بیش از چهار سال است که بازنشستگی پیش از موعد کارگران واحد‌های صنعتی به دلیل تأمین نشدن اعتبار و بودجه مورد نیاز و با وجود تأکید برنامه توسعه پنجم از سوی دولت متوقف مانده و در دولت قبل نیز به دلیل بار مالی سنگین این قانون مسئولان وقت تأمین اجتماعی اجرای آن را از دستور کار کنار گذاشتند اقدامی که انتقاد گسترده کارگران را به دنبال داشت اما اخیراً با پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مطالبه دیرینه کارگران در هیأت دولت در جهت حمایت از تولید و اشتغالزایی و تأمین خواسته کارفرمایان به تصویب رسید.

سلامت نیوز: بیش از چهار سال است که بازنشستگی پیش از موعد کارگران واحد‌های صنعتی به دلیل تأمین نشدن اعتبار و بودجه مورد نیاز و با وجود تأکید برنامه توسعه پنجم از سوی دولت متوقف مانده و در دولت قبل نیز به دلیل بار مالی سنگین این قانون مسئولان وقت تأمین اجتماعی اجرای آن را از دستور کار کنار گذاشتند اقدامی که انتقاد گسترده کارگران را به دنبال داشت اما اخیراً با پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مطالبه دیرینه کارگران در هیأت دولت در جهت حمایت از تولید و اشتغالزایی و تأمین خواسته کارفرمایان به تصویب رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،براساس این مصوبه با تقبل کل بار مالی ناشی از اجرای ماده 10 قانون نوسازی صنایع توسط کارفرمایان کشور، ازهفته آینده کارگران شاغل در واحدهای صنعتی مشمول این قانون در صورت داشتن حداقل 25 سال سابقه می‌توانند تقاضای بازنشستگی پیش از موعد خود را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند. بنابراین گزارش با اجرای این مصوبه دولت، در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی مشکل بیش از 40 هزار کارگر مشمول ماده 10 قانون مذکور حل شده و این امکان برای کارفرمایان واحد‌های فوق فراهم می‌شود تا برای بهبود و ارتقای ظرفیت تولید و افزایش بهره‌وری به جذب نیروهای جوان و مستعد بپردازند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز با اشاره به رفع موانع قانونی بازنشستگی کارگران بر اساس ماده 10 قانون نوسازی و بازسازی صنایع می‌گوید: «کارگران شاغل در واحدهای صنعتی مشمول این قانون در صورت داشتن حداقل 25 سال سابقه می‌توانستند در صورت درخواست کارفرمایان مربوطه و پرداخت 50 درصد حق بیمه توسط کارفرما و مابه‌التفاوت 50 درصد حق‌بیمه و مستمری پرداختی تا رسیدن به سن بازنشستگی از سوی دولت از مزایای مستمری برخوردار شوند. لذا با توجه به اینکه حق بیمه مربوط به 5 سال آخر باقی مانده از دوره بیمه‌پردازی کارگران و پرداخت 5 سال مستمری زودتر از موعد، هزینه و بار مالی سنگینی بر این سازمان دارد مسلماً می‌بایست این هزینه‌ها به نحوی جبران شود.»
دکتر تقی نوربخش با تأکید بر اینکه قانونگذار نحوه جبران این هزینه‌ها را مشخص کرده است، می‌افزاید: «برای برخورداری کارگران مشمول این قانون از مزایای بازنشستگی، می‌بایست 50 درصد حق‌بیمه 5 سال باقی‌مانده افراد مشمول توسط کارفرما و 50 درصد آن به همراه مستمری قابل پرداخت توسط دولت تأمین و پرداخت شود.» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دلیل توقف اجرای این قانون طی برنامه پنجم توسعه را عدم تخصیص اعتبار سهم دولت عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: با توجه به عدم امکان دولت برای اختصاص این مبلغ، اغلب کارفرمایان تمایل دارند که برای برخورداری کارگران از مزایای بازنشستگی این قانون، تمامی هزینه‌های حق بیمه و مستمری دوره مزبور را پرداخت کنند.  وی می‌افزاید: «کارفرمایان مشمول ماده 10 قانون مذکور می‌توانند با تقبل کل بار مالی ناشی از اجرای این ماده، هزینه‌های پیش‌بینی شده بابت سنوات ارفاقی اعم از سهم کارفرما و دولت و سایر هزینه‌های مترتب شامل 50 درصد سهم کارفرما و 50 درصد سهم دولت و نیز هزینه مستمری متعلقه تا احراز شرایط بازنشستگی بیمه‌شده را رأساً پرداخت و بیمه‌شدگان مورد درخواست بر اساس قانون بازنشسته و از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند.»
همچنین بر اساس ماده 10 قانون نوسازی صنایع، جایگزینی یک نفر نیروی کار جدید در ازای بازنشستگی هر کارگر الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کارگر ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    33 5
    با توجه به شرایط کنونی شرکتها و نیاز مبرم آنها به افراد و نیروهای جوان و تازه نفس امیدوارم که این قانون هر چه سریعتر اجرایی شود.
  • شهرام ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    41 5
    سلام ميخواستم ازآقايون تصميم گيرنده بپرسم .كدوم كارفرما 30% سهم كارگروكارفرما رانسبت به 5 سال باقيمانده واريزميكنه وبدنبال آن 60ماه حقوق رايكجا واريزميكنه وباز بدنبال آن يك نفرنيزاستخدام ميكنه كه مثلا براي شخصي كه حقوقي معادل 18000000ريال دريافت ميكنه حدود140 ميليون تومان هزينه كنه ؟؟؟؟؟؟ پس كارفرما"بازنشست نميكنه چرا كه اولا بجاي 30% پنج ساله يكجا .23% تدريجي واريز ميكنه ثانيا "بجاي واريز يكجاي 5 سال حقوق حدود110ميليون تومن /باسودهمان مبلغ بطورتدريجي ماهيانه پرداخت ميكنه و مجبورنيست تا يكنفرنيزاستخدام كنه ومبلغي كلان براي وي هزينه كنه ازمسئولين تصميم گيرنده ميخوام فقط يكبار تصميم خودشون رومرور بكنند اين تصميم يعني 25سال بهيچ وجه قابل اجرانميباشد
    • وحید ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      8 6
      آی کیو قانون کگفته 60 ماه حقوق گفته 60 ماه حق بیمه
  • نجاتی ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    30 2
    با افزایش هزینه تحمیلی به کارفرما هیچ کارفرمایی کارگرش را بازنشسته نمیکند
  • كارگر ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    32 1
    با سلام من با اداره كار تماس گرفتم اعلام ميكنند كه هنوز بخشنامه اعلام نشده و با اين شرايط به نظر شما كسي بازنشست ميشه كدوم كارفرما با اين بار مالي كارگر بازنشست ميكنه لطفا" شفاف سازي كنيد چون خيلي ها به دلايل مختلف ميخواهند خودشان را بازنشست كنند .
  • دلگیر ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    26 1
    واقعا متاسفم برای آقایون که با این قانوناشون انقدر قشر کارگر رو توی این مملکت عذاب میدن.یعنی واقعا دولت با این همه بخور بخوری که داره تو این مملکت اتفاق می افته نداره بودجه لازم واسه کارگرا رو فراهم کنه که حداقل کارگر و خونوادش 5 سال زودتر نفس راحتی بکشه.خداروشکر برای کارمندا که در هرصورت وضعشون از کارگر بهتره این مشکلات نیس.خدا حق همه کارگرای بدبخت رو از باعث و بانی این کار بگیره
  • محمد ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    29 0
    مگر کارفرمای بیچاره مغز خر خورده باشد که تمام هزینه ها را به پردازد . کارگران بی چاره را سر کار گذاشتید با این قانون .
  • ارمحمدی ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    25 0
    با سلام.این قانون عملا قابل اجرا نیست چون صد درصد هزینه باید توسط کارگر پرداخت شود و این شدنی نیست با این حقوق ها .دولت یاید سهم خودش را پرداخت کند تا بیکاران هم بتوانند سر کار بیاییند.به امید ان روز؟؟؟
  • حمید یارعلی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    26 1
    خواهشمند است این قانون هر چه زوددتر تصویب و به کل شعبات ایران ارسال شود . آخه با روزی 12 ساعت کارکردن دیگه رمقی نموده که بقیه عمرمون که خیلی هم کوتاست رو به خوشی و یا به بطالت بگذرونیم .
  • مختار شهبازی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    باسلام . اینجانب مختار شهبازی کارگرشهرداری اردبیل 30یال بیمه دهی تکمل شده دارم و 12 سال رفتگری دارم متولد 1349 هستم می توانم بازنشسته شوم یا نه خواهشمند است راهنمایم کند با تشکر .
  • زهرا ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    17 0
    چرا تامین اجتماعی اجرا نمی کنه؟ با 30 سال سابقه باید 30 روز حقوق بده، با 24 و 25 سال سابقه 24 و 25 روز حقوق، در نهایت فرقی نمی کنه. بخدا دیگه رمق کار کردن نداریم. لطفاً قانون پیش از موعد را اجرا کنید.
  • عرفان ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    11 1
    با سلام؛ ضمن تشکر از اطلاع رسانی سلامت نیوز،از اقای دکتر سوال شود با ارائه این طرح کارشناسی نشده و غیر قابل توجبح برای کارگر و کارفرما،چرا دولت مسئولیت خود را بر دوش اقشار جامع انداخته و شانه از بار مسئولیت خالی میکند.
  • امر ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    12 2
    سنگ بزرگ علامت نزدنه آخه کدام کارفرمایی می تواند چنین هزینه ای را بپردازد چرا مردم را احمق و ساده فرض می کنید با یک حساب سرانگشتی هم می شود فهمید که رقم سرسام آوری است چرا دولت و تأمین اجتماعی از اجرای قانون شانه خالی می کنند
  • ح . ی ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    19 1
    اگر واقعا این مطلب را میخوانید بدانید که هیچ کارفرمائی حاضر نیست برای کارگر ساده ای که جمع حقوق و مزایای ماهانه وی 1.000.000 تومان باشد مبلغی معادل 78.000.000 تومان بابت 5 سال بازنشستگی پیش از موعد پردازد . واقعا چند نفر ساعت صرف این طرح و تأئید این بخشنامه کارشناسی شده شده است . زحمتی که این دولت برای رفاه کارگر می کشد نوبر است دولت های دیگر باید یاد بگیرند . و استفاده کنند . واقعا این خشنامه مسخره است .
  • م-م ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    6 1
    این قانونهاروکدوم نابغه وضع می کنه وازکدوم منابع استفاده میکنه ازطرف مابه این نوابغ خسته نباشید بگین...
  • ا.ت ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    5 1
    یه مشت نادان . قانون رو برعکس تفسیر میکنن و اعلام میکنن. کارفرمای من بجای اینکه 180 میلیون بده به تامین اجتماعی نصفشو میده به خود کارگر و میگه برو بقیه بیمه رو 5 سال خودت بریز و با بقیش هم 5 سال زندگی کن .
  • علیرضا جهانشاهی ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    19 2
    من پنجاه وسه سال سن دارم وبیست وپنج سال سابقه با یه بچه معلول ذهنی وجسمی که الان بیست ویک سالش شده عمل جراحی تنگی کانال نخاعی داشتم که هیجده میلیون هزینه داشت وتامین اجتماعی لطف کرد یک میلیون دویست هزارتومانش رو پرداخت کرد بخدا دیگه توان کار کردن ندارم راهی هست که بازنشسته بشم خوب با بیست وپنج روز حقوق بازنشستم کنید .خواهشا کمکم کنید.