تحقیقات تازه نشان داده است که داروهای سرماخوردگی که هر ساله میلیون‌ها بیمار مصرف می‌کنند، کاملاً بی‌فایده هستند و احتمالاً شرکت‌های دارویی برای فروش محصولات خود به گروه‌های پژوهشی پول پرداخته اند تا درباره فواید این داروها اغراق کنند.

سلامت نیوز :تحقیقات تازه نشان داده است که داروهای سرماخوردگی که هر ساله میلیون‌ها بیمار مصرف می‌کنند، کاملاً بی‌فایده هستند و احتمالاً شرکت‌های دارویی برای فروش محصولات خود به گروه‌های پژوهشی پول پرداخته اند تا درباره فواید این داروها اغراق کنند.


به‌ گزارش خبرگزاری آنا، پژوهشگران دانشگاه نیو ساوث ویلز استرالیا اعلام کرده‌اند که داروهای آنفلوآنزایی که میلیون‌ها نفر سالانه آن را مصرف می‌کنند تأثیر بسیار ناچیزی در درمان بیماری دارد یا به‌کلی بی‌اثر است. در مطالعه این پژوهشگران  26 مقاله تحقیقاتی که در مورد فواید داروهای سرماخوردگی نوشته شده، مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته است و آنان به این نتیجه رسیده‌اند که در اکثر موارد، شرکت‌های داروسازی مبالغی پرداخت کرده‌اند تا این مقاله‌‌ها جهت‌دار و به‌نفع این شرکت‌ها نوشته شود.


به‌نوشته گاردین، آدام دان، کارشناس انفورماتیک بهداشتی دانشگاه نیو ساوث ویلز استرالیا  که وظیفه نگارش مقاله پژوهشی محققان این دانشگاه را بر عهده داشته است، می‌گوید: «ما انتظار داشتیم که مقالاتی که بطور سیستماتیک در مورد این داروها نوشته می‌شود مبتنی بر شواهد موجود و با رعایت پروتکل‌های محکم و متقن باشند اما متوجه شدیم که مقاله‌نویسانی که ارتباط‌هایی با شرکت‌های داروسازی داشته‌اند، این مقالات را جهت‌دار نوشته‌اند و پی بردیم که هیچ ارتباطی میان آنچه نتایج آزمایش‌هایشان نشان داده و آنچه در جمع‌بندی مقاله توصیه کرده‌اند، وجود ندارد.»


این پژوهش که در ژورنال سالانه طب داخلی (Annals of Internal Medicine) منتشر شده است، چنین نتیجه‌گیری کرده که در مورد سودمند بودن این رده از داروها که به عنوان «مهار کننده‌های نورامینیداز» (neuraminidase inhibitors) شناخته می‌شوند، اغراق شده و این امر هزینه‌های سنگینی را به دولت‌ها تحمیل کرده است. در این مقاله با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی آمده است که دولت‌های سراسر جهان در سال‌های 2002 و 2009 حدود 6.9 میلیارد دلار صرف داروی اوسلتامیویر (oseltamivir) یا تامیفلو (Tamiflu) کرده‌اند که شواهد بالینی نشان می‌دهد که چندان سودمند نبوده‌اند.


روی موینیهان، پژوهشگر ارشد دانشگاه باند استرالیا که چندین کتاب درباره اعمال نفوذ شرکت‌های دارویی در پژوهش‌ها نوشته، این مقاله آدام دان و همکاران وی را «بسیار باارزش و اثری انتقادی و مهم» دانسته است. وی گفته است که این مقاله در بردارنده یافته‌هایی است که بیماران آن را بسیار نگران‌کننده خواهند یافت. به گفته این پژوهشگر، «متأسفانه آنچه اکنون در عرصه پزشکی داریم، تا حد زیادی بازاریابی است که به جامه مبدل علم و دانش درآمده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha