سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

سلامت نیوز: دکترعلایی گفت: مطالعات دانشمندان نشان داده است که کمبود ویتامین D در بروز بیماری ام اس تاثیر دارد و با انجام یک آزمایش خون می توان تشخیص داد که فرد به بیماری ام اس مبتلا هست یا خیر.
شکوفه علایی متخصص مغزو اعصاب و دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی ام اس درباره علت بیماری گفت: علت صدرصد قطعی که واقعا مشخص کند بیماری ام اس چه علتی دارد هنوز نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز مشخص نشده است ، اما متخصصان مغزو اعصاب از لحاظ تئوری عامل ژنتیک، عوامل محیطی که به صورت تئوری مطرح است مانندکمبود ویتامین Dو ویروس ها، را سه عامل اصلی در بروز بیماری ام اس می دانند.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون طبق آمار ثبت شده چه تعداد بیماری مبتلا به ام اس در ایران و جهان وجود دارد گفت: 5/2 میلیون نفر در جهان و در ایران تنها بیمارانی که در انجمن ام اس ایران  ثبت نام کرده اند 21 هزار  و پانصد و شصت و چهار نفر به بیماری ام اس مبتلا هستند.
وی افزود: علائم بیماری ام اس بستگی به نوع  وشدت بیماری دارد و اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی دچار ضایعه شده است به عنوان مثال اگر قسمت بینایی مغز باشد بیماری دچار مشکل بینایی می شود اگر اعصاب کنترل کننده حرکات دست و پا دچار ضعف حرکتی شده و اگر در قسمت تعادل مغز دچار ضایعه شود  بیمار دچار مشکلات تعادلی می شود.
علایی خاطرنشان کرد: طبق آخرین مطالعات انجام شده زنان 3 برابر بیشتر از مردان به ام اس مبتلا می شوند، وچون ام اس یک بیماری خود ایمن است و این قضیه در جنس مونث شایع تر از جنس مذکر است بنابراین بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می دهند.
بیشترین سن شیوع بیماری 25تا30سالگی و سنین بالاتر حتی 60 سالگی هم در ایران مشاهده شده است.
این متخصص مغزو اعصاب به مردم توصیه هایی کرد و گفت: برای اینکه به بدن سالمی داشته باشیم و به بیماری ام اس مبتلا نشویم عوامل ژنتیکی را نمی توانیم  تغییر دهیم ولی عوامل محیطی با توجه به اینکه امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و مطالعات دانشمندان نشان داده است که کمبود ویتامین D در بروز بیماری ام اس تاثیر دارد و با انجام یک آزمایش خون می توان تشخیص داد که فرد به بیماری ام اس مبتلا هست یا خیر.
دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی ms در ادامه افزود: استرس های روحی و هیجانات در بروز ام اس تاثیر مستقیم دارد افرادی که مستعد این بیماری هستند در زمانی که دچار استرس و هیجان می شوند علایم بیماری ظهورمی کند.
بنابراین باید تمرین کنیم که با مشکلات و مسائل زندگی با آرامش و به طور منطقی برخورد کنیم و به دنبال حل آن مسئله باشیم تااینکه مضطرب و افسرده شویم.
 Ms تنها از طریق دستگاه ام آر آی قابل تشخیص است در جهان هم هنگامی که دستگاه ام آر آی ساخته و وارد بازار شد توانستند به طور قطعی تشخیص دهند که بیماری در بدن بیمار وجود دارد در ایران هم تا قبل از آمدن دستگاه تشخیصی ام آر آی ، پزشکان نمی توانستند به طور قطعی بیماری ام اس را درست تشخیص دهند می توان گفت که با آمدن دستگاه ام آر آی به ایران در سال 1370 ، پزشکان توانستند وجود بیماری ام اس را در بیماران مشخص کنند.
وی در پایان افزود: تمام داروهایی که در جهان برای بیماری ام اس ساخته شده است تقریبا در کشورمان وجود دارد و این نوید را به مبتلایان به ام اس می دهیم که یک نوع داروی خوراکی ام اس است که به صورت بومی در کشور ساخته شده است که بزودی وارد بازار می شود.                                                                                                       یازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران از1 الی 2 آبان ماه 1393 با حضور بیش از500 نفراز متخصصان مغزو اعصاب و رزیدنت ها ، در هتل المپیک تهران برگزارمی شود.                                                                        علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی  mscongress.ir www.  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha