سلامت نیوز :چهارمین پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در گروه سنی 15 تا 64 سال تا پایان امسال اجرا می‌شود. در حالی كه تاكنون و طی 36 سال گذشته سه طرح شیوع‌شناسی (1379، 1386، 1390) برای بررسی وضعیت مصرف مخدرها و محرك‌ها در كشور انجام شده، فاصله سه ساله اجرای سومین طرح شیوع‌شناسی كه در سال 90 انجام شد با پیمایش در دست اجرای سال جاری می‌تواند هشداری بر افزایش تعداد مصرف‌كنندگان، تنوع مواد و افزایش میزان آسیب‌رسانی مواد مصرفی معتادان كشور باشد. چنانكه عبدالرضا رحمانی فضلی؛ دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در ابتدای حضور خود در این سمت، در نشستی با خبرنگاران نسبت به ورود موج چهارم اعتیاد به دلیل عرضه مواد جدید در حوزه مخدرها و محرك‌ها هشدار داد.

در عین حال، نتایج پیمایش جدید می‌تواند پاسخ‌های نگران كننده‌یی برای متولیان برنامه‌ریزی در حوزه مقابله با اعتیاد دربر داشته باشد. در حالی كه ظرف سه سال گذشته، میزان خسارات ناشی از اعتیاد در كشور به 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، آمارهایی كه از افزایش تعداد معتادان زن و كودك و مصرف‌كنندگان روانگردان‌ها به دست خواهد آمد می‌تواند تغییر الگوی جنسی و سنی اعتیاد را كه طی سال‌های گذشته بارها از سوی مسوولان انجمن‌های غیردولتی كنترل و درمان اعتیاد مورد هشدار قرار گرفت تایید كند. از سوی دیگر، در حالی كه متولیان مقابله با اعتیاد بارها توضیح داده‌اند كه مواد مخدر و محركی كه ظرف سال‌های گذشته با نام‌های جدید عرضه شده‌اند، تركیبات مشابهی دارند كه صرفا توسط مافیای مواد مخدر و به جهت جلب مشتریان جدید، به نام‌های جدید ملقب می‌شوند، اثبات تغییر الگوی مصرف و ارزان شدن قیمت محرك‌ها و گرایش معتادان به مصرف همزمان محرك‌ها و مخدرها برای كاهش تاثیرات توهم زایی روانگردان‌ها كه از دیگر نتایج این پیمایش خواهد بود، می‌تواند زمینه تصمیمات جدید برای مقابله با موج چهارم اعتیاد را فراهم كند.

حمید صرامی، مدیر كل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر روز گذشته در گفت‌وگو با روابط عمومی این نهاد وابسته به ریاست‌جمهوری توضیح داد این طرح با روش مراجعه خانه به خانه با نمونه كشوری حدود 60 هزار نفر انجام خواهد پذیرفت و بدون ذكر نام و نام خانوادگی، جایگاه اجتماعی و اقتصادی مصرف‌كنندگان، شیوع مصرف مواد در یك ماه تا یك سال گذشته و طول عمر، میانگین سن شیوع مصرف در گروه‌های سنی و جنسی مصرف كننده، انگیزه مصرف، نوع مواد و الگوی مصرف، وضعیت درمان و تعداد دفعات عود را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha