سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

هفته کودک در حالی آغاز شد که بیش از یک هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد و سخنرانان مراسم افتتاحیه آغاز هفته ملی کودک در میان هیاهوی دانش‌آموزان مناطق مختلف شهر تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد از حقوق کودکان و کودکان بازمانده از تحصیل سخن گفتند.

روز کودک با غم بازماندگان از تحصیل

سلامت نیوز :هفته کودک در حالی آغاز شد که بیش از یک هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد و سخنرانان مراسم افتتاحیه آغاز هفته ملی کودک در میان هیاهوی دانش‌آموزان مناطق مختلف شهر تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد از حقوق کودکان و کودکان بازمانده از تحصیل سخن گفتند. دیروز شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری بر لزوم آشنایی کودکان با حقوق‌شان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آموزش تمامی آنها تاکید کردند؛ از اتباع بیگانه گرفته تا همه کودکانی که به هر دلیل از تحصیل بازمانده‌اند.

آموزش حقوق کودکان در مدارس
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان در این مراسم علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال مدارس کشور میزبان 12 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز هستند که هفت میلیون از آنها در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند گفت: با تاکید رئیس‌جمهور، آموزش حقوق دانش‌آموزی و حقوق کودکان در مدارس آغاز شده است. امیدواریم در این فرآیند کودکان را با وظایف‌شان آشنا کرده و تربیت اجتماعی را در کنار تربیت فردی دنبال کنیم.
وی ادامه داد: «یکی از کارکردهای مهم آموزش و پرورش در دنیا انتقال فرهنگ است، چراکه به‌عنوان اثربخش‌ترین نهاد نقش اصلی در ایفای فرهنگ دارد.» فانی با تاکید بر اینکه رفتارسازی در دانش‌آموزان و کودکان توسط معلمان شکل می‌گیرد افزود: «هماهنگی بین خانه و مدرسه می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان نقش اساسی داشته باشد. فانی در جمع خبرنگاران درمورد مجازات ناظم متعرض به چند دانش‌آموز گفت: «برای دانش‌آموز آسیب‌دیده با هزینه آموزش و پرورش وکیل گرفتیم و بعد این موضوع به قوه قضائیه محول شد.»
  
شادی و سرپناه جزء حقوق کودکان است
اما دیگر سخنران این مراسم شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده بود که تصویری از وضعیت برخی از کودکان در شهر ارائه داد. او گفت: «همه کودکان نمی‌توانند مدرسه بروند. در محله‌ها و در کنار خیابان، کودکانی می‌بینیم که کفش‌ها را واکس می‌زنند و بزرگان سیری خودشان را با ترازوهای آنها وزن می‌کنند. کودکانی هستند که روی زانوهای مادرشان نشسته‌اند و کاسه‌ای(گدایی) در دست دارند. ما باید کاری برای آنها کنیم.»


وی با تاکید بر اینکه داشتن خانه، سرپناه، تغذیه مناسب، تفریح و شادی، سلامت و امنیت، پدر و مادر خوب و آموزش و یادگیری از حقوق اولیه کودکان است گفت: «کودکان در این روز می‌خواهند این تضاد را یادآوری کنند و به ما متذکر شوند که آسیب‌پذیرترین گروه جامعه هستند.»


مولاوردی از کودکانی یاد کرد که جایشان در مدرسه خالی است. کودکان کار، کودکان خیابانی، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان معلول و گفت: «اینها کودکان سرزمین من هستند. از هر قوم و قبیله و مذهبی و امیدوارم همیشه به‌دور از فقر و معلولیت در شادی باشند. امروز فرصت مناسبی است تا یادآوری کنیم که بدون توجه به این وضعیت قطعا رسیدن به توسعه پایدار، دور از دسترس خواهد بود. برای اینکه به آن وضعیت دسترسی پیدا کنیم باید مسیر توسعه خود را با مسیر دوستدار کودک تنظیم کنیم و منافع آنها را مدنظر قرار دهیم.»


معاون رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که همه کودکان سرزمین ما شاد باشند و به دور از هرگونه بیماری و معلولیت، سرشار از امید زندگی کنند. او به چهار اصل پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک نیز اشاره داشت. براساس این پیمان‌نامه کودک نباید از تبعیض رنج ببرد و منافعش باید در نظر گرفته شود. کودکان باید حق حیات داشته باشند و عقاید و نظرات آنها مورد توجه قرار گیرد. کودک باید در فضای سرشار از تفاهم بزرگ شود.


وی ادامه داد: «طبق گزارش‌های یونیسف در بسیاری از کشورها، نابرابری بین قشر مرفه و فقیر در حال افزایش است. بنابراین باید یک رویکرد کودک‌محور در نظر گرفته شود و اولویت‌‌مان مناطق محروم باشد. یونیسف اعلام کرده است اگر تنها پنج دلار برای کودکان هزینه کنیم می‌توانیم جان 90 درصد کودکان را نجات دهیم.»
  
لزوم تدوین سند جامع ملی کودکان و نوجوانان
به‌زودی سند جامع ملی تدوین و بانک جامع اطلاعاتی کودکان و نوجوانان راه‌اندازی خواهد شد. این موضوعی بود که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در این مراسم به آن اشاره کرد و گفت: «در این بانک باید مواردی چون وضعیت تحصیلی، کار، زندگی، سلامت و محیط‌‌تربیتی کودکان شناسایی شده و اطلاعات در این زمینه جمع‌آوری شود، تا بتوانیم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درستی در ارتباط با کودکان و نوجوانان داشته باشیم.»


وی ادامه داد: «یکی از اهداف این طرح، کودکان بازمانده از تحصیل و شناسایی آنهاست تا آمار دقیقی از تعداد و وضعیت‌شان داشته باشیم و راحت‌تر برای آنان برنامه‌ریزی کنیم. با تدوین این سند می‌توانیم چشم‌انداز و افق روشنی برای آینده کودکان و نوجوانان ترسیم کنیم.»
او گفت: «مسئولان و دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی، صدا و سیما و مجموعه‌های بسیاری که در حوزه کودکان و نوجوانان به‌طور جداگانه فعالیت دارند، می‌توانند با هماهنگی و تجمیع ظرفیت‌ها و ایجاد هم‌افزایی از طریق مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، به دستاوردهای بیشتری در ارتباط با حقوق کودکان برسند.»


پورمحمدی در جمع خبرنگاران عنوان کرد که تاکنون موردی مشاهده نشده است که به خاطر ممانعت از تحصیل فرزندان، والدین آنها مجازات شوند، اما مجازات در این گونه موارد می‌تواند بازدارنده باشد. البته تنها مجازات نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد بلکه مجموعه اقدامات باید صورت گیرد تا کودک بازمانده از تحصیل، کودک خیابانی یا کودک کار نداشته باشیم. وی گفت: «از آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای روانشناس، روانپزشک و مشاوره استفاده خواهیم کرد.»
او همچنین درمورد مجازات ناظم متعرض به دانش‌آموزان گفت: «مهم سرعت عمل و برخورد و پیشگیری از وقوع مجدد این حوادث است، البته این احکام که صادر شد نیز شدید است. بنابراین دنبال آن هستیم که در کل مجازات‌ها یک تعادل ایجاد کنیم. آنچه از اخراج، زندان و محرومیت‌ها اعمال شده است مجموعه سنگینی است که برای این فرد در نظر گرفته شده است که حتما مجددا ارزیابی خواهد شد.»


وزیر دادگستری در پاسخ به این پرسش که عده‌ای از دانش‌آموزان شناسنامه‌ ندارند و در منطقه دروازه‌غار درس می‌خوانند و تا کلاس ششم ابتدایی بیشتر نمی‌توانند درس بخوانند و هیچ ارگانی نیز مسئولیت آنها را به‌عهده نمی‌گیرد، گفت: «ما در مرجع ملی این کار را جدی دنبال می‌کنیم البته مطالعات اولیه آن را شروع کرده‌ایم و با دستگاه‌های مختلف جلسه گذاشته‌ایم ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور دیگر فرد بدون هویت و شناسنامه در کشور نخواهیم داشت.»
  
تجلیل از پدر تعلیم و تربیت ایران
همزمان با مراسم روزجهانی کودک از غلامحسین شکوهی پدر تعلیم و تربیت ایران تقدیر شد. او نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت موقت بود که سال 1305 در شهرستان بیرجند به دنیا آمد و سال1341 در سوئیس دکترای تعلیم و تربیت گرفت و پس از آن به تدریس در دانشگاه‌های مختلف ایران پرداخت. غلامحسین شکوهی را اکنون به‌عنوان پدر تعلیم و تربیت ایران می‌شناسند و در مراسم روز جهانی کودک از او به‌عنوان خادم کودکان ایران تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha