سلامت نیوز: رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: براساس بررسی های صورت گرفته در کشور، 30درصد بیمارانی که به دلیل شکایت از مشکلات جسمانی از قبیل سردرد، ناراحتی های قلبی، گوارشی، اسکلتی – عضلانی، تنگی نفس و ... به درمانگاه ها و پزشکان عمومی مراجعه می کنند، مشکل جسمی نداشته، تنها از اختلالات خلقی از قبیل اضطراب و افسردگی رنج می برند که خود و اطرافیان آنان از بیماری های روانی در آنان
خبر ندارند.
به گزارش سلامت نیوز دکتر احمد جلیلی در آستانه برپایی " سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران " که 22 تا 25 مهر ماه در بیمارستان میلاد
برگزار می شود با اعلام این خبر گفت: براساس یافته های این پژوهش 30درصد دیگر از این افراد، مبتلا به مشکلات جسمانی و روانی به طور توام هستند و تنها 40درصد دیگر واقعا به مشکلات جسمانی مبتلا هستند.
 وی گفت: با توجه به اهمیت اختلالات خلقی به ویژه افسردگی ها که بعد از اضطراب، دومین بیماری شایع روانی در ایران و دیگر کشورها شناخته است، موضوع سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران به افسردگی و اختلالات دوقطبی اختصاص دارد.
 دکتر جلیلی ادامه داد: اختلالات دوقطبی نیز به وضعیتی اطلاق می شود که در آن بیماران در مقاطع زمانی مختلف دچار افسردگی و در
زمان های دیگری دچار سرخوشی غیرطبیعی و شیدایی می شود.
 وی با اشاره به اینکه اختلالات خلقی بار مالی زیادی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل کرده، سبب غیبت از کار می شود،
خاطر نشان ساخت: افسردگی شایع ترین و  پرخرج ترین بیماری اختلالات خلقی در جهان و از جمله کشور ماست که آمار آن نیز روبه
افزایش است.
رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران یادآور شد: پدیده خودکشی که حاصل افسردگی است به دلیل ارتباط مستقیمی که با حیات یا مرگ انسان دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی گفت: مشکل اساسی در اختلالات خلقی آن است که این بیماری ها در جوامع مختلف به صورت اضطراب، افسردگی از سوی بیماران مطرح نشده، معمولا با شکایت های جسمی و دردهایی که در حوزه طب داخلی قرار دارند، بدون آنکه بیمار واقعا ضایعه عضوی داشته باشد از سوی او مطرح می شود.
به گفته دکتر جلیلی، بیماری های روانی در کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم بیشتر به صورت دردهای جسمانی از سوی بیماران ابراز می شود که وظیفه پزشک، کشف علت این قبیل اختلالات است.
 وی بر ضرورت آشنایی پزشکان به ویژه پزشکان عمومی با علایم بیماری های روانی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: زمانی که بیمار با
شکایت های همچون تپش قلب، تنگی نفس یا درد در دیگر اندام ها مراجعه می کند، ضروری است، پزشک به جای ارجاع بیمار برای
نوار قلب و سی تی اسکن و دیگر موارد تصویربرداری در ابتدا و در کنار معاینات بالینی از قبیل چک کردن فشار خون، نبض و ... در مورد خواب، اشتها، غمگین یا افسرده بودن، تحریک پذیری و ... سوالاتی را از وی مطرح می کند تا مشخص شود، منشا بیماری روانی است یا جسمانی.
رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: با توجه به اهمیت بحث آموزش های روانپزشکی به پزشکان به ویژه به پزشکان عمومی در کنگره امسال علاوه بر روانپزشکان، دیگر گروه های پزشکی از قبیل پزشکان عمومی نیز حضور خواهند داشت تا با جدیدترین دستاوردهای این رشته آشنا شوند.
گفتنی است سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران با محوریت بررسی اختلالات خلقی 22 تا 25 مهرماه امسال در سالن دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.
      علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی انجمن روانپزشکان ایران به نشانی www.psychiatrist.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha