گزارش‌ها از این موضوع حکایت دارد که 98 درصد شهرهای كشور سیستم جمع‌آوری فاضلاب ندارد. مهم‌ترین مشکلی که این فقدان به وجود می‌آورد، غیرقابل جمع آوری بودن فاضلاب برای تصفیه شدن و هدایت پساب برای مقاصد خاصی چون آبیاری فضای سبز شهری است.

سلامت نیوز: گزارش‌ها از این موضوع حکایت دارد که 98 درصد شهرهای كشور سیستم جمع‌آوری فاضلاب ندارد. مهم‌ترین مشکلی که این فقدان به وجود می‌آورد، غیرقابل جمع آوری بودن فاضلاب برای تصفیه شدن و هدایت پساب برای مقاصد خاصی چون آبیاری فضای سبز شهری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،در حال حاضر، در اغلب شهرها از چاه‌های جذبی برای دفع فاضلاب استفاده می‌شود. البته، آن دو درصد شهرهایی كه سیستم جمع‌آوری فاضلاب دارند هم اغلب فاقد سیستم تصفیه مناسب هستند. بنابراین، می‌توان گفت سیستم تصفیه فاضلاب در كشور نداریم و این نقیصه بزرگ، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی را درپی دارد.
 دلیلی برای بحران کم آبی و آلودگی آب
به‌گفته بسیاری از کارشناسان، به دلیل نبود سیستم دفع فاضلاب، فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به چاه‌های جذبی می‌ریزد كه این مساله درنهایت باعث آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی و آلودگی آب‌ها می‌شود. میزان نیترات در آب‌های آشامیدنی برخی شهرها به دلیل نفوذ فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی بیش از حد استاندارد است كه این امر در درازمدت مشكلاتی را برای سلامت مردم این مناطق به وجود می‌آورد. این درحالی است که روز گذشته، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اینباره، گفت: نتایج پایش و کنترل مداوم کلرسنجی، نیترات و میکروبی آب تهران براساس استانداردهای بهداشتی حاکی از سلامت آب شرب تهران است. ایرنا نوشت؛ علی‌اکبر سیاری اظهارات ضد ونقیض و تردید درباره سلامت و کیفیت آب شرب تهران را بی‌اساس خوانده و افزود: بررسی مداوم آب تهران به منظور آزمایش میزان نیترات، کلر و میکروب‌ها انجام می‌شود و نتایج حاکی از آن است که آب آشامیدنی تهران سالم است.
 افزایش جانوران موذی
علاوه براین فقدان شبکه مناسب برای دفع فاضلاب شهری، باعث رشد جانوران موذی ازجمله موش در فاضلاب‌های تهران شده است. از این رو، فقط در شهر تهران سالانه حدود ١١ تن جونده كش برای نابودی موش‌ها مصرف می‌شود.
 پروژه شبكه سراسری دفع فاضلاب به کجا رسید؟
چند سالی است مقدمات اجرای پروژه شبكه سراسری دفع فاضلاب در بسیاری از شهرهای كشور آغاز شده به‌طوری كه در بسیاری از محله‌ها و مناطق شهری كارهای لوله‌گذاری سیستم دفع فاضلاب انجام شده است. اما، باتوجه به اهمیت موضوع و اینكه اگر این پروژه زودتر به نتیجه برسد بسیاری از آلودگی‌ها و عوارض ناشی از آن كاهش می‌یابد، این سوال مطرح می‌شود كه چرا انجام این پروژه تا این حد به درازا كشیده است و چه مشكلاتی بر سر اجرای این طرح وجود دارد؟ وزارت نیرو و شركت‌های آب و فاضلاب شهری همواره مشكلات مالی را عامل ایجادنشدن سیستم‌های فاضلاب شهری عنوان می‌كنند، درحالی كه می‌توان با دریافت حق اشتراک از مردم هزینه آن را دریافت كرد. با اینكه مردم همواره این هزینه‌ها را پرداخت كرده‌اند، اما سال‌هاست كه برای ایجاد سیستم فاضلاب‌های شهری، انتظار كشیده‌اند.
 تعرفه اشتراک فاضلاب 50 درصد گران شد
تهران نیز از جمله شهرهایی است که ساخت فاضلاب شهری در آن چند سالی است شتاب گرفته است اما حاشیه‌های پیرامون آن به گوش می‌رسد که چندان خوش نیست. از جمله این اتفاقات، افزایش 50 درصدی مبلغ پیش خرید انشعاب فاضلاب است که اعتراض متقاضیان را به همراه داشته است. به عبارت دیگر با اینکه هنوز اتفاق خاصی در این باره رخ نداده و کار دایر کردن فاضلاب منطقه و انشعاب کشی آن به انجام نرسیده تا گران شدن نرخ‌ها توجیه پذیر به نظر برسد، افزایش 50‌درصدی فیش پیش پرداخت حق انشعاب فاضلاب در برخی مناطق تهران شگفت‌آور است. تابناک در اینباره نوشت؛ از این موارد جالب تر، نکاتی است که برگه‌های پیوست شده به فیش‌های صادر شده در اختیار متقاضیان قرار گرفته و در ابتدای آن تذکر داده شده که «به علت تغییر تعرفه‌ها، فیش‌های سال 92 نامعتبر است لذا از پرداخت آنها خودداری نمایید». نکته‌ای که به قرینه ذهنی معنایی ندارد جز افزایش نرخ حق انشعاب در حد فاصل تغییر سال 92 به 93.  به نظر می‌رسد، در شرایطی که نرخ سود سیستم بانکی به مراتب کمتر از این مقدار است، منصفانه نیست که شاهد افزایش 50 درصدی تعرفه ارائه خدمتی که هنوز به‌طور کامل انجام نگرفته است، باشیم.
 قرار شد تعرفه شبکه فاضلاب افزایش قابل توجهی نداشته باشد
یک عضو شورای شهر تهران ی‌گوید: سیستم فاضلاب شهر تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اولویت‌دار مدیریت شهری با هدف ارتقای محیط زیست شهر تهران است. محمد سالاری می‌افزاید: با توجه به گستردگی شهر و افزایش جمعیت، مشکلات ناشی از آلودگی‌های فاضلاب‌های شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. از آنجا که در سال‌های گذشته، هیچ پیش‌بینی برای چنین شبکه‌ای در ساختار شهری، تهران صورت نگرفته بود، راه‌اندازی این شبکه خیلی دیر در شهر تهران اتفاق افتاده است. او ادامه می‌دهد: در هر حال، این پروژه حدود هشت سال گذشته آغاز شده و پیشرفت نسبتا خوبی هم داشته است. اما به‌رغم، توانمندی‌های شرکت آب و فاضلاب، از آنجا که اجرای این شبکه و حفاری‌های مربوط به آن مزاحمت‌هایی را برای شهروندان ایجاد می‌کند، شاهد این موضوع بودیم که شهرداری تهران به بهانه شکایت شهروندان از اجرای این پروژه و مشکلات آن، همراهی‌های لازم را با شرکت مذکور انجام نداده است. سالاری تصریح می‌کند: شهرداری و شهروندان باید با اجرای این پروژه همراهی کنند چراکه، با توجه به بحران‌های آبی اخیر کشور اجرای این شبکه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. از این رو، برای آبیاری فضای سبز و باغ‌های این شهر نیاز جدی به پساب‌های فاضلاب شهری داریم. او در رابطه با اخباری مبنی بر گران شدن 50 درصدی تعرفه اشتراک فاضلاب می‌گوید: درحال حاضر 50 درصد شبکه فاضلاب شهر تهران اجرا و چاه‌های جذبی در برخی مناطق شهر مسدود شده است. اما، در رابطه با افزایش تعرفه اشتراک شهرداری فرمولی را ارائه کرده بود که طبق آن، تعرفه‌ها در مواردی حتی با افزایش 200 درصدی رو‌به‌رو می‌شد. سالاری تاکید می‌کند: از این‌رو، این موضوع در صحن علنی شورا مورد بحث قرار گرفت و قرار بر این شد که تعرفه شبکه فاضلاب افزایش قابل توجهی نداشته باشد.
 فرصتی که به تهدید تبدیل می‌شود
یک کارشناس شهرسازی نیز می‌گوید: فاضلاب شهری درصورتی که درست از آن استفاده شود، می‌تواند در آبیاری فضاهای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد. گیتی اعتماد ادامه می‌دهد: حتی فراتر از آن در شهری مثل لندن فاضلاب‌های شهری تصفیه شده و به مصارف خانگی می‌رسد. او تصریح می‌کند: این درحالی است که چنین فرصتی در کشور ما به تهدید تبدیل شده است. به این معنا که فاضلاب‌های شهرهای کشور ما منجر به آلودگی آب و بروز بحران‌های آبی می‌انجامد. اعتماد می‌افزاید: برای توسعه شهری به چهار عامل نیروی انسانی، عوامل طبیعی، سرمایه و مدیریت نیاز داریم. در کشور ما عامل چهارم که همان مدیریت در سطح‌های خرد و کلان است وجود نداشته و از این روست که هیچ‌گاه پیش‌بینی نشده است که فقدان سیستم فاضلاب شهری می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای ما به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha