در مراحل اولیه تحقیق احتمال دادند علت مرگ دختر جوان حساسیت به مواد بیهوشی بوده است.

اتفاق روز شنبه این هفته، شاید تاكیدی عینی و البته تلخ، بر هشداری بود كه مدتهاست به داوطلبان جراحی‌های زیبایی داده می‌شود.

***

جراحی زیبایی بینی یكی از اعمال جراحی است كه مانند انواع دیگر جراحی، بدون عارضه نیست. نه می‌توان گفت عوارض ناشی از این جراحی‌ها به طور صرف مربوط به جراح است و نه هیچ عامل دیگری را می‌توان بطور كامل مقصر قلمداد كرد.

در كتب پزشكی، برای هر نوع عمل جراحی، درصد مشخصی به‌عنوان احتمال ایجاد عوارض مطرح شده است؛ عوارضی كه حتی در پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های دنیا و زیر دست زبردست‌ترین جراحان هم ممكن است ایجاد شود.

اغلب متخصصان گوش و حلق و بینی محتمل‌ترین عارضه راینوپلاستی را عوارض ناشی از بیهوشی می‌دانند.

دكتر احمد خاص احمدی، متخصص گوش و حلق و بینی و نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این‌كه بیهوشی علاوه بر این‌كه در تمام جراحی‌ها ممكن است برای بیمار خطرآفرین باشد در راینوپلاستی هم بدون عارضه نیست، به همشهری می‌گوید: «جراحی راینو‌پلاستی خودش به تنهایی نمی‌تواند عامل فوت بیمار باشد، البته بر خلاف تصور عمومی، داروهای بیهوشی نیز الزاماً نمی‌توانند عامل فوت بیمار باشند.»

وی با تاكید بر این‌كه یكی دیگر از علت‌های فوت بیماران در این مواقع انسداد لوله‌های هوا است، می‌گوید: «این لوله‌ها كه در حین جراحی به بیمار اكسیژن می‌رسانند ممكن است قطع شوند و اكسیژن‌رسانی به بیمار را مختل كنند.»

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی یكی دیگر از احتمالاتی كه ممكن است باعث فوت بیمار در حین عمل راینوپلاستی شود بدخیم شدن شرایط بیمار در ریكاوری است: «ممكن است بیمار در این شرایط دچار اسپاسم‌های شدید شود و اگر در این زمان او را به بخش انتقال دهند و از او مراقبت‌های ویژه به عمل نیاورند، بیمار جان خود را از دست خواهد داد.

به‌هرحال بعد از درآوردن لوله‌های هوا بعد از عمل بیمار، نیاز به مراقبت‌های ویژه خواهد داشت.»

استانداردها رعایت می‌شوند

«جراحی زیبایی بینی از جمله جراحی‌های غیر‌اورژانسی است. برای همین باید در مراكزی انجام شود كه حداقل استانداردها در آن بخصوص استانداردهای بیهوشی رعایت شده باشد و به دست افرادی انجام شود كه از نظر علمی احساس مسئولیت كنند و برای بیمار اهمیت قائل شوند.»

دكتر حكمت‌آرا، رئیس انجمن جراحان گوش و حلق و بینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران ضمن بیان این جملات می‌گوید: «متأسفانه در كشور ما متخصصین بیهوشی وقتی اقدام به بیهوش كردن بیمار می‌كنند، در حین عمل جراحی نظارت بر روی بیمار را به دست تكنسین بیهوشی سپرده و به طور مستقیم بیمار را كنترل نمی‌كنند و یا وقتی بیمار كاملاً به هوش نیامده او را به ریكاوری انتقال می‌دهند كه همین در بسیاری از مواقع باعث قطع تنفس بیمار، سیاه شدن او و در نهایت مرگ می‌شود.»

دكتر حكمت‌آرا با اشاره به اینكه در جراحی‌ها سعی می‌شود فشار بیمار در پایین‌ترین حد نگه‌داشته شود ادامه می‌دهد: «در این مواقع برای كاهش فشار بیمار از داروهایی استفاده می‌شود كه خونریزی بیمار را به حداقل می‌رساند و این بیهوشی در یك لحظه اتفاق می‌افتد باید نهایت دقت از سوی متخصص بیهوشی صورت گیرد.»

دكتر نراقی، متخصص گوش ‌و حلق‌ و بینی هم با اشاره به این‌كه متأسفانه سیستم مانیتورینگ برای كنترل شرایط بیمار حین عمل جراحی در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی ما به صورت روتین و استاندارد وضعیت بیمار را گزارش نمی‌كنند، می‌گوید: «در اعمال جراحی راینوپلاستی كه بخصوص جراحی‌های ناحیه سر و گردن است اگر این سیستم‌ به صورت دقیق وضعیت بیمار را كنترل نكند و با دادن آلارم پزشك را متوجه خطرات جدی مثل جا به جا شدن لوله‌های هوا یا قطع شدن آنها نكند، مسلماً بیمار جان خود را از دست خواهد داد؛‌ اتفاقی كه تا به حال بارها شاهد آن بوده‌ایم.»

داروها مقصرند

به طور كلی جراحی‌های راینوپلاستی به دو صورت بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند. سال‌های قبل كه امكانات بیهوشی پیشرفت كافی نداشت و داروها قدیمی بودند خیلی از جراحان بی‌حسی موضعی را برای جراحی انتخاب می‌كردند، ولی امروزه این داروها جای خود را به داروها و امكانات پیشرفته‌تر دادند.

دكتر محسن نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این رابطه معتقد است: «امروزه داروهای بیهوشی مثل هالوتان كه دارویی قدیمی برای بیهوشی بود جای خود را به داروهای دیگری داده‌اند. این دارو در آمریكا و در خیلی از كشورهای پیشرفته منسوخ شده ولی متأسفانه در كشور ما و در اكثر مراكز درمانی برای بیهوش كردن بیمار هنوز هم از آن استفاده می‌شود. این دارو از جمله داروهایی است كه در بسیاری از مواقع برای بیمار بیهوش شده خطرات جدی به‌وجود می‌آورد.»

یكی از احتمالات دیگری كه متخصصان راینوپلاستی به آن اشاره می‌كنند حساسیت نسبت به بعضی از این داروهای بیهوشی است.

دكتر نراقی در این باره می‌گوید: «متأسفانه این داروهای بیهوشی برای بیمار حساسیت‌ها و شوك‌هایی را ایجاد می‌كنند كه تا زمانی كه به بیمار تزریق نشوند نمی‌توان از حساسیت بیمار نسبت به این داروها باخبر شد. مثلاً دارویی مثل پنی‌سیلین را می‌توان ابتدا بر روی بیمار تست كرد و از بی‌خطر بودن آن مطمئن شد ولی این داروهای بیهوشی این مزیت را ندارند و در بسیاری از موارد برای بیمار خطرات جدی ایجاد می‌كنند.»

بنا به گفته این متخصص اگر امكانات و روش‌های بیهوشی در كشور ما رو به پیشرفته شدن بروند و استانداردهای لازم برای یك بیهوشی سالم فراهم شود خطرات آن حتی از عوارض ناشی از بی‌حسی موضعی نیز كمتر خواهد بود.

هشدارها شنیده نمی‌شوند

می‌گویند ایران رتبه اول دنیا را در جراحی زیبایی بینی دارد. می‌گویند بیماران باید از عوارض و خطرات احتمالی جراحی آگاه شوند و بعد بینی‌شان را به جراح بسپارند. می‌گویند بسیاری از داوطلبان جراحی زیبایی بینی مشكلات روانی ‌دارند كه اگر به درمان آن پرداخته شود، دیگر سراغ عمل جراحی نمی‌روند.

می‌گویند هر روز 2 نفر در دنیا زیر عمل جراحی زیبایی بینی می‌میرند. همه اینها را می‌گویند و باز می‌گویند ایران رتبه اول دنیا را در جراحی زیبایی بینی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha