نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در همه سنین افزایش یافته و دسترسی به مواد مخدر آسان شده است، اظهار داشت: رویکرد وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر خوب است اما باید تلاش کرد تا عملی شود و کاری کنیم که همه دستگاه‌ها احساس وظیفه کنند و یک سیاست را دنبال کنند.

مصرف مواد مخدر در همه سنین افزایش یافته

سلامت نیوز :سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، معتقد است تدوین یک برنامه استراتژیک و پیروی همه دستگاه‌ها از جمله بهداشت، امنیت، انتظامی، فرهنگی و غیره از این برنامه، راه رسیدن به اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را محقق می‌کند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمد حسین قربانی افزود: 34 سال است که مبارزه با مواد مخدر را انجام می‌دهیم و بیش از 3 هزار شهید در این راه تقدیم کرده‌ایم، وقت بسیاری از دولتمردان در این زمینه گرفته می‌شود و هزینه‌های مالی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را متحمل شده‌ایم.


نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در همه سنین افزایش یافته و دسترسی به مواد مخدر آسان شده است، اظهار داشت: رویکرد وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر خوب است اما باید تلاش کرد تا  عملی شود و کاری کنیم که همه دستگاه‌ها احساس وظیفه کنند و یک سیاست را دنبال کنند.
قربانی ادامه داد: باید بر اساس تدوین یک برنامه استراتژیک در راه مبارزه اساسی با مواد مخدر همه دستگاه‌ها و مجموعه در کشور یک حرف را بزنند، زیرا قوانین و شعارها چندان عملی نیست.


وی، اقدام فرهنگی را در مبارزه با مواد مخدر بسیار اساسی دانست و اضافه کرد: تا وقتی که عرضه مواد مخدر به راحتی و حتی در ملاءعام انجام می‌شود، تقاضا نیز هست، مواد مخدر سود اقتصادی و کلان بسیاری برای مافیای آن دارد که این هشدار برای ماست.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تحقیقات وسیع علمی به منظور شناسایی دقیق علل گرایش افراد به ویژه جوانان به اعتیاد را نیز ضروری دانست و گفت: باید زمینه برای تحقیقات مراکز پژوهشی فراهم شود تا زمینه رشد اعتیاد از میان برود، در بسیاری از کشورها، کارشناسان پس از سال ها تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که اصلی‌ترین راه مبارزه با مواد مخدر و خشکانیدن ریشه اعتیاد، برچیدن زمینه و انگیزه اعتیاد در نسل جوان است.


قربانی افزود: آموزش عمومی و پیشگیری از اعتیاد نیز باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه همگانی شود و نیازهای جوانان نیز به دقت شناسایی شود، زیرا تحصیل، اشتغال، ازدواج، مسکن، امکانات سالم تفریحی و ورزشی و غیره از جمله این نیازهاست، با شناخت دقیق نیازها و تصمیم جدی برای برطرف کردن آنها در حد توان توسط خانواده‌ها، جوانان و مسئولان، می‌توان امید جدی به پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان داشت.


وی، ادامه داد: برنامه‌های مفید آموزشی، تربیتی، تفریحی و سرگرمی، وسایل ارتباط جمعی، به ویژه صدا و سیما می‌تواند در این زمینه، نقش موثری داشته باشد، زیرا برنامه‌های تلویزیونی جذاب و آموزنده، زمینه‌ساز گرایش جوانان به زندگی سالم و دوری از اعتیاد خواهند بود.
قربانی با اشاره به نقش بهداشت و درمان در راه مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: باید در مبارزه با اعتیاد، پیشگیری از طریق آموزش و تشویق مردم بخصوص نسل جوان در صدر کارهای وزارت بهداشت قرار بگیرد.


این نماینده مجلس، مبارزه قاطع و پیگیر با سوداگران مرگ را نیز مهم دانست و گفت: برای دور نگهداشتن جوانان از این بلای خانمانسوز، نهادهایی چون مدرسه، موسسه‌های فرهنگی و ورزشی، نیروهای انتظامی، کانون های فرهنگی و مذهبی و غیره می‌توانند بسیار مفید و ثمربخش باشند.
قربانی تأکید کرد: مبارزه با این معضل مستلزم مشارکت همگانی و بکارگیری همه ظرفیت های موجود بوده و لازم است با تمام قوا در برابر این پدیده مخرب ایستاد و در این راه از تمام سرمایه‌های فکری و فرهنگی، در کنار توانمندی‌های اطلاعاتی و نظامی بهره گرفت.


به گفته وی، عمده‌ای از جمعیت کشور به ویژه جوانان ما از نظر شرایط سنی، جنسیت، مدارج تحصیلی، شرایط شغلی و موقعیت‌های زیستی در معرض آسیب‌های ناشی از مواد مخدر قرار دارند و از هم پاشیدگی خانواده‌ها و طلاق، فرزندان بی‌سرپرست و آینده آنان، درگیر شدن نسل جوان در این رابطه و به هدر رفتن منابع مالی، اقتصادی کشور، پر شدن زندان‌ها، افزایش انواع انحرافات و بزهکاری‌های مرتبط در جامعه، همگی موید اهمیت پردازش ابعاد مختلف برخورد با این مشکل  است.
قربانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هرگونه اقدام نسنجیده در مورد چنین مسائلی عواقب بسیار گسترده و پیش بینی نشده‌ای در پی خواهد داشت، باید ذهن افکار عمومی را در راه مبارزه با مواد مخدر حساس‌تر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha