وزیر بهداشت ضمن اشاره به نقش مردم در اجرای دقیق کتاب ارزش نسبی خدمات، از اقدامات انجام شده جهت تعیین تکلیف پرداختی نیروهای غیرپزشک در طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت ضمن اشاره به نقش مردم در اجرای دقیق کتاب ارزش نسبی خدمات، از اقدامات انجام شده جهت تعیین تکلیف پرداختی نیروهای غیرپزشک در طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی که با عنوان «سبک زندگی مردم باید تغییر کند» در وب سایت شخصی‌اش قرار داده، آورده است:« بهداشت و درمان کشور حوزه بسیار گسترده‌ای است که وزارت بهداشت تنها مسئولیت بخشی از آن را برعهده دارد. نقش ما در سلامت مردم کمتر از ٢٠ درصد است و ٨٠ درصد دیگر به عهده سایر بخش‌ها می‌باشد. نکته مهم در عرصه سلامت اما این است که تا خود مردم نخواهند و فرهنگ حفظ سلامت همه‌گیر نشود، فعالیت سایر بخش‌ها آن چنان که باید و شاید مؤثر نخواهد بود.

به همین دلیل باید برای فرهنگ سازی در امر سلامت از تمام فرصت‌ها استفاده کنیم. در حال حاضر ٦٠ درصد علت مرگ و میر مردم ایران به دلیل سوء رفتار در زندگی فردی و نادرست بودن سبک زندگی است؛ اگر این روش‌های نادرست اصللاح شود، اگر سبک زندگی مردم تغییر کند؛ طول عمر ایرانی‌ها حداقل ١٠ سال افزایش خواهد یافت.

متأسفانه هم اکنون تصادفات رانندگی ١١ درصد مرگ و میر ایرانیان را در بر می‌گیرد؛ علاوه بر این فشار خون، بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی، چاقی و بیماری قند و عوارض ناشی از آن نیز صدمات بسیاری به سلامت مردم وارد کرده است و البته تمام این بیماری‌ها فرع بر مشکلات سلامت روان و بیماری‌های این حوزه است.

آن چه مشخص است این‌که تا به حال اطلاع رسانی در حوزه سلامت با برنامه، حضور تمام بخش‌های مرتبط و به میزان کافی نبوده، پس اگر مردم در مورد سبک زندگی سالم و خطرهایی که سلامت‌شان را تهدید می‌کند، اطلاعات کافی ندارند، به واقع مقصر نیستند. ضروری است جلسات علمی متعددی با کسانی که می‌خواهند در این حوزه قبول مسئولیت کنند، برگزار شود و به راهکارهای عملی و اثربخش برسیم تا شاهد حضور فعال مردم در عرصه سلامت باشیم.

یادمان باشد که همه جوامع نیاز به امید دارند و باید خود را باور کنند؛ ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. با سخنرانی و تنها از پشت تریبون هم نمی‌توان مردم را به خودباوری رساند و در این حوزه باید از هنر و اهل هنر کمک گرفت تا بتوان آن‌چنان که باید و شاید مردم را به سهم‌شان در حفظ سلامت خود و جامعه واقف کرد.

در زمینه اجرای دقیق کتاب ارزش نسبی خدمات جمهوری اسلامی ایران هم مردم باید اطلاعات لازم را کسب کنند. طی چند روز گذشته تأکید کرده‌ام که اجرای صحیح مفاد این کتاب از وظایف بسیار مهم من و همکارانم در وزارت بهداشت است؛ اما باور دارم اجرای این کتاب در کنار منافع فراوانش، به نفع مردم هم خواهد بود و آن‌ها نیز باید در این مورد همراه ما باشند. به همین دلیل سامانه‌ای به منظور اطلاع‌رسانی و همچنین دریافت شکایات مردمی طراحی شده تا مردم عزیزمان در صورت برخورد با تخلفات احتمالی بتوانند از این طریق اطلاع رسانی کنند؛ اطلاعات بیشتر و شماره تماس این سامانه طی روزهای آینده به اطلاع‌تان خواهد رسید. برای پی‌گیری و پاسخگویی به شکایات هم دستورات لازم صادر شده است.

تعیین تکلیف پرداختی نیروهای غیر پزشک در طرح تحول نظام سلامت نیز یکی دیگر از ضرورت‌های این طرح و نیز اجرای صحیح کتاب ارزش نسبی خدمات است؛برای انجام به موقع و مناسب این کار هم کمیته‌ای متشکل از برخی معاونان، مدیران ستادی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است که نتایج آن نیز در اسرع وقت در اختیار همکاران قرار می‌گیرد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha