یک متخصص مغز و اعصاب گفت: چهره ماسکه،‌ حرف زدن جویده جویده، مسمومیت با منگنز و جیوه،‌ مصرف خودسرانه قرص‌های آهن، چاقی و ضربه به سر خطر و مصرف نوعی ماده روانگردان به نام ام‌پی‌تی‌پی خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به پارکینسون با مصرف خودسرانه قرص آهن

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: چهره ماسکه،‌ حرف زدن جویده جویده، مسمومیت با منگنز و جیوه،‌ مصرف خودسرانه قرص‌های آهن، چاقی و ضربه به سر خطر و مصرف نوعی ماده روانگردان به نام ام‌پی‌تی‌پی خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد.

فاطمه خمسه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به علائم پارکینسون، اظهار داشت: بیماری پارکینسون، با احساس سرگیجه به علت به هم خوردن تعادل فرد، مشکل در دور زدن، زمین خوردن زیاد و سختی در راه رفتن و برخاستن، خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: مبتلایان به پارکینسون مشکل لرزش شدید دارند، بنابراین ممکن است یکی از دلایل مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب لرزش اندام‌ها به ویژه دست و پا در وضعیت استراحت باشد، چرا که لرزش دلایل مختلفی دارد، اما مشخصه پارکینسون این است که وقتی فرد ثابت است نیز دچار لرزش می‌شود.

*چهره ماسکه و حرف زدن جویده جویده جزو علائم مبتلایان

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در پارکینسون پیشرفته، چهره فرد ماسکه می‌شود، حرف زدن او جویده جویده است و در بلع نیز مشکل دارد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در این اختلال، فرد دچار خشکی عضلات می‌شود، تمایل به نشستن پیدا می‌کند در حالی که پیاده‌روی به مبتلایان، توصیه می‌شود.

همچنین بیشترین عارضه مبتلایان ناشی از خطر سقوط است، بنابراین شکستگی‌های لگن و اندام‌ها در این افراد دیده می‌شود. قفل شدن موقع راه رفتن به خصوص زمانی که فرد می‌خواهد از پله ها بالا و پایین برود جزو دیگر علائم مبتلایان به پارکینسون است.

*مبتلایان از درهای چرخان و پله‌های برقی استفاده نکنند

خمسه اظهار داشت: معمولاً به مبتلایان توصیه می‌شود از پله‌های برقی و درهای چرخان هتل‌ها استفاده نکنند زیرا برای آنها خطرناک است.

این متخصص مغز و اعصاب، هدف درمان را پیشگیری از سقوط مبتلایان دانست و ادامه داد: داروهایی که به مبتلایان داده می‌شود جهت پیشگیری از سقوط این افراد است.

وی با بیان سبب‌شناسی ابتلا به پارکینسون گفت: کاهش دوپامین موجب ابتلا به پارکینسون می‌شود، تشخیص نیز با مجموعه علائم بالینی است و علت توصیه ام آر آی، بررسی علل دیگر است.

*مراقب مسمومیت با جیوه و مصرف خودسرانه قرص‌های آهن باشید

خمسه گفت: تومورهای مغزی، مسمومیت با فلزات سنگین مانند منگنز و جیوه فرد را در معرض ابتلا به پارکینسون قرار می‌دهد، بنابراین کسانی که به حرفه جوشکاری اشتغال دارند باید از این منظر مراقب باشند، همچنین مصرف بالای آهن می‌تواند موجب ابتلا به پارکینسون شود.

متأسفانه برخی با سرگیجه کوچک، اقدام به مصرف قرص‌های آهن می‌کنند، در حالی که صرف‌نظر از افزایش خطر ابتلا به پارکینسون، مصرف این قرص‌ها می‌تواند در کبد رسوب کرده و عوارض کبدی ایجاد کند، بنابراین قرص آهن صرفاً برای کسانی ایجاد می‌شود که فقر آهن دارند.

*چاقی و ضربه به سر خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: همچنین چاقی و ضربه به سر می‌تواند در ابتلا به پارکینسون مؤثر باشد، بنابراین بوکسورها نیز باید مراقب ضربه‌هایی که به سر آنها وارد می‌شود باشند. از سویی دیگر، مسمومیت با آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها افراد را در معرض خطر ابتلا به پارکینسون قرار می‌دهد که از این منظر کشاورزان نیز باید مراقب خود باشند.

*مصرف نوعی ماده روانگردان به نام ام‌پی‌تی‌پی موجب پارکینسون می‌شود

وی افزود: پارکینسونیسم دارویی نیز بر اثر مصرف داروهایی مانند هالوپریدول ایجاد می‌شود. این داروها موجب خشکی عضلات فرد شده و با قطع آنها علائم نیز کاهش پیدا می‌کند، همچنین مصرف نوعی ماده روانگردان به نام ام‌پی‌تی‌پی موجب پارکینسون می‌شود.

این نورولوژیست خاطرنشان کرد: چنانچه فردی در سنین پایین دچار پارکینسون شود باید به ارثی بودن این بیماری در افراد آن خانواده شک کرد، اما بیشترین موارد حاکی از غیرارثی بودن پارکینسون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha