بیمارانی که در فرآیند درمانی خود از سوی پزشک معالج شکایتی دارند تا یک ماه آینده می‌توانند با مراجعه به سامانه هوشمند نظارت بر درمان موضوع نارضایتی خود را ثبت و پیگیری کنند.

شکایت از پزشکان اینترنتی می‌شود

سلامت نیوز: بیمارانی که در فرآیند درمانی خود از سوی پزشک معالج شکایتی دارند تا یک ماه آینده می‌توانند با مراجعه به سامانه هوشمند نظارت بر درمان موضوع نارضایتی خود را ثبت و پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در حالی که بحث زیرمیزی برخی از پزشکان از موضوعات داغ چند ماهه اخیر بوده و وزارت بهداشت تلاش داشته با تمهیدات اقتصادی ازجمله تعرفه‌گذاری واقعی برای خدمات پزشکی میزان این تخلفات را کم کند، خبر راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت تخلفات پزشکی از سوی بیماران آنها اهرمی قوی برای حفظ و صیانت از حرفه پزشکان محسوب می‌شود.
برخورد نامناسب با بیمار، سهل‌انگاری گفت: «در فرآیند درمان و دریافت زیرمیزی از مهم‌ترین موارد ثبت شکایت در سازمان پزشکی‌قانونی محسوب می‌شود. از سال 1389 تاکنون شکایات پزشکی از طریق شورای حل اختلاف ثبت می‌شود. با توجه به اینکه ثبت و اعلام این شکایات نیاز به پیگیری و مراجعات مکرر دارد، بسیاری از کسانی که از فرآیند درمان و پزشک معالج خود شکایت دارند، ترجیح می‌دهند خود به این موضوع ورود نکنند با این حال سالانه حدود 15 هزار شکایت پزشکی از طریق این مرکز ثبت می‌شود، که با توجه به رشد حجم استفاده از خدمات پزشکی این آمار روند رو به رشدی دارد.  با راه‌اندازی سامانه هوشمند نظارت بر درمان که با نام «سامانه سهند» فعالیت خواهد کرد، بیماران می‌توانند از طریق این سامانه شکایات یا حتی ارائه خدمات مناسب یک پزشک را به مسئولان مربوطه منعکس کنند و این موضوع بروز تخلف در حوزه گستره پزشکی را کاهش خواهد داد.
محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی کشور در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «از اهداف طراحی سامانه هوشمند نظارت بر درمان تسهیل و ترغیب پزشکان به‌منظور توانمند‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب برای مردم است.» وی در ادامه افزود: «جلوگیری از هرگونه تخلف و ارائه خدمات غیرضروری از سوی پزشکان، از دیگر اهداف طراحی این سامانه است.»
معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ادامه نحوه ارتباط مردم و بیماران با سامانه سهند را از طریق راه‌اندازی مرکز تماس با شماره چهار رقمی در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: «در استان‌های کشور ستادهایی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی استان، سازمان نظام‌پزشکی کشور و انجمن علمی، تخصصی و سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد خواهد شد.»
این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی، نظارت بر نحوه عملکرد جامعه پزشکی، رسیدگی به شکایات، تخلفات و اطلاع به مراجع ذی‌صلاح و فرد شکایت‌کننده را از وظایف ستادهای استانی یادشده برشمرد. وجود چنین سامانه‌ای باعث می‌شود هرگونه شائبه از جامعه پزشکی زدوده شود و شأن و منزلت جامعه پزشکی بالاتر رود.
 
بیشترین شکایات، شکایت از پزشکان عمومی
نزدیک به 115 هزار نفر در نظام درمانی به‌عنوان پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک، ماما و رشته‌های دیگر مانند فیزیوتراپی، ادیومتری، اپتومتری و... فعالیت دارند.
این در حالی است که براساس آمار سازمان نظام‌پزشکی، پزشکان عمومی به خاطر جمعیت بالایشان، دارای بیشترین تعداد شکایت نسبت به سایر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند. در ردیف بعدی، دندانپزشکان هستند که بیشترین شکایت مردمی را دارند. متخصصان زنان و زایمان نیز به دلیل مشکلاتی که در مراقبت از جنین، مراحل زایمان و بعد از آن دارند، در رتبه سوم قرار می‌گیرند.
در همین باره محسن خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه ثبت شکایات می‌تواند از تخلفات فرآیند پزشکی کم کند، می‌گوید: «بسیاری از کسانی که با برخورد نامناسب از سوی پزشکان مواجه می‌شوند به فرآیند شکایت ورود نمی‌کنند، چراکه این فرآیند را وقت‌گیر می‌دانند.»
وی با بیان اینکه پزشکان، فرهیختگان جامعه‌اند و همراه با مردم در مسائل اقتصادی و اجتماعی هستند، بنابراین زیبنده آنها نیست که حتی در بدترین شرایط با مردم برخورد نا مناسب کنند، می‌گوید: «پزشکان باید در کنار مردم باشند و همراه آنان در مسائل اقتصادی و سیاسی قرار بگیرند و از بالا به مردم نگاه نکنند.» وی عدم‌اطلاع‌رسانی دقیق به بیمار و همراه را یکی از عوامل شکایات مردمی در حوزه پزشکی می‌داند و بر مستندسازی خدمات پزشکان تاکید می‌کند و می‌گوید: «مستندسازی از بسیاری از مشکلات که منجربه قصور پزشکی می‌شود جلوگیری می‌کند. پزشکان موظفند پروتکل درمانی بیمار و راهکارهای تشخیصی خود را به اطلاع بیمار یا اولیای وی برسانند و مراحل مختلف را کاملا برایشان تشریح کنند، زیرا در صورت عدم اطلاع‌رسانی لازم، علاوه‌بر اینکه الزامات درمان توسط پزشک نقض می‌شود، ممکن است مشکلات بعدی، خصوصا ثبت شکایات بیمار در مراجع مختلف قضایی و صنفی را در پی داشته باشد.»
او ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر، افزایش جمعیت کشور و به‌تبع آن جمعیت پزشکان و بیماران را نیز نباید از نظر دور داشت. هر چه مراجعه مردم به جامعه پزشکی بیشتر شود، احتمال خطای پزشکی بیشتر خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha