مشاور ارشد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: به مناسبت هفته ملی کودک، تمامی کودکان و نوجوانان کشور می‌توانند در روزهای16و17مهرماه جاری به همراه خانواده‌های خود به‌صورت رایگان از موزه‌ها دیدن کنند. «احمد محیط‌طباطبایی» در آغاز گرامیداشت هفته ملی کودک با اشاره به شعار امسال مبنی بر «سلام من کودکم» در جمع خبرنگاران افزود: صلح و امنیت، بازی و خانواده، تعلیم و تربیت باکیفیت، میراث‌فرهنگی و حفظ طبیعت، شادی و معنویت، حقوق و رسانه و ایمنی و سلامت برای همه کودکان، روزهای نامگذاری‌شده برای هفته کودک است.

وی از جمله برنامه‌های این هفته را برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی ویژه کودکان، نمایش‌های عروسکی، نمایشگاه‌های عکس کودکان در قالب اقوام ایرانی، افغان، کتاب‌های مناسب کودکان، لوازم کودک و اسباب‌بازی، عروسک‌های مدرسه موش‌ها، موزه نیروی هوایی و آب و فاضلاب عنوان کرد. وی همچنین از برپایی نمایشگاه‌های موزه و کتابخانه مجلس (نسخ خطی کودکان و نوجوانان)، مردم‌شناسی، عروسک‌های دست‌ساز، علوم و فناوری، من اگر یک بمب بودم و معرفی کودکان ادیان توحیدی در ایران نام برد.

محیط‌طباطبایی از  برگزاری تور گردش در موزه و برپایی کارگاه‌های آشنایی با انیمیشن و قصه‌گویی، باستان‌شناسی، نجوم و ستاره‌شناسی، هفت‌سنگ، تیله‌بازی و آشنایی با رباتیک به‌عنوان دیگر برنامه‌های این هفته نام برد. مشاور ارشد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه کارگروه کودک‌ونوجوان در موزه‌ها گفت: آموزش در موزه‌ها بزرگترین شکل معرفی و شناساندن میراث‌فرهنگی به یک‌جامعه محسوب می‌شود و کودکان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جوامع هدف برای این امر به‌شمار می‌آیند

وی تاکید کرد: کودکان سرمایه‌های آینده یک کشورند که با توجه به داشتن جمعیت آماری بالا از مهم‌ترین مخاطبان موزه‌ها به‌شمار می‌آیند. احمد محیط‌طباطبایی، مشاور ارشد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، کودکان را مخاطبان اصلی و آتی سازمان میراث‌فرهنگی دانست و افزود: در واقع هر تلاشی که امروز برای حفظ میراث‌فرهنگی در کشور صورت می‌پذیرد برای این است که این میراث به‌خوبی به نسل آینده که همان کودکان امروز هستند منتقل شود.

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه کارگروه کودک و نوجوان در موزه‌ها از مجهزکردن فضای موزه‌ها برای بازدید کودکان خبر داد و گفت: نصب ویترین‌های مناسب برای بازدید کودکان، استفاده از راهنمای کودک در این موزه از جمله برنامه‌های ما در این راستاست. وی در ادامه تاکید کرد: آموزش در موزه‌ها بزرگترین شکل معرفی و شناساندن میراث‌فرهنگی به یک جامعه محسوب می‌شود و کودکان، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جوامع هدف برای این امر به شمار می‌آیند. همچنین یوسف منصورزاده، مدیر مجموعه سعدآباد از افتتاح مرکز برنامه‌ریزی و بازدید هدفمند کودکان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش در مکان سابق موزه پنج‌سال کودکی در این مجموعه خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha