سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12283

در ماه مبارك رمضان توصیه كارشناسان تغذیه این است كه از افزودن زیاد ادویه‌های گوناگون به غذا خودداری كنید.

به همین دلیل این روز‌ها ادویه‌ها  فقط به میزان اندكی به غذا‌ها اضافه می‌شوند و همین مورد ممكن است برای مدت كوتاهی بازار ادویه‌ها را با كاهش تقاضا روبه‌رو كند اما باید این را نیز در نظر داشت در زمانی كه آگاهی مصرف‌كنندگان از مضرات زیاده‌روی در مصرف روغن و نمك بالاتر رفته است استفاده از ادویه‌ها (به میزان لازم) جایگزین خوبی برای این مواد شده تا طعم غذا زیاد هم به اصطلاح بی‌مزه نشود.

علاوه بر این، چندی پیش نیز انجمن ملی سرطان، ادویه‌هایی همچون پونه، آویشن،‌رزماری، رازیانه، زردچوبه، زیره سیاه، گشنیز و بالاخره  ترخون را به عنوان مواد ضدسرطان شناسایی و معرفی كرد.

بد نیست بدانیم ادویه را بخشی از یك گیاه معطر تشكیل می‌دهد كه می‌تواند تنه درخت(دارچین)، میوه(فلفل سیاه) یا دانه (جوز هندی) باشد و به صورت خرد یا پودر شده برای عطر و رنگ بخشیدن به غذا استفاده شود. فلفل سبز و زعفران سیستم ایمنی بدن را تحریك می‌كنند و جوز هندی و میخك خاصیت میكروب‌زدایی دارند.

زنجبیل و فلفل قرمز هم از تشكیل تومور‌ها جلوگیری می‌كنند و اثرات ضد سرماخوردگی فلفل سبز در حال بررسی است  اما مشكلی كه در مورد دارچین وجود دارد این است كه در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها فقط در داخل شیرینی‌‌ها یافت می‌شود.

این در حالی است كه دارچین یك ادویه عالی برای طعم دادن به گوشت چرخ‌كرده و سبزیجات است.

اسفناج خرد شده را می‌توان با دارچین و كشمش تفت داد یا چوب دارچین را با چای دم كرده میل كنید.

دارچین ادویه خوبی برای طعم دادن به هلو، موز، سیب یا حتی ماست شیرین است. در هر صورت با مصرف ادویه‌ها، هم می‌توان از فواید آنها سود برد و هم بیشتر به غذاهای گیاهی تكیه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha