دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 122773

وی به تشریح عوامل سرطان زا پرداخت و گفت: تغییر سبک زندگی یکی از عوامل شناخته شده در بروز سرطان است، متأسفانه امروزه به دلیل سرعت بالای زندگی، مشغله های کاری افزاد گرایش به غذاهای آماده خصوصا فست فود آورده اند؛اغلب فست فودها از مواد غذایی بی کیفیت،پرکالری و با افزودنی های زیاد هستند؛ میزان دریافت کالری زیاد است اما فعالیت کم تری داریم ؛ این نوع سبک زندگی و عادات غذایی شانس ابتلا به سرطان و درگیری سلول های بدن را افزایش می دهد.

سلامت نیوز :عضو هیئت مدیره انجمن کلینیکال انکولوژی، گفت: کشور از سال 1390 به سمت میانسالی پیش می رود و جمعیت زیر 30 سال کم تر شده است، از آنجایی که هر چه سن بالاتر رود میزان ابتلا به سرطان نیز بیشتر می شود، باید منتظر سونامی سرطان در 20 سال آینده باشیم، این مسئله نیز با کاهش نرخ رشد جمعیت رابطه مستقیم دارد.
حجت الله شهبازیان،متخصص كلینیكال انكولوژى و عضو هیئت مدیره انجمن کلینیکال انکولوژی با بیان اینکه با صنعتی شدن جوامع میزان ابتلا به بیماری های خصوصا سرطان افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: دربعضی از موارد ژنتیک در بروز سرطان نقش دارد.
وی افزود: فاکتورهای متعددی در بروز سرطان وجود دارد که سن یکی از مهم ترین فاکتورهای عامل ابتلا به سرطان به شمار می رود؛ به هر میزان سن افزایش پیدا کند، ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می کند.
شهبازیان ادامه داد: بحث کاهش نرخ رشد جمعیت آسیب های زیادی را به وجود می آورد، کشور از سال 1390 به سمت میانسالی پیش می رود و جمعیت زیر 30 سال کم تر شده است، از آنجایی که هر چه سن بالاتر رود میزان ابتلا به سرطان نیز بیشتر می شود، باید منتظر سونامی سرطان در 20 سال آینده باشیم، این مسئله نیز با کاهش نرخ رشد جمعیت رابطه مستقیم دارد.
وی به تشریح عوامل سرطان زا پرداخت و گفت: تغییر سبک زندگی یکی از عوامل شناخته شده  در بروز سرطان است، متأسفانه امروزه به دلیل سرعت بالای زندگی، مشغله های کاری افزاد گرایش به غذاهای آماده خصوصا فست فود آورده اند؛اغلب فست فودها از مواد غذایی بی کیفیت،پرکالری و با افزودنی های زیاد هستند؛ میزان دریافت کالری زیاد است اما فعالیت کم تری داریم ؛ این نوع سبک زندگی و عادات غذایی شانس ابتلا به سرطان و درگیری سلول های بدن را افزایش می دهد.
این متخصص كلینیكال انكولوژى با بیان اینکه 20 درصد از سرطان های شایع در کشور مربوط به پستان می باشد، تصریح کرد: سرطان معده، دهانه رحم و پروستات از دیگر سرطان های شایع در کشور به شمار می ورد.
وی آلودگی هوا را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان دانست و گفت: در مورد آلودگی هوا باید بررسی های بیشتر شود، از آنجایی که مواد آلاینده در هوا متغییر است نمی توان به طور دقیق گفت چه آلاینده ای باعث بروز سرطان می شود اما با توجه به مراجعات و تحقیقات صورت گرفته افراد که در روستاها و شهرستان های خوش آب و هوا زندگی می کنند کم تر نسبت به افرادی که در شهر زندگی می کنند به سرطان مبتلا می شوند.
عضو هیئت مدیره انجمن کلینیکال انکولوژی ، مصرف سیگار و قلیان را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان بیان کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما سیگار به یک عادات زندگی تبدیل شده است که هر روز افزایش پیدا می کند این در حالی است که کشورهای پیشرفته اثرات سوء مصرف سیگار را دریافته اند و تلاش می کنند که این مسئله را کنترل و کاهش دهند که تا کنون نیز موفق عمل کرده اند اما در کشور ما روز به روز مصرف سیگار و قلیان در حال افزایش است.
وی در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان بیان داشت: برای پیشگیری از سرطان ابتدا باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم، استفاده از مواد غذایی با کیفیت و ارگانیک ، ورزش های منظم، غربالگری و دوری از دخانیات از جمله عوامل پیشگیری از سرطان به شمار می رود ضمن اینکه باید مسئولان سیاسیت های لازم را در زمینه پیشگیری و غربالگری از بروز سرطان را اتخاذ کنند.
نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی 16 الی 18 مهر ماه در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی www.clinicaloncology93.isco.ir مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha