رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط اقلیمی ایران از جمله واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک، متوسط بارندگی پایین و تبخیر سریع آب، گفت: یکی از مهم ترین راهکارهای رفع بحران کم آبی فعلی کشور، تغییر و اصلاح الگوهای کشت و آبیاری است و کشت گیاهان دارویی به واسطه نیاز کم این گیاهان به آب می تواند یکی از الگوهای مناسب در این راستا باشد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط اقلیمی ایران از جمله واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک، متوسط بارندگی پایین و تبخیر سریع آب، گفت: یکی از مهم ترین راهکارهای رفع بحران کم آبی فعلی کشور، تغییر و اصلاح الگوهای کشت و آبیاری است و کشت گیاهان دارویی به واسطه نیاز کم این گیاهان به آب می تواند یکی از الگوهای مناسب در این راستا باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ معصومه ابتکار بعدازظهر پنجشنبه در مراسم پایانی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران گفت :حفاظت از عرصه های طبیعت ایران حفاظت از ذخایر ژنتیک و سرمایه های ملی است.

وی با اشاره به اینکه تصرفات غیرقانونی و تغییر کاربری یکی از آسیب های جدی وارده به منابع طبیعی و محیط زیست کشور به شمار می رود، گفت: مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، ذخایر تنوع زیستی کشور محسوب شده که براساس قانون تحت حفاظت بوده و هر گونه دخل و تصرف و تغییر کاربری در آنها ممنوع و قابل پیگیری است.

ابتکار افزود: متاسفانه طی سال های اخیر دخل و تصرف زیادی در مناطق حفاظت شده در قالب تغییر کاربری برخی طرح های عمرانی و تصرفات غیرقانونی با اهداف سودجویانه و زمین خواری صورت گرفته که البته اکنون با همکاری مقامات قضایی و اراده جدی دولت مورد رسیدگی و رفع تصرف است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر برخی نقاط آسیب پذیرمانند مناطق ییلاقی اطراف شهرهای بزرگ مثل تهران و یا استان های گیلان و مازندران گفت: میزان این تصرفات و اقدامات غیرقانونی که متاسفانه ریشه در ضعف دستگاههای نظارتی و بعضا فساد اداری داشته موجب لطمات جدی به طبیعت و محیط زیست ایران شده است.

ابتکار افزود: منطقه حفاظت شده ورجین نمونه بارزی از این تخلفات است که در سال های 84 به بعد شاهد اوج گیری شدید زمین خواری بوده است و اکنون سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان جنگل ها و مراتع، قوه قضاییه و ستادهای مربوطه برنامه منسجمی را برای مقابله با این روند و رفع معارضین گذشته در دست اقدام دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha