فوق تخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا تمام انواع ویروس های عامل بروز این بیماری را مهار نمی کند اما در صورت بروز از شدت آن می کاهد، گفت:سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری های مزمن در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به آنفلوانزا هستند؟

سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا تمام انواع ویروس های عامل بروز این بیماری را مهار نمی کند اما در صورت بروز از شدت آن می کاهد، گفت:سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری های مزمن در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

شروع فصل پاییز با شیوع بیماری آنفلوانزا همراه است؛ آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که از طریق ویروسی به نام ویروس آنفلوانزا بروز می کند. این ویروس یکی از نمونه های موجودات هوشمند در دنیا به شمار می رود که هر ساله خود را با داروهای مصرفی آن سال تطبیق می دهد و در مقابل دارو ایمن می شود.

ممکن است تصور شود که آنفلوانزا سبب بروز درد و ناراحتی چند روزه می شود و با مصرف آنتی بیوتیک به راحتی می توان آن را درمان کرد؛ این درحالی است که در برخی موارد این بیماری سبب بستری شدن افراد در بیمارستان می شود و در صورت آلوده شدن به برخی انواع کشنده ویروس عامل آنفلوانزا حتی فرد ممکن است جان خود را از دست بدهد.

دکتر ایرج خسرونیا فوق تخصص بیماری های داخلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد:آنفلوانزا به ویژه در افراد سالمند، مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، ریوی، سرطان، ایدز، دیابت، اطفال زیر پنج سال و نوزادان که دچار ضعف ایمنی (افراد در خطر) هستند، با شدت بیشتری بروز می کند و سلامت آنها را به مخاطره می اندازد.

وی افزود:بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا را اوایل فصل پاییز دانست و گفت: این واکسن می تواند تا 6 ماه از بروز بیماری آنفلوانزا پیشگیری کند.

خسرونیا با بیان اینکه تزریق این واکسن برای افراد سالم جامعه ضرورتی ندارد، اظهار کرد: از آنجایی که واکسن آنفلوانزا به میزان جمعیت وارد کشور نمی شود، بهتر است افراد سالم از تزریق این واکسن پرهیز کنند تا افراد نیازمند بتوانند آن را به راحتی تهیه و استفاده کنند.

پیمانه طاهری فوق تخصص کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در مورد علایم آنفلوانزا گفت: این بیماری با تب، سرفه، دردهای استخوانی، لرز یا علایم گوارشی مانند اسهال و استفراغ همراه است.

وی اظهار کرد: در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده و درمان نشود، ممکن است بیمار را وارد شوک، عدم هوشیاری، کما یا تشنج کند.

طاهری با تاکید بر اینکه این بیماری باید جدی گرفته شود، افزود: آنفلوانزا در بین افرادی که بدن آنها دارای سطح ایمنی پایین تری است مانند کودکان زیر یک سال، افراد بالای 60 سال و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، می تواند کشنده باشد.

وی ادامه داد: همچنین مبتلایان به بیماری هایی که مجبورند برای درمان از داروهایی استفاده کنند که ایمنی بدن را کاهش می دهد، مانند لوپوس، افرادی که باید عمل پیوند مانند پیوند مغز استخوان یا کلیه انجام دهند یا افرادی که دچار بیماری هایی هستند که باید از کورتون با دوز بالا استفاده کنند، بیشتر در خطر عواقب آنفلوانزا هستند.

طاهری گفت: مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا تنها شامل این گروه از افراد نمی شود و ممکن است افراد سالم و عادی جامعه نیز به هنگام بروز علایم این بیماری در صورتی که به خوبی تحت درمان قرار نگیرند، با این خطر مواجه شوند.

وی در مورد اصول درمان این بیماری اظهار کرد: استراحت، مصرف مایعات گرم و استفاده از مسکن ها و تب برها از اصول اولیه درمان این بیماری است و در ادامه مصرف آنتی بیوتیک می تواند، موثر باشد.

بیماری آنفلوانزا به دلیل شیوع همه ساله و آشنایی درصد زیادی از افراد جامعه با علایم و روش های درمانی آن، با سهل انگاری در درمان مواجه می شود، اما این بیماری یک بیماری مهلک و خطرناک است که می تواند در مواردی مرگ مبتلایان را به همراه داشته باشد.

ویروس آنفلوانزا در سال 1918 در دنیا شیوع پیدا کرد و در سال های آغازین شیوع این ویروس، میزان مرگ و میرها حدود 40 هزار نفر در سال گزارش می شد اما با پیشرفت علوم این روند سیر نزولی پیدا کرد و اکنون این آمار به رقم های بسیار پایین تر تنزل یافته است.

هر چند دوره ابتلا به آنفلوانزا حدود هفت روز است اما عوارض این بیماری به دلیل حمله میکروب ها به بدن، سبب پیدایش عفونت های ثانوی به ویژه در دستگاه تنفسی می شود، مقاومت بدن را کم می کند و فرد را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر می کند.

آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که از طریق ویروسی به نام ویروس آنفلوانزا بروز می کند. این ویروس یکی از نمونه های موجودات هوشمند در دنیا به شمار می رود که هر ساله خود را با داروهای مصرفی آن سال تطبیق می دهد و در مقابل دارو ایمن می شود.

به همین خاطر هر ساله این اصطلاح را می شنویم که نوعی آنفلوانزای جدید آمده است. این مساله امری طبیعی است؛ به همین دلیل هر ساله نوع واکسن تولیدی برای پیشگیری از بروز این بیماری تغییر می کند که پیش از توزیع آن باید به تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) برسد.

آنفلوانزا بیماری واگیرداری است که از شخصی به شخص دیگر از طریق سرفه یا عطسه منتقل می شود و علایم آن یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن در فرد ظاهر می شود.

این بیماری مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می کند و افراد در هر سنی را می تواند گرفتار سازد.

بسیاری افراد به دلیل شباهت سرماخوردگی و آنفلوانزا در تشخیص این دو بیماری اشتباه می کنند و به مصرف خودسرانه دارو ازجمله آنتی بیوتیک روی می آورند؛ آبریزش بینی، بدن درد، کوفتگی و تب در هر دو این بیماری ها وجود دارد با این تفاوت که در آنفلوانزا تب شدیدتر است.

بنابراین لازم است در صورت بروز علایم این بیماری از درمان های خودسرانه و مصرف آنتی بیوتیک ها بدون تجویز متخصصان مربوطه پرهیز و برای درمان به مراکز درمانی معتبر یا متخصصان مجرب مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha