یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
کد خبر: 122741

محمداسماعیل اکبری  در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره شایع‌ترین انواع سرطان در کودکان گفت:‌ میزان بروز سرطان در کودکی و نوجوانی بسیار بیشتر از میزان بروز در دوره نوزادی است. به طورکلی سرطان‌های لنف و هماتوپوئتیک مانند لنفوم‌ها و سرطان خون شایع‌ترین سرطان‌های دوران کودکی هستند.

وی ادامه داد: شایع‌ترین علت مرگ ناشی از تومورها دز کودکان زیر 15 سال هم همین نوع سرطان‌ها هستند، به طورکلی شایع‌ترین انواع سرطان در بین کودکان شامل سرطان خون، تومورهای مغزی و سیستم عصبی، سرطان استخوان، غدد لنفاوی، سرطان کلیه و نوعی از تومور است که در سلول‌های عصبی جنین رشد می‌کند.

اکبری گفت: سرطان‌های دوران کودکی شامل مجموعه‌ای از تومورهای خوش‌خیم و بدخیم است که از اختلال در رشد و تکامل سلولی ناشی می‌شود در نتیجه تغییر در فرایندهای طبیعی سلول، رشد سلول را متوقف می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: معمولاً سرطان بدخیم کودکان در پسران نسبت به دختران بیشتر است و از نظر نوع، محل تومور و علائم با سرطان‌های بزرگسالی متفاوت هستند.

وی افزود: سرطان‌های دوران کودکی به درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و اشعه درمانی پاسخ بهتری می‌دهند با این وجود این درمان‌ها می‌توانند باعث بروز عوارض جانبی بلندمدت در کودکان شوند، بنابراین کودکانی که از سرطان رهایی می‌یابند نیازمند توچه ویژه از نظر تغذیه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرطان‌های کودکان جزو بیماری‌های غیرشایع در دوران کودکی است، به طوری که کمتر از یک درصد کل سرطان‌های تشخیص‌داده شده را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد طی چند دهه گذشته میزانب روز سرطان در کودکان افزایش کمی داشته است و سالانه در دنیا 160 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و 90 هزار مورد مرگ بر اثر سرطان در کودکان کمتر از 15 سال ثبت می‌شود، اما متأسفانه در کشور ما از شیوع و بروز سرطان اطلاعات کاملی در دست نیست.

اکبری افزود: میزان بروز سرطان در بین کودکان ایرانی در مناطق جغرافیایی کشور متفاوت است به طوری که برای دختران و پسران به ترتیب بین 48 تا 122 و 51 تا 144 مورد در هر یک میلیون نفر گزارش شده است.

وی اظهار کرد: پیشرفت‌های اساسی در زمینه درمان سرطان طی دهه‌های اخیر در بیش از 80 درصد کودکان مبتلا به سرطان باعث بقای 5 سال و بیشتر شده‌ است، با این وجود سرطان بعد از تصادفات دومین عامل مرگ و میر دز کودکان کمتر از 15 سال است.

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930713000180#sthash.zYF4Gv5g.dpuf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha