وزارت بهداشت با مشاركت سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور معاینه جسمانی و رفتاری یك میلیون نوآموز كلاس اولی را از ابتدای تیرماه آغاز كرد.

دكتر گلایل اردلان، رییس اداره سلامت نوجوانان، ‌جوانان و مدارس وزارت بهداشت در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه معاینات تمام نوآموزان تا پایان شهریورماه به پایان خواهد رسید، افزود:‌ در این برنامه نوآموزان به لحاظ اختلالات جسمانی رفتاری، اوتیسم، بیش فعالی و كم توجهی،‌ اضطراب و افسردگی،‌ اختلالات بینایی و شنوایی و وزن و قد بررسی و معاینه می‌شوند.

وی با تاكید بر اهمیت وضعیت آمادگی جسمانی بر میزان یادگیری افراد افزود: تاكنون صد درصد معاینات شنوایی (ادیومتری)، چشم (اپتومتری) و اختلالات رفتاری در پایگاه‌ها انجام شده است و معاینات پزشكی در مراكز بهداشتی درمانی نیز رو به اتمام است.

به گفته وی، این طرح در سال‌های آینده برای دانش آموزان اول راهنمایی و اول دبیرستان اجرا می‌شود.

دكتر اردلان، با بیان این كه نتیجه معاینات سال گذشته حاكی از وجود اختلالاتی در نوآموزان بوده است،‌ افزود: براساس نتایج این معاینات، كودكانی كه پیش دبستانی را طی كرده‌اند و یا بعد خانوار سه و كمتر و رتبه تولد سه یا كمتر داشته‌اند از نمره آزمون آمادگی تحصیلی بالاتری برخوردار بوده‌اند.

رییس اداره سلامت نوجوانان، ‌جوانان و مدارس وزارت بهداشت، ادامه داد: بررسی‌های سال گذشته نشان داد 4/3 درصد نوآموزان به اختلالات بینایی، 8/1 درصد به مشكلات شنوایی و سه درصد به اختلال رفتاری مبتلا بودند كه هر یك به فراخور نیاز به متخصص مربوطه ارجاع داده شده‌اند.

وی، با بیان این كه 7/5 درصد از نوآموزان از اختلالات قد و وزن رنج می‌برند در ادامه به بروز قابل توجه چاقی در نوجوانان اشاره كرد و افزود: از این رو اصلاح وضعیت تغذیه‌یی و فعالیت فیزیكی به این افراد توصیه شد.

رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: همچنین نتایج بررسی‌های سال گذشته حاكی از شیوع 7/0 درصد اختلالات ستون فقرات و اسكولیوز در نوآموزان بود كه حركات اصلاحی، حمل مناسب كیف و كتاب و طرز صحیح نشستن پشت نیمكت به آنان توصیه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha