سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12288

پزشکان می گویند کمبود آب صدمات حیاتی به ارگانهای مختلف بدن و ازجمله کلیه ها می زند.روزه داران نیز با توجه به احتمال کاهش آب بدن باید با خوردن شرب آبلیمومانع از این امر شده بویژه که مردان بالای 40سال بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

دکتر" محمد علی احمدی " اورولوژیست در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: سنگ کلیه از بلورهایی ساخته می‌شود که در کلیه‌ها و لوله‌هایی که ادرار از آن عبور می‌کند، شکل می‌گیرند و مردان چهار برابر بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به آن هستند.
وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به سنگ کلیه بعد از 40 سالگی افزایش می‌یابد، اظهارداشت :
اگر چه عدم مصرف آب کافی از عمده‌ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه است اما گرماموجب کم آبی شده و سبب تعریق زیاد می شودو این عوامل به همراه مصرف نوشیدنی‌هایی غیر از آب خطر تشکیل سنگ را افزایش می‌دهد.
احمدی مصرف مایعات کافی را بهترین راه پیشگیری از کم‌آبی و تشکیل سنگ کلیه دانست و گفت : اگر فردی مستعد تشکیل سنگ باشد و همچنین در معرض خطر کم‌آبی باشد بهترین نوشیدنی‌ لیموناد است.
وی ادامه داد:از هر 10 نفر مبتلا به سنگ کلیه حاد یک نفر، زمانی به این عارضه مبتلا می شود که یک ناهمگونی شیمیایی سبب می شود تا مواد معدنی و پروتئین ها در ادرار شروع به کریستال شدن کنند.
"سنگها ممکن است صاف یا زبر و خشن ، به کوچکی یک دانه و یا به حدی بزرگ باشند که باعث درد شوند و اکثر سنگ های کلیه از وجود مقدار زیاد کلسیم در کلیه ایجاد می شوند. (البته این موضوع به میزان کلسیم موجود در رژیم غذایی بستگی دارد)"
این اورولوژیست توصیه کرد: برای رقیق کردن ادرار و شستن و دفع کردن سنگها روزانه دو تا سه لیتر آب بنوشید و از مصرف نمک زیاد پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha