مسئولان وزارت بهداشت بار دیگر دربرابر اظهارات ضد و نقیض و تردیدها درباره وجود نیترات در آب آشامیدنی تهرانی‌ها هشدار دادند و با استناد به آمارهایی که از آزمایش مستمر میزان نیترات، کلر و میکروب‌ها انجام شده بود، اعلام کردند که آب تهران سالم است و جای نگرانی وجود ندارد.

سلامت نیوز: مسئولان وزارت بهداشت بار دیگر دربرابر اظهارات ضد و نقیض و تردیدها درباره وجود نیترات در آب آشامیدنی تهرانی‌ها هشدار دادند و با استناد به آمارهایی که از آزمایش مستمر میزان نیترات، کلر و میکروب‌ها انجام شده بود، اعلام کردند که آب تهران سالم است و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت پس از سخنان اخیر دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت درباره اینکه نباید با اظهار نظرهای نادرست در بین مردم نگرانی ایجاد کرد، با رجوع به نتایج آزمایشات اخیر روی کیفیت آب آشامیدنی تهران، به پایتخت نشینان اطمینان داد نگران سلامت آب آشامیدنی خود نباشند.
نیمی از آب تهران از چاه‌ها تأمین می‌شود
با این حال مقامات سازمان حفاظت محیط زیست نظری متفاوت با آنچه اعلام می‌شود، دارند، اسماعیل کهرم به عنوان مشاور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید وجود نیترات در آب شرب پایتخت مسجل است و وقتی حدود نیمی از آب تهران از طریق سفره‌های آب‌ زیرزمینی و چاه‌های جذبی تأمین می‌شود که سرشار از نیترات است، نمی‌توان به ضرس قاطع گفت که آب تهران نیترات ندارد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز یکی از هشدار دهندگان وجود نیترات در آب تهران است. او نیز بارها در سخنان خود تأکید کرده که نیترات موجود در آب تهران 30 درصد است و حدود 42 درصد آب پایتخت‌نشین‌ها از طریق چاه تأمین می‌شود. با این حال حافظی نخستین فردی است که به صراحت درباره میزان نیترات موجود در آب تهران موضع‌گیری کرده و مقام مسئول دیگری درباره میزان دقیق نیترات اظهار نظر رسمی نکرده است و این آمار همچنان در ابهام قرار دارد. البته تنها آماری که در این زمینه مطرح شده، 50 میلی گرم به عنوان استاندارد نیترات درآب است که با این توصیف معلوم نیست چرا رئیس کمیسیون محیط زیست شورا درباره 30 درصد کنونی، هشدار داده و آیا این میزان سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد یا نه؟
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست با تأکید بر آماری که درباره استفاده از آب چاه‌ها شنیده، اظهار می‌دارد که هم‌اکنون حدود 49 تا 50 درصد آب تهران از طریق سفره‌های آب زیر زمینی و چاه‌های عمیق تأمین می‌شود و این در حالی است که وضعیت سدهای اطراف تهران نیز بشدت وخیم است و سدهای لار، لتیان و کرج در آستانه خشک شدن قرار دارند و این زنگ خطری است که به ما اعلام می‌کند متأسفانه باید استفاده از آب سفره‌های زیر زمینی را افزایش دهیم.
کهرم می‌گوید به طور قطع در آب تهران نیترات وجود دارد، چراکه در این کلانشهر برای دفع فاضلاب از هزاران چاه جذبی استفاده می‌شود. آب آن از طریق دیواره‌های چاه، وارد سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت که آب تهران فاقد نیترات است.
این کارشناس محیط زیست مسأله اصلی را در میزان نیترات آب می‌داند و اینکه چه کسانی نباید از این آب استفاده کنند، چرا که ممکن است میزان نیترات موجود در آب فقط برای گروه‌های خاصی مثل زنان باردار و شیرخوارگان خطرناک باشد که این موضوع هم باید اطلاع‌رسانی شود.
میزان نیترات و کلر باید اطلاع‌رسانی شود
کهرم درباره میزان نیترات موجود در آب تهران با انتقاد از اینکه سازمان‌های مسئول در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف نمی‌کنند، می‌افزاید: «این سازمان‌ها برای اینکه در بین مردم نگرانی ایجاد نکنند از اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه پرهیز می‌کنند، درحالیکه مردم باید بدانند وجود نیترات در آب در بیشتر کشورها به عنوان یک مشکل مطرح است و این به معنای غیر قابل استفاده بودن آب نیست، اما باید درباره آن چاره اندیشی شود.»
وی البته هشداری هم درباره استفاده از آب‌های معدنی می‌دهد و می‌گوید: «اینکه اعلام می‌شود آب تهران نیترات دارد به این معنی نیست که مردم به سمت استفاده از آب معدنی بروند، زیرا آزمایشی که اخیراً روی 21 برند مطرح آب معدنی انجام شد؛ نشان داد که 11 برند از این 21 برند از آب شیر استفاده می‌کنند. پس بهترین راه حل؛ ارائه آمار شفاف و روراست بودن با مردم است.»
از طرفی دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب آبفای استان تهران نیز به عنوان تنها مرجعی که وظیفه رسیدگی به وضعیت آب شرب تهران را دارد؛ درباره کلر آزاد باقیمانده در آب آشامیدنی تهران آمار جالب توجهی ارائه می‌دهد. احمد مشیری وجود کلر و نیترات در آب تهران را تأیید کرده؛ اما میزان کلر را تنها 5 تا 8 درصد میلی گرم در لیتر اعلام کرده و به پایتخت‌نشین‌ها اطمینان می‌دهد که نگران آب مصرفی‌شان نباشند، چراکه مطابق با استانداردهای ملی و جهانی است و به صورت لحظه‌ای و از طریق 80 سامانه مجهز هم پایش می‌شود. وی البته اشاره‌ای به میزان نیترات موجود در آب تهران نکرده و تنها به استاندارد 50 میلی گرم نیترات در آب بسنده می‌کند و می‌گوید که براساس دستورالعمل سازمان آبفای تهران درباره نوزادان زیر سه ماه، چنانچه از شیر خشک تغذیه می‌کند، میزان نیترات آب باید زیر 50 میلی گرم باشد و در صورتی که آب دارای نیترات 50 تا 100 میلی گرم بود، متولیان بهداشتی باید مراقب باشند که آب از نظر آلودگی‌های میکروبی پاک و قابل آشامیدن باشد.
با وجود این باید از مسئولان پرسید که مردم چگونه می‌توانند از میزان نیترات موجود در آب تهران آگاهی داشته باشند.
به این مطلب البته می‌توان نظر دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر علوم را هم اضافه کرد. او در جواب تردیدها درباره خطر وجود نیترات در آب شرب تهران برای نوزادان زیر سه ماه گفته است شیرخواران سه ماهه که با شیر مادر تغدیه می‌شوند تا شش ماه تمام نیاز به آب شامیدنی ندارند و کسانی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، از این موضوع بی‌اطلاعند.
70 میلی‌گرم میزان مجاز نیترات
شاید جدیدترین اظهارات درباره میزان نیترات موجود در آب تهران، سخنان اخیر ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو باشد. او هم اگرچه همانند مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب تهران در سخنان خود، اشاره‌ای به میزان نیترات موجود در آب نمی‌کند، اما در هر حال یک قدم جلوتر از مسئولان وزارت بهداشت، حداقل از استاندارد بین‌المللی نیترات در آب یعنی همان 50 میلی گرم پرده بر می‌دارد و این یعنی آب تهران در هر صورت دارای نیترات است و مسأله بر سر میزان نیترات موجود در آب است و نه رد هر گونه نیترات در آن!
محمودی همچنین در واکنش به صحبت‌های حافظی عضو شورای شهر مبنی بر اینکه استاندارد نیترات، 45 میلی‌گرم در لیتر است، می‌گوید: «استانداردی که از آن پیروی می‌کنیم همان استاندارد سازمان بهداشت جهانی است که 50 میلی‌گرم در لیتر را به عنوان حداکثر میزان نیترات مشخص کرده است. استانداردهای دیگری به صورت منطقه‌ای در دنیا وجود دارند که تا 70 الی 80 میلی‌گرم در لیتر نیترات را مجاز دانسته‌اند؛ اما استانداردی که بیانگر لزوم وجود نیترات کمتر از 50 میلی‌گرم باشد، تاکنون مطرح نشده است.»
از اظهارنظرها و آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان فوق بر سر میزان استاندارد نیترات در آب البته می‌توان نتیجه گرفت که مسئولان اجازه نخواهند داد که میزان نیترات موجود در آب فراتر از استانداردها برود؛ اما اینکه کدام یک از این استانداردها، یعنی حداکثر یا حداقل هم جای سؤال دارد و به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی در این زمینه می‌تواند نگرانی‌های مردم در خصوص کیفیت و سلامت آب آشامیدنی تهران را برطرف کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha