رییس سازمان محیط زیست كشور از تشكیل ستاد واكنش سریع در مقابل آتش سوزی جنگل ها و مصوبه هیات دولت درباره اختصاص 36 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای احیای جنگل های كشور خبر داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان محیط زیست كشور از تشكیل ستاد واكنش سریع در مقابل آتش سوزی جنگل ها و مصوبه هیات دولت درباره اختصاص 36 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای احیای جنگل های كشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در حالی كه قرار است از این رقم، 30 میلیارد تومان در اختیار سازمان جنگل ها قرار گیرد و شش میلیارد تومان هم به احیای پارك ملی گلستان اختصاص داده شود، به نظر می رسد تصمیم هیات دولت برای اختصاص این رقم تابعی باشد از جلسه شامگاه سه شنبه وزیر كشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست كه در این نشست، معصومه ابتكار با ارایه گزارشی درباره آتش سوزی گونه های گیاهی غیرقابل بازگشت ایران تلاش كرد حساسیت و توجه اعضای این جلسه را نسبت به اهمیت موضوع آتش سوزی جنگل ها جلب كند.

ابتكار روز گذشته اشاره داشت این جلسه در پی ارایه گزارش آتش سوزی ها به رییس جمهوری و تاكید وی بر اهمیت این موضوع نگران كننده تشكیل شده است. به گفته ابتكار، در این جلسه و در حضور استانداران استان های جنگل خیز، وزیر كشور، رییس سازمان محیط زیست، رییس سازمان مدیریت بحران و دبیركل جمعیت هلال احمر، مقرر شد تمامی امكانات و زمینه های پیش بینی و پیشگیری، اطفای حریق، پشتیبانی و تجهیزات كافی در اختیار تیم ها و نهادهای مسوول قرارداده شود و وزیر كشور هم مقرر كرد تا مبلغی به عنوان تنخواه به استانداری ها داده شود تا در صورت بروز حادثه مشكل بودجه نداشته باشند. بنا بر گزارش اسماعیل نجار: رییس سازمان مدیریت بحران كشور، طی شش ماه نخست امسال، 21 هزار و 548 هكتار از جنگل های كشور در اثر وقوع هزار و 100 مورد آتش سوزی از بین رفته كه 400 مورد از موارد آتش سوزی در جنگل های شمال و 700 مورد در سایر نقاط كشور بوده است. به گفته وی از مجموع 17 میلیون هكتار جنگل در كشور، دو میلیون هكتار در شمال و 15 میلیون هكتار دیگر در سایر نقاط كشور پراكنده شده است. سرهنگ قاسم سبز علی: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها هم چندی قبل از افزایش 40 درصدی آتش سوزی جنگل ها نسبت به سال گذشته خبر داد و در حالی كه آتش سوزی های شش ماه گذشته جنگل های كشور، خسارتی بیش از 217 میلیارد تومان برای منابع گیاهی كشور به دنبال داشته، وی افزایش بیش از حد دما و خشكسالی در كشور را از مهم ترین دلایل بروز حریق های پیاپی در جنگل ها و مراتع كشور دانست. وی معترف بود به علت كمبود بودجه، امكان فراهم آوردن تجهیزات لازم برای اطفای سریع و كامل حریق جنگل ها وجود ندارد و استان های زاگرسی از جمله فارس، خوزستان، لرستان، كردستان، كهگیلویه و كرمان و همچنین استان گلستان بیشترین آتش سوزی جنگل ها در سال جاری تاكنون را داشته اند. در همین زمینه ابتكار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به شرایط اقلیمی ایران از جمله واقع شدن در منطقه خشك و نیمه خشك، متوسط بارندگی پایین و تبخیر سریع آب، گفت: «یكی از مهم ترین راهكارهای رفع بحران كم آبی فعلی كشور، تغییر و اصلاح الگوهای كشت و آبیاری است و كشت گیاهان دارویی به واسطه نیاز كم این گیاهان به آب می تواند یكی از الگوهای مناسب در این راستا باشد.» وی ضمن هشدار نسبت به اینكه تصرفات غیرقانونی و تغییر كاربری، یكی از آسیب های جدی وارده به منابع طبیعی و محیط زیست كشور به شمار می رود، هرگونه دخل و تصرف در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و ذخایر تنوع زیستی كشور را ممنوع و قابل پیگیری دانست.
   
    زمین خواری در مناطق حفاظت شده در دولت گذشته
    رییس سازمان محیط زیست همچنین گوشه چشمی به تخلفات گسترده زمین خواری و تلاش دستگاه قضایی برای مقابله با این اقدام داشت و به ساخت و سازهای بی رویه در مناطق ییلاقی اطراف شهرهای بزرگ همچون تهران یا استان های گیلان و مازندران اشاره كرد و وقوع این تخلفات را متوجه ضعف دستگاه های نظارتی و بعضا فساد اداری دانست. به گفته وی، وارد شدن لطمات جدی به طبیعت و محیط زیست ایران از جمله مهم ترین تبعات این ضعف ها بوده است. ابتكار افزود: منطقه حفاظت شده ورجین نمونه بارزی از این تخلفات است كه در سال های 84 به بعد شاهد اوج گیری شدید زمین خواری بوده است و اكنون سازمان حفاظت محیط زیست با همكاری سازمان جنگل ها و مراتع، قوه قضاییه و ستادهای مربوطه برنامه منسجمی را برای مقابله با این روند و رفع معارضین گذشته در دست اقدام دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha