یک روانشناس با بیان اینکه افراد برای فعالیت به سطح حداقل بهینه‌ای از استرس نیاز دارند، گفت: سکته‌های قلبی و مغزی، کمردرد، دردهای استخوانی و اسکلتی، مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارشی شاخص‌های عملی و جسمانی بیماری روان‌تنی هستند.

سلامت نیوز: یک روانشناس با بیان اینکه افراد برای فعالیت به سطح حداقل بهینه‌ای از استرس نیاز دارند، گفت: سکته‌های قلبی و مغزی، کمردرد، دردهای استخوانی و اسکلتی، مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارشی شاخص‌های عملی و جسمانی بیماری روان‌تنی هستند.

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با فارس، استرس را هرگونه تغییر و فشار از سوی محیط دانست که فرد را وادار به سازگاری فعالانه مجدد با محیط می‌کند، تا این امر منجر به مصرف انرژی، تلاش آگاهانه و عامدانه و در عین حال تغییرات و فعل و انفعالاتی در بدن او می‌شود.

الزام سطح حداقل بهینه‌ای از استرس

وی اظهار داشت: استرس در ذات خود بد نیست زیرا اگر نباشد افراد به خواب می‌روند، بنابراین برای فعالیت به سطح حداقل بهینه‌ای از استرس نیاز داریم، مثلاً این سطح از استرس موجب می‌شود تا کارمندان صبح از خواب برخیزند و به محل کار خود بروند یا یک راننده به علائم هشداردهنده راهنمایی و رانندگی توجه کند.

وی افزود: اگر استرس از سطح حداقل بهینه بگذرد به عاملی مضر و منفی تبدیل می شود که منجر به مشکلات روان‌تنی و روان‌شناختی خواهد شد.

معده درد و دردهای استخوانی نتیجه استرس

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی، کمردرد، دردهای استخوانی و اسکلتی، سندروم روده تحریک‌پذیر، مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارشی نظیر معده‌درد و گلودرد شاخص‌های عملی و جسمانی بیماری روان‌تنی هستند.

وی افزود: همچنین اختلالات مرتبط با استرس، اضطرابی، افسردگی، اختلال دوقطبی و حتی اختلالات شدید روانی مانند اسکیزوفرنی به علت استرس زیاد ایجاد می‌شود.

استرس شغلی چیست؟

این روانشناس تأکید کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در فرد ایجاد استرس می کند فعالیت شغلی و حرفه‌ای است. فعالیت شغلی؛ یک فعالیت هدفمند است که به درآمدزایی برای فرد منجر می‌شود.

 

وی گفت: در واقع شغل بر اساس محیط کاری و فرهنگ اجتماعی که فرد به آن تعلق دارد تعریف می‌شود، با توجه به اینکه افراد شاغل، بخش عمده‌ای از ساعات روزانه خود را به اشتغال اختصاص می‌دهند، به همین دلیل، مسائل کاری بر زندگی آنها تأثیر مهمی می‌گذارد.

وی افزود: همچنین، شغل برای فرد مفهوم فرامادی دارد زیرا او خود را در شغل به تحقق می‌رساند و خودشکوفایی فرد می‌تواند از طریق شغلی باشد که او دارد، زیرا از این طریق می‌تواند خود را به جامعه و خود اثبات کند.

علت استرس شغلی چیست؟

این متخصص حوزه بهداشت و روان گفت: یکی از مواردی که در همه مشاغل وجود دارد، استرس‌ها و فشارهایی است که فرد موقع کار با آنها مواجه می‌شود.

 

وی گفت: استرس شغلی در واقع تنش‌ها و فشارهای فرد هنگام انجام فعالیت محوله در رده شغلی اوست که می‌تواند عمومی یا اختصاصی باشد، به عنوان نمونه در شغل خبرنگاری در رده‌ها و سرویس‌های مختلف خبری، خبرنگاران استرس‌های بالایی را تجربه می‌کنند اما هر خبرنگار نیز به نوبه خود در حال دست و پنجه نرم کردن با استرس‌هایی است که مختص موقعیت شغلی وی است.

استرس شغلی عامل اصلی غیبت کارکنان

شهسوارانی اظهار داشت: استرس شغلی به طورکلی ناشی از خواست‌های شغلی شامل وظایف و کارهای محوله و در عین حال حمایت‌ها و پاداش‌های اجتماعی ـ شغلی مانند حقوق، ارزش‌ فرد از منظر سازمانی و اجتماعی، به نسبت پایین‌تر از الزامات است.

 

وی گفت: استرس شغلی یکی از آسیب‌زاترین و هزینه‌برترین موارد موجود در سازمان‌ها و صنایع در سراسر دنیا شناخته می‌شود، همچنین به دلیل آنکه فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند می‌تواند علت‌ بسیاری از غیبت‌های کارکنان از کار، هزینه‌های اضافی تحمیل‌شده به سازمان‌ها برای درمان پرسنل و همچنین جایگزینی نیروی کار باشد.

لزوم ارزیابی فرسودگی شغلی

این روانشناس ادامه داد: اداره سلامت و ایمنی کار (HSE) برای مقابله با استرس و فرسودگی شغلی پیشنهاد داده است تا به صورت دوره‌ای یعنی هر ۶ ماه یکبار ارزیابی‌های کامل مربوط به سلامت کار و استرس و فرسودگی شغلی، توسط متخصصان سلامت و روانشناسان از کارکنان تمامی محیط‌های کار به عمل آید تا به این ترتیب بتوان به سرعت به شناسایی و ارزیابی مسائل به وجود آمده بر اثر استرس و فرسودگی شغلی در محیط‌های کاری پرداخت و راه‌‌حل‌های مناسب برای غلبه با این مسائل را طراحی نمود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که استرس شغلی بالا باشد با توجه به ابعاد افزایش‌یافته استرس مانند روابط کارکنان با یکدیگر می‌توان اقدام به ارائه آموزش‌هایی در زمینه حل مسئله، روابط اجتماعی، روش‌هایی مانند آموزش آرمیدگی عضلانی و مراقبه و غلبه بر افسردگی در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha