بر اساس پیمایش کشوری که در سال 1390 انجام شد، مشخص شد که از جمعیت 15 سال به بالا در کشور، 6/23 درصد از جمعیت کشور یعنی یک، چهارم جمعیت کشور به بیماری روانی دچار هستند.

ابتلای یک، چهارم جمعیت کشور به بیماری روانی

سلامت نیوز: بر اساس پیمایش کشوری که در سال 1390 انجام شد، مشخص شد که از جمعیت 15 سال به بالا در کشور، 6/23 درصد از جمعیت کشور یعنی یک، چهارم جمعیت کشور به بیماری روانی دچار هستند.


نشست شورای سیاست گذاری سلامت معاونت صدا با موضوع «هفته سلامت روان» با حضور دکتر علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر این شورا، دکتر مهدی نصر اصفهانی، رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان حضرت رسول (ص)، علی اسدی معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، طیبه دهباشی رئیس انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا، مدیران رادیو سلامت و نمایندگان مدیران شبکه هایی رادیویی معاونت صدا برگزار شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، دکتر علیرضا بهفر، مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا در این نشست  با بیان این که باورهای غلط در میان افراد گرفتاری های زیادی را برای مردم به وجود آورده است، گفت: باید بر موضوعات مختلف از جمله باورهای غلط، انگ زدایی از بیماران روانی و چالش های آن ها، در رسانه ملی و شبکه های رادیویی پرداخته شود و بحث های چالشی و گفت و گو محور با حضور کارشناسان مطرح شود تا بتوانیم معضلات و مشکلات حوزه سلامت روان را کاهش دهیم.
در ادامه، دکتر مهدی نصر اصفهانی، رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان حضرت رسول (ص) با بیان این که تخت های بیمارستانی موجود کفایت بیماران روانی را ندارد، و در حال حاضر تنها 10 درصد از تخت های بیمارستانی مختص به بیماران روانی است، گفت: در زمینه بهداشت روان بسیار رشد کرده ایم و در این زمینه نقش رسانه ملی بسیار کلیدی بوده است؛ اما باید بپذیریم که بیماری روانی در کشور وجود دارد و باید گام های موثرتری را از طریق تقویت جنبه های فرهنگی جامعه، حمایت های اجتماعی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم در این زمینه برداریم تا شاهد کاهش مشکلات بیماران و خانواده آن ها باشیم.


در ادامه، علی اسدی معاون اجرایی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با بیان این که رسانه ملی در خصوص کاهش انگ از بیماران روانی می تواند برنامه سازی کند، افزود: رسانه ملی می تواند در زمینه آموزش خانواده بیماران روانی در راستای ارتقای سلامت روان جامعه گام بردارد؛ چرا که بر اساس پیمایش کشوری که در سال 1390 انجام شد، مشخص شد که از جمعیت 15 سال به بالا در کشور، 6/23 درصد از جمعیت کشور یعنی یک، چهارم جمعیت کشور به بیماری روانی دچار هستند. بنابراین آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه از طریق رسانه ملی می تواند در راستای ارتقای دانش و سلامت جامعه نقش مهم و کلیدی داشته باشد.


طیبه دهباشی رئیس انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا در پایان اظهارکرد: شبکه های رادیویی مردم را نسبت به شناخت علائم بیماری اسکیزوفرنی آگاه کنند؛ چرا که علائم این بیماری از سن 15 سالگی کم کم بروز می کند؛ اما به دلیل عدم شناخت والدین بیماری در 5 سال آینده خود را نشان می دهد، که اگر بتوانیم به موقع تشخیص دهیم می توانم مسیری که باعث ناتوانی فرد می شد را بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha