معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 11 میلیون معلول در کشور گفت: هیچ فرد ضایعه نخاعی در سطح کشور نباید بدون ویلچر باشد.

سلامت نیوز: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 11 میلیون معلول در کشور گفت: هیچ فرد ضایعه نخاعی در سطح کشور نباید بدون ویلچر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، یحیی سخنگو ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه 15 درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: بیش از 11 میلیون معلول در سطح کشورمان وجود دارد.

وی افزود: از این تعداد 1.5 میلیون نفر را معلولیت‌های شدید و غیر شدید تشکیل می‌دهند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 1.5 میلیون نفر عقب مانده ذهنی در کشورمان گفت: همچنین حدود یک میلیون فرد کم شنوا و ناشنوا در کشور وجود دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه 8.2 درصد جامعه را سالمندان تشکیل می دهند، بیان کرد: با توجه به روند افزایش سن سالمندی در کشورمان انتظار می‌رود آمار معلولان افزایش پیدا کند چرا که سالمندان در سن سالمندی به مشکلات شنوایی و بینایی دچار می‌شوند.

سخنگو با بیان اینکه آمار دقیقی از انواع معلولیت‌ها در کشورمان وجود ندارد، بیان کرد: آمار موجود بر اساس آمارهای بین‌المللی ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر وجود برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای رفع نیازهای قشر معلول تصریح کرد: در طول سه سال اخیر اقدامات خوبی در راستای خدمت رسانی به معلولان صورت گرفته است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی اظهار کرد: یکی از خدمات ارائه شده به جامعه معلول کشور تجهیزات توانبخشی است که در این زمینه معتقد هستیم تامین تجهیزات این گروه در روند یکپارچه‌سازی و توانمندسازی آنها بسیار موثر خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه جلوگیری از بروز معلولیت‌ها از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور بوده است، گفت: در سه سال اخیر تمام افراد متقاضی کاشت حلزون در کشور زیر پوشش قرار گرفته‌اند که میزان اعتبار تخصیص داده شده در این راستا سال گذشته 3 میلیارد ریال و امسال 4 میلیارد ریال بوده است.

سخنگو اضافه کرد: همچنین امسال رقمی برای تعمیر پروتزهای افرادی که کاشت حلزون انجام داده‌اند نیز اختصاص داده شده است.

حمایت از ورزش معلولان از اهداف انجمن بهزیستی کشور

وی عنوان کرد: حمایت از ورزش معلولان نیز از اهداف انجمن بهزیستی کشور محسوب می‌شود که این موضوع سبب می‌شود تا معلولان در صحنه‌های ملی و بین‌المللی حضور پیدا کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: اعتقاد بر این است که حمایت از ورزش معلولان نوعی سرمایه‌گذاری بوده و حضور توانمند معلولان در عرصه‌های بین‌المللی و ملی موجب ایجاد انگیزه برای سایر معلولان در این زمینه می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: طرح نگهداری معلولان در منزل نیز از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور محسوب می‌شود که برای این منظور 2 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

هیچ فرد ضایعه نخاعی در سطح کشور نباید بدون ویلچر بماند

سخنگو با بیان اینکه ضایعه نخاعی از معلولیت‌های شدید محسوب می‌شود، افزود: هیچ فرد ضایعه نخاعی در سطح کشور نباید بدون ویلچر بماند.

وی تصریح کرد: اعلام می‌کنیم هر معلول ضایعه نخاعی که تاکنون ویلچر دریافت نکرده است می‌تواند برای دریافت آن به مراکز بهزیستی در سراسر کشور مراجعه کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: تمام افراد معلول، حتی آنهایی که نیاز ندارند برای دریافت کارت معلولیت به مراکز بهزیستی مراجعه کنند تا از این طریق آمار دقیقی از تعداد معلولان کشور به دست آید.

این مسئول بیان کرد: طرح ترخیص معلولان نیز از جمله طرح‌هایی است که از گذشته مغفول مانده و امسال باید درصدی از معلولان که به درجه‌ توانمندی رسیده‌اند به آغوش خانواده خود بازگردند که در این راستا 100 تا 150 هزار تومان به صورت ماهانه به آنها پرداخت می‌شود.

افزایش حق پرستاری از معلولان

سخنگو ادامه داد: حق پرستاری از معلولان نیز به 120 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه وارد کردن تکنولوژی مدرن در زندگی معلولان از دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور است، گفت: طرح توانمندسازی افراد کم بینا و نابینا نیز امسال در دستور کار این سازمان قرار دارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی امسال با توجه به محدودیت اعتبارات 800 دستگاه ویلچر برقی وارد چرخه زندگی معلولان ضایعه نخاعی و گردنی و ام.اسی‌های شدید می‌کند.

رسیدگی به کم بینایان از اولویت‌های سازمان بهزیستی

این مسئول با بیان اینکه خدمت رسانی به افراد کم بینا از اولویت‌های کاری سازمان بهزیستی کشور است، عنوان کرد: در صورت ارائه خدمات به افراد کم بینا از نابینا شدن آنها جلوگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha