یک متخصص پوست و مو با اشاره به افتادگی پلک، لب و آلرژی به عنوان عوارض تزریق نابجای بوتاکس استفاده از این اقدام را برای زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به سرطان پیشرفته ممنوع دانست.

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با اشاره به افتادگی پلک، لب و آلرژی به عنوان عوارض تزریق نابجای بوتاکس استفاده از این اقدام را برای زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به سرطان پیشرفته ممنوع دانست.

امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت وگو با فارس تصریح کرد: بوتاکس فراورده‌ای از سم بوتولیسم است که با تغییراتی خطرات آن از بین می‌رود و برای تزریق استفاده می‌شود.

وی افزود: زمانی که این سم وارد منطقه‌ای از پوست می‌شود عضلات آن منطقه را موقتاً به مدت 5 تا 7 ماه فلج می‌کند و با فلج شدن عضلات، چین‌های ناشی از بکارگیری عضلات را برطرف یا کم می‌کند و زمانی که بوتاکس برای چند بار تکرار شود باعث می‌شود فرد عادت خود را ترک کند و این چین‌ها یا تشکیل نشوند یا تشکیل آن به تعویق افتد.

احسانی خاطرنشان کرد: بوتاکس اگر تقلبی نباشد فرآورده استانداردی است که باید درست و به وسیله فرد متخصص تزریق شود ولی اگر کسی که این‌کار را می‌کند صلاحیت نداشته باشد یا ماده تزریق شده استاندارد نباشد می‌تواند عوارضی مانند افتادگی پلک، لب، غیر قرینگی در صورت، مشکلات آلرژیک و حساسیت‌ را در پی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو موارد منع تزریق بوتاکس را، زنان باردار، شیرده، افراد دارای ضعف عضلانی با علل ناشناخته و افراد مبتلا به سرطان‌های پیشرفته دانست.

این متخصص پوست و مو افزود: اگر این تزریق درست انجام نشود ممکن است حالت‌های صورت فرد به درستی شکل نگیرد برای مثال در هنگام خندیدن تغییراتی صورت می‌گیرد که به شکل غیرطبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: فعلاً روش جایگزین برای بوتاکس وجود ندارد و فرد تنها باید تن به جراحی لیفتینگ بسپارد که روش درمانی تهاجمی و جراحی باز است.

احسانی تأکید کرد: مشکل این است که افراد غیر متخصص مانند برخی آرایشگا‌ه‌ها این کار را با مواد غیر استاندارد انجام می‌دهند به همین علت ما شاهد عوارض بوتاکس هستیم که به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند ولی متأسفانه دیگر کاری از دست متخصصان پوست و مو ساخته نیست و تنهاراه حل صبر برای پایان زمان اثر سم یعنی 5 تا 7 ماه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha