بنا بر اعلام وزیر بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، این وزارتخانه به 16 هزار پرستار نیازدارد، اما به‌دلیل کمبود منابع مالی چنین امکانی وجود ندارد بنابراین، این نیروی انسانی مورد نیاز به شکل شرکتی به خدمت گرفته خواهد شد.

سلامت نیوز: بنا بر اعلام وزیر بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، این وزارتخانه به 16 هزار پرستار نیازدارد، اما به‌دلیل کمبود منابع مالی چنین امکانی وجود ندارد بنابراین، این نیروی انسانی مورد نیاز به شکل شرکتی به خدمت گرفته خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، منتقدان می‌گویند برای اجرای دقیق طرح تحول سلامت راهی جز استخدام نیروهای پرستاری نیست. همچنین به‌کارگیری نیروی سایر بخش‌ها از جمله دانشجویان پزشکی به‌جای پرستاران به این طرح ضربه خواهد زد.

هفته گذشته هنگام بازدید وزیر بهداشت از بیمارستانی در استان کرمان، وی با اعتراض و درخواست تعدادی از پرستاران روبه‌رو شد که خواستار رسیدگی به وضع پرستاری در نظام درمان و همچنین اصلاح وضع استخدامی پرستاران بودند.
دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرستاران و همچنین در پاسخ به پرستاری که گفت 13 سال است به شکل قراردادی کار می‌کند و از لحاظ استخدامی فاقد امنیت شغلی است، پاسخ داد: «این مشکل از زمان دولت گذشته باقی است و اکنون دست ما بسته است. با این حال، نیروهای قراردادی همچنان قراردادی باقی خواهند ماند تا مجلس و دولت در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.»


هاشمی درباره استخدام 16 هزار پرستار می‌گوید: «وزارت بهداشت در زمینه نیرو کمبود دارد و دولت نیز به دلیل کمبودهای منابع مالی، فعلاً مانع استخدام‌هاست به همین دلیل پرستاران از محل طرح تحول سلامت و به شکل شرکتی به خدمت گرفته خواهند شد. بنابراین، در دو ماه آینده این پرستاران استخدام می‌شوند اما نه به شکل استخدام دولتی.» دکتر کوروش نادری عضو شورای عالی پرستاری کشور در این باره می‌گوید: «دولت نظرش این است که مهم‌ترین بخش سلامت جامعه اصلاح وضع درمان و پرداخت‌ها برای بیماران است و اگر به عنوان نیاز پایه این موضوع حل شود، بقیه نیازها در پی آن رفع می‌شود و ما می‌بینیم که از آغاز اجرای طرح تحول سلامت، قدم‌های مثبتی برداشته شده است اما دولت و مجلس و ارکان نظام باید به هر صورتی که هست، مشکل بخش پرستاری را حل کنند چون اجرای طرح سلامت بدون در نظر گرفتن استانداردهای کادر درمانی، ناقص خواهد ماند و وضع سلامت به طور کامل درست نخواهد شد.» نادری می‌افزاید: «تعداد کم پرستار در بخش سلامت، باعث وارد آمدن فشار به بقیه پرستاران می‌شود و در نهایت این جریان درمان مردم است که آسیب می‌بیند.»
عضو شورای عالی پرستاری کشور می‌افزاید: «مسلماً تبعات این رویداد به کیفیت اجرای طرح سلامت برمی‌گردد.» نادری با اعلام اینکه اکنون حدود 180 هزار پرستار در کشور داریم که دقیقاً نصف استانداردهای جهانی است، می‌گوید: «تعلل در استخدام پرستاران مورد نیاز مراکز درمانی، باعث شده همراه بیمار عضو ثابت بخش‌های درمانی بیمارستان‌ها شود چون پرسنل لازم برای انجام کارهای اولیه درمانی در بیمارستان‌ها نداریم.» وی می‌افزاید: «یکی از مشکلات ما، وجود نیروهای فراوان پرستاری با مدرک کارشناسی است که اینها قاعدتاً نباید کارهای بهیار و کمک پرستار را انجام دهند و به همین دلیل جذب نشدند. از طرف دیگر، بحث 40 هزار مامای بیکار را مطرح کردند که آن هم اقدام صحیحی نبود، باز هم بحث کمک نیروهای انترن به کار پرستاری مطرح شد که قاعدتاً آن طرح هم اشتباه بود چون انترن‌ها نیز تمایلی به کار در رشته‌‌ای متفاوت با حرفه خود را ندارند. ما راهی نداریم جز اینکه نیروهای پرستاری دارای مدرک کارشناسی را صرفاً در حرفه پرستاری به کار بگیریم و برای کارهای مقدماتی بیمار نیز بهیار و کمک پرستار استخدام کنیم.
نادری درباره اینکه مشکل استخدام پرستاران درگیر مشکل استخدامی است که در دولت قبل به وجود آمده، عنوان می‌کند: «این درست است اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه برخورد کنیم، ما نیازی نداریم به استخدام در بخش‌های دیگر دولت چشم بدوزیم. ما در خود وزارت بهداشت با مشکلی روبه‌رو هستیم که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.»
عضو شورای عالی پرستاری کشور درباره این مشکل چنین توضیح می‌دهد: «باید بررسی شود که در وزارت بهداشت چند درصد نیروهای موجود درمانی و چند درصد ستادی است و آیا ترکیب این نیروها در جهت اهداف درمانی است؟ در وزارت بهداشت آمار نیروهای پشتیبانی بیشتر از نیروهای درمانی است در صورتی که مأموریت اصلی، درمان است. در یکی از دانشکده‌های علوم پزشکی 25 هزار نفر نیرو هست که 15 یا 16 هزار نفر آن ستادی و بقیه درمانی هستند و باید بررسی شود آیا این تقسیم‌بندی با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟»
عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درباره تلاش‌های نظام پرستاری در حل مشکلات پرستاران می‌گوید: «ما 100 سال سابقه پرستاری نوین در کشور داریم و همیشه در این سال‌‌ها پرستاران برای رسیدن به حقوق خود تلاش کرده‌اند اما به هر حال قدرتی که نظام پزشکی در کشور دارد، نظام پرستاری ندارد و این تبعیض همیشه بوده و ما باید سال‌های سال تلاش کنیم تا این تبعیض برداشته شود.» وی درباره نظر پرستاران در برابر استخدام 16 هزار پرستار به شکل شرکتی نیز عنوان می‌کند: «این کار برای کوتاه مدت قابل توجیه است چون در طرح تحول اگر بخواهیم منتظر صدور مجوزهای استخدام شویم، زمان را از دست می‌دهیم، فعلاً چاره‌ای جز این نداریم و استخدام شرکتی موقتی است چون به هر حال باید امنیت شغلی پرستاران را در نظر گرفت و استخدام شرکتی فاقد امنیت شغلی است.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha