خشكسالی درحال پیش رفتن است، نه فقط روی زمین را خشك می كند و می سوزاند كه به دل زمین نفوذ كرده است. شاید آب های زیرزمینی از شر تبخیر آفتاب سوزان در امان باشند اما روی زمین كه خشك می شود، مردم ناچار به آب های زیرزمینی رو می آورند و می شود تنها امیدشان برای ادامه دادن.

سلامت نیوز: خشكسالی درحال پیش رفتن است، نه فقط روی زمین را خشك می كند و می سوزاند كه به دل زمین نفوذ كرده است. شاید آب های زیرزمینی از شر تبخیر آفتاب سوزان در امان باشند اما روی زمین كه خشك می شود، مردم ناچار به آب های زیرزمینی رو می آورند و می شود تنها امیدشان برای ادامه دادن.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، بهره برداری از این آب ها به بیشترین میزانش می رسد، تا آنجا كه آنقدر افت می كند كه تنها امید مردم هم در بحران قرار می گیرد. كوهدشت در استان لرستان با وجود محصور شدن در میان كوه ها، با بحران آب مواجه شده است. شهری ییلاقی كه نامش حتی نشانگر موقعیت مكانی اش است، با افت سفره های آب زیرزمینی مواجه شده، آنقدر كه سرپرست فرمانداری شهرستان كوهدشت این مساله را بحرانی برای این شهر اعلام كرده است. محمد كرم محمدی با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی دشت كوهدشت بیان داشت: تا سال 1390 میزان افت آب در كوهدشت، 2/1 متر بود، امروز 938 حلقه چاه در این شهرستان وجود دارد كه سالانه 150 میلیون متر مكعب آب از این دشت برداشت می كنند.

در دو سال یعنی از سال 91 تاكنون سطح آب دشت كوهدشت 12 متر فروكش كرده است و اگر وضع به همین منوال پیش رود در آینده یی نه چندان دور با بحران جدی آب آشامیدنی در كوهدشت مواجه خواهیم بود. محمدی پیام رسانی دقیق و تغییر الگوی كشت در كوهدشت را ضروری دانست و بیان داشت: در صورت پشتیبانی خرید از سوی دولت، كشت كلزا را جایگزینی مناسب به جای كشت ذرت در دستور كار قرار می گیرد. اما در ماه گذشته، همزمان با هفته دولت سه حلقه چاه آب شرب با حضور معاون عمرانی استانداری لرستان، امام جمعه، فرماندار، بخشدار مركزی و مدیر امور آبفای كوهدشت افتتاح شد.

میرحسین فاضلیان مجموع دبی این سه حلقه چاه را 35 لیتر بر ثانیه اعلام كرد و گفت: «در كوهدشت با كمبود 100 لیتر بر ثانیه آب شرب روبه رو هستیم. دو حلقه چاه دیگر هم وارد مدار بهره برداری خواهد شد تا شاهد بهره برداری پنج حلقه چاه دركوهدشت باشیم.»تعداد زیاد چاه های حفر شده در این دشت سبب شده تراز آب منفی شود و آبی برای شرب نماند. از سوی دیگر، عضو كمیسیون كشاورزی مجلس از ضرورت قرار دادن كوهدشت در زمره دشتهای ممنوعه سخن گفته بود. به گفته توكلی، در دشت كوهدشت افت آبهای زیرزمینی بین 10 تا 20 متر است اما در مابقی دشتهای استان افت حداكثر سالی یك متر بیشتر نیست. افت آب در دشت های ایران، منحصر به نقطه و گوشه خاصی از ایران نیست، آب های زیرزمینی در خیلی از دشت ها پایین آمده، آنقدر كه باعث ریزش و فرونشست زمین شده است.

خشكسالی، با همین روند، بر بناهای تاریخی هم تاثیر گذاشته و باعث ریزش آنها و شل شدن پایه هایشان شده است. باران نمی بارد، پاییز آمده اما باز هم باران نمی بارد. كار به جایی رسیده كه نه تنها خطیب نمازجمعه تهران كه مدیر محیط زیست استان تهران هم از مردم می خواهد نماز باران بخوانند بلكه سرزمین خشك ایران از خشكسالی رهایی یابد.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha