سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 122980

وقتی کودکی با غذایی دچار مشکل می شود؛ ممکن است عامل عفونی در غذا باشد و کودک را دچار حالت تهوع کند و یا اینکه سمی در غذا باشد و کودک دچار مسمومیت غذایی شود. همچنین ممکن است ماده ایی در غذا باشد که برای انسان های دیگر ایجاد مشکل نکند، اما برای آن کودک به خاطر تفاوت هایی که بدن او با دیگران دارد، مشکل ایجاد کند.

سلامت نیوز: وقتی کودکی با غذایی دچار مشکل می شود؛ ممکن است عامل عفونی در غذا باشد و کودک را دچار حالت تهوع کند و یا اینکه سمی در غذا باشد و کودک دچار مسمومیت غذایی شود. همچنین ممکن است ماده ایی در غذا باشد که برای انسان های دیگر ایجاد مشکل نکند، اما برای آن کودک به خاطر تفاوت هایی که بدن او با دیگران دارد، مشکل ایجاد کند.

مثل قند لاکتوز که در شیر است و بعضی افراد را دچار دل درد می کند که به آن عدم تحمل مواد غذایی می گویند و در نهایت ممکن است علت آلرژی باشد. آلرژی در حالتی اطلاق می شود که مصرف یک مقدار خیلی کم از یک ماده غذایی سالم فرد را دچار مشکل می کند، در حالیکه دیگران با مشکلی روبرو نمی شوند.


به گزارش سلامت نیوز،دکتر حسین علی مددی، فوق تخصص بیماری های گوارشی در کودکان، در برنامه «درناهای کاغذی» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت با بیان اینکه هر کسی و در هر سنی ممکن است دچار آلرژی شود؛ اما بیشترین فراوانی سنی آلرژی غذایی در کودکان زیر سه سال و در شیرخواران زیر 29 روز شایع تر است، گفت: 6 تا 8 درصد شیرخواران احتمالاً دچار آلرژی گوارشی می شوند و زمان شروع آن هم معمولاً از اواخر دوره شیرخوارگی است.


وی با بیان اینکه با توجه به نوع آلرژی ممکن است آلرژی تا آخر عمر ادامه داشته باشد؛ اما در بیشتر موارد آلرژی در سنین پایین برطرف می شود، افزود: آلرژی به پروتئین شیر گاو - که در کودکان شایع است- تا سن یک سالگی در 80 درصد موارد و تا سن پنج سالگی تقریباً در تمامی موارد از بین می رود. آلرژی به سویا تا سن دو سالگی و آلرژی به تخم مرغ تا سن هفت سالگی خودبخود خوب می شود. اما آلرژی به بادام زمینی و ماهی ممکن است حتی تا آخر عمر نیز ادامه داشته باشد.
مددی با بیان این که حدود 5 تا 6 ماده غذایی هستند که باعث بیشترین علل آلرژی در کودکان هستند، اظهارکرد: قبل از شش ماهگی شایع ترین عامل آلرژی زا، پروتئین شیر گاو است. علائم بالینی این نوع آلرژی به صورت رگه های خون در مدفوع، استفراق مکرر، بی قراری، اسهال، خس خس سینه و اگزمای پوستی می باشد و بدن به درمان های معمول رفلاکس معده جواب نمی دهد. در مرحله بعد آلرژی به تخم مرغ مطرح می شود. با افزایش سن کودک غلات به ویژه گندم، ماهی، سویا، مغزها به ویژه مغز بادام زمینی، بادام هندی و فندق می توانند به عنوان عوامل آلرژی زا مطرح شوند.


وی ادامه داد: اگر نوع ماده آلرژی زا مشخص باشد توصیه می شود به مدت دو هفته ماده آلرژی زا از رژیم غذایی مادر و کودک حذف شود. بعد از دو هفته اگر علائم بالینی آلرژی از بین رفت مادری که کودک شیرخوار دارد و کودک، تا شش ماه رژیم غذایی را بدون ماده آلرژی زا ادامه دهند و بعد از شش ماه به مقدار خیلی کم و تحت نظر پزشک شروع به خوردن ماده حساسیت زا کنند. اگر باز هم مشکل ایجاد شد، رژیم غذایی به مدت شش ماه دیگر هم ادامه یابد و این چرخه تکرار شود. اگر ظرف دو هفته علائم آلرژیک کودک برطرف نشد، توصیه می شود از تست های آلرژی جهت پیدا کردن ماده حساسیت زا استفاده شود. و بعد از پیدا کردن ماده حساسیت زا، سیکل درمانی شش ماهه آغاز شود. در مواردی هم ماده آلرژی زا در تست های پزشکی کشف نمی شوند. در این موارد اقدامات دیگری نظیر آندوسکوپی و یا تماس عمدی با مواد حساسیت زا و تحت نظر پزشک در نظر گرفته می شود.


فوق تخصص بیماری های گوارشی در کودکان در پایان با بیان این که یکی از زمینه های ایجاد آلرژی گوارشی زمینه ژنتیکی است، خاطرنشان کرد: وجود آلرژی در خانواده کودک و همچنین وجود یک نوع آلرژی دگیر در کودک، زمینه ساز ایجاد آلرژی گوارشی هستند. زمینه دیگر، تماس با عوامل حساسیت زا می باشد که در بالا از آنها نام برده شد.
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha