دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷

یک متخصص مغز و اعصاب با تشریح نوعی سردرد که در زنان جوان و چاق دیده می‌شود، گفت: محل درد معمولاً فرق و پشت سر است و گاهی با تاری دید و دوبینی، سوت زدن داخل گوش، دردهای شانه و درد منتشر شده در دست و پشت همراه است.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب با تشریح نوعی سردرد که در زنان جوان و چاق دیده می‌شود، گفت: محل درد معمولاً فرق و پشت سر است و گاهی با تاری دید و دوبینی، سوت زدن داخل گوش، دردهای شانه و درد منتشر شده در دست و پشت همراه است.

فرهاد عصارزادگان در گفت‌وگو با فارس، با بیان سردرد «پسودوتومورسربری» اظهار داشت: این نوع سردرد تومور کاذب مغزی است. مبتلایان با سردرد مراجعه می‌کنند و در معاینه، ورم ته‌چشمی نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد:‌ در واقع ورم ته چشم به شکل اولیه و شایع معمولاً اولین چیزی است که در ذهن تومور مغزی را تداعی می‌کند زیرا نشان‌دهنده افزایش فشار داخل مغزی است و شایع‌ترین علت فشار داخل مغزی نیز وجود تومور است.

وی افزود: پس از انجام سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی اثری از تومور دیده نمی‌شود، بنابراین نام این بیماری به BIH یا افزایش فشار داخل مغزی خوش‌خیم تغییر یافت.

سردردی که فرد را نابینا می‌کند

این نورولوژیست ادامه داد: پس از مدتی دیده شد که عدم توجه به بیماران منجر به کاهش دید و نابینایی آنها می‌شود، بنابراین لفظ خوش‌خیم را از آن برداشتند و این بیماری به IIH یا افزایش فشار داخل مغزی بدون علت مشخص تغییر یافت.

علائم IIH چیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان مشخصات این نوع سردرد گفت: این سردرد بیشتر در خانم‌ها در سنین جوانی تا میانسالی و چاق دیده می‌شود، همچنین این نوع سردرد جزو سردردهای تحت حاد است و فرد مبتلا از چند هفته پیش از مراجعه دچار سردرد می‌شود. محل درد معمولاً فرق و پشت سر است و گاهی با تاری دید و دوبینی، سوت زدن داخل گوش، دردهای شانه و درد منتشر شده در دست و پشت همراه است.

سردرد اوایل صبح بیشتر است

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: این نوع سردرد معمولاً اوایل صبح بیشتر است زیرا فشار داخل مغز در نتیجه وضعیت افقی فرد مبتلا بالاتر می‌رود، بنابراین موقع برخواستن از خواب بیشتر دیده می‌شود و در طول روز ممکن است از شدت آن کاسته شود.

وی افزود: از مشخصات عمده این نوع سردرد در معاینه، فلج کاذب عصب ششم مغزی است زیرا حرکات چشم به طرفین محدود است و همین موجب دوبینی می‌شود.

چرا درمان ضروری است؟

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در سیر بیماری چنانچه به درمان بیمار توجه نشود ورم ته چشم کمتر می‌شود و به جای آن لاغری سر عصب چشم ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب کاهش دید چشم و نابینایی شود بنابراین درمان این نوع سردرد بسیار مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شکایت عمده بیماران را سردرد و کاهش دید عنوان کرد و اظهار داشت: درمان باید بر اساس این نوع شکایت در نظر گرفته شود بنابراین هدف درمان کاهش فشار داخل مغز است و برای کاهش این فشار می‌توان از چند روش استفاده کرد.

روش اول دارو درمانی

وی ادامه داد: روش اول؛ درمان دارویی است و از داروهایی استفاده می‌شود که تولید مایع داخلی مغزی را کاهش دهد زیرا مایع داخلی مغزی زیاد است و باید تخلیه شده یا تولیدش کمتر شود. معمولاً از استازولامید و توپیرامات استفاده می‌شود.

عصارزادگان با بیان روش‌های دیگر درمانی گفت: روش‌های دیگر تخلیه مایع داخل مغزی است که یکی از روش‌ها ال‌پی است؛ دراین روش با سوزن‌های مخصوص وارد فضای نخاعی می‌شویم و مایع مغزی- نخاعی را تخلیه می‌کنیم در نتیجه فشار داخل مغز پایین می‌آید. این روش در حال حاضر زیاد استفاده نمی‌شود ولی سنگ بنای تشخیص بیماری را تشکیل می‌دهد یعنی برای تشخیص این بیماری باید ال‌پی انجام شود تا مطمئن شویم فشار داخل مغز بالا است.

چه موقع جراحی لازم است؟

این نورولوژیست تصریح کرد: روش بعدی جراحی است و در مورد مبتلایانی به کار می‌رود که به درمان‌های دارویی و ال‌پی جواب نمی دهند یا احتمال کاهش دید را افزایش می‌دهد و این اتفاق با سرعت در حال وقوع است.

وی با تشریح دو دسته از درمان جراحی اظهار داشت: در روش اول که شانت است بطن‌های مغزی و ناحیه کمری را به داخل محفظه شکم ارتباط می‌دهند در نتیجه مایع مغزی به داخل شکم تخلیه می‌شود. روش بعدی جراحی اپتیک نروسن‌تریشن است که در آن غلاف اطراف عصب چشم را برش می‌دهند درنتیجه فشار از روی عصب چشم برداشته می‌شود و کاهش دید تقریبا درمان می‌شود.

مبتلایان 6 تا 12 ماه میدان دید خود را کنترل کنند

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم در این بیماران پیگیری میدان دید است. ممکن است در ظاهر سردرد نداشته باشند یا ته چشمشان خوب باشد اما کاهش دید ادامه داشته باشد به خاطر همین لازم است برای 6 تا 12 ماه به طور ماهیانه پیگیری میدان دید انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha