سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 122929

سلامت نیوز :یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه 20 درصد موارد بستری در سالمندان به علت نارسایی قلبی است.
دکتر حسین فخرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه 75 درصد بیمارانی که به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند، سالمند هستند، گفت: از علایم بالینی این بیماری می‌توان تنگی نفس در هنگام فعالیت، تنگی نفش در هنگام دراز کشیده و ادم را نام برد که سالمندان اغلب با ضعف و بی‌حالی به پزشک مراجعه می‌کنند.
وی در ادامه با بیان این مطلب که در سالمندان بیش از 75 سال، ابتلا به نارسایی قلبی BNP تا 4 برابر افزایش می‌یابد، افزود: BNP یک نشانگر سرمی بسیار قوی در تشخیص نارسایی قلبی و تعیین پیش آگهی آن است.
این متخصص قلب و عروق در خصوص نارسایی قلبی با عملکرد سیستولی طبیعی، خاطرنشان کرد: این عملکرد سیستولی طبیعی در مجموع 30 درصد موارد نارسایی قلب را در سالمندان تشکیل می‌دهد و علت آن، سختی عضله قلب به دلایلی مانند افزایش فشارخون مزمن یا چاقی است.
رییس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، نارسایی قلبی با کاهش عملکرد سیستولی را در 70 درصد موارد نارسایی قلبی در سالمندان موثر دانست و اظهار کرد: علت این عملکرد انقباض عضلانی قلب به دلایلی مانند بیماری‌های روماتیسمی و دریچه‌ای قلب است.
فخرزاده یادآور شد: کنترل فشارخون، دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور) در احتقان، ادم ریوی، کنترل ضربان بطنی و ... در درمان علایم نارسایی قلبی تاثیرگذار است. همچنین استفاده از بلاکرهایی مانند کارودیلول طول عمر این بیماران را افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه عوارض دارویی در سالمندان به دلیل کاهش نسبی کلیرانس کلیوی پایین است، بیان کرد: علایم مسمومیت منجر به عوارض پایین مانند حالت تهوع تا آریتمی‌های وخیم متغیر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: درمان‌های جانبی شامل تعدیل شیوه زندگی، رژیم غذایی مناسب و بازتوانی قلبی است. در موارد مقاوم به درمان نیز در شرایط مقتضی باید نصب СRT و پیوند قلب را در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha