سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 122989

کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی همدان گفت: تغذیه صحیح بهترین راه پیشگیری از بیماری کبد چرب است.

سلامت نیوز: کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی همدان گفت: تغذیه صحیح بهترین راه پیشگیری از بیماری کبد چرب است.

زهرا خسروی در گفت و گو با ایرنا افزود: کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است.

وی اظهار کرد: شایع ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سو تغذیه و بالا بودن چربی خون است و در کشورهای دیگر مصرف بالای الکل از شایع ترین علت ها محسوب می شود.

وی اضافه کرد: از دیگر علل کبد چرب می توان به کاهش وزن ناگهانی، اختلالات مادرزادی، سو جذب چربی، تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات، گرسنگی طولانی مدت و تغذیه وریدی طولانی مدت اشاره کرد.

وی عنوان کرد: تحقیقات و بررسی ها همچنین نشان داده داروهایی مانند کورتون ها، هورمون های استروژن، قرص های ضد بارداری، داروهای تقویت جنسی و استرس از عوامل زمینه ساز این مشکل هستند.

وی گفت: کبد چرب بدون علامت است و در بعضی افراد ممکن است احساس پری شکم و درد خفیف ناحیه راست شکم را ایجاد کند، این مشکل به صورت اتفاقی در حین بررسی های آزمایشگاهی یا سونوگرافی مشخص می شود.

وی اضافه کرد: این مشکل به ویژه در مراحل اولیه قابل درمان است، اما در تعدادی از بیماران در صورت درمان نشدن ممکن است به فیبروز کبدی یا در نهایت سیروز کبدی منجر شود که در این صورت درمان آن بسیار دشوار خواهد بود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد البته باید توجه کرد که کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

وی افزود: طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد، البته برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد زیرا نوع گیاهان و درمان تجویز شده براساس شرایط و مزاج افراد متفاوت است.

وی با اشاره به انواع مواد غذایی مفید برای کبد ،گفت: آب میوه ها و آب سبزیجات بدون افزودن قند جزو نوشیدنی های سالمی هستند که برای کبد بسیار مفید هستند که در بین این نوشیدنی ها می توان به آب هویج، آب سیب، آب لیموترش، آب جعفری و اسفناج اشاره کرد .

خسروی بیان کرد: مواد غذایی سرشار از گوگرد جز مواد غذایی مفیدی هستند که به روند سم زدایی از بدن که در کبد انجام می شود کمک زیادی می کنند زیرا کبد از مولکول های گوگردی برای مقابله با آفت کش ها و سمومی استفاده می کند که از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شوند.

وی بیان کرد: از بین مواد غذایی حاوی گوگرد می توان به سیر، پیاز، کلم، کلم بروکلی و گل کلم اشاره کرد که بهتر است این مواد غذایی به صورت خام مصرف شوند چون فرایند گرمایشی میزان مواد و عناصر مغذی این مواد غذایی را کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به خواص سم زدایی برخی از گروه های مواد غذایی گفت: کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد بوده و دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند.

وی باذکر اینکه دارچین نیز یکی از ادویه هایی است که می تواند به عملکرد خوب کبد کمک زیادی کند،افزود: عسل و هر آنچه که از تلاش زنبورهای عسل به دست می آید کبد را در سلامت نگه می دارد و مصرف آب لیموترش تازه در یک لیوان آب داغ و استفاده آن به صورت ناشتا باعث پاک شدن کبد می شود.

وی اضافه کرد: حالت تهوع، مشکلات کلیوی و حتی اختلالات جنسی می تواند ناشی از اشباع شدن کبد باشد زمانی که ضایعات زیادی در کبد جمع شده، علایم زیادی بروز می کند که در این حالت روغن زیتون برای کبد بسیار سودمند است چون خواص ملینی دارد که این روغن، کبد را تمیز و مشکلات کبدی را رفع می کند.

این کارشناس تغذیه الکل را جز پنج ماده مخرب و آسیب رسان به کبد دانست و عنوان کرد: آرد سفید یا همان آرد بدون سبوس نیز یکی از عوامل تشکیل سنگ کلیه محسوب شده و در عین حال باعث ابتلا به بیماری سیروز کبدی می شود.

وی ادامه داد: همه محصولات غذایی فرآوری و تصفیه شده مانند برنج سفید، نمک تصفیه شده و قند سفید می توانند به کبد آسیب برسانند همچنین مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، گوشت های چرب، گوشت هایی با پوست یا چربی و مواد غذایی نیمه پخته شده و استفاده از مواد غذایی حاوی رنگ های خوراکی و شیرین کننده های مصنوعی را نیز باید محدود کرد.

این کارشناس تغذیه همچنین دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدن در صبح، زیاد غذا خوردن، با عجله صبحانه خوردن، مصرف بیش از حد داروها، مصرف نامناسب روغن را از جمله عوامل ایجاد اختلال در عملکرد کبد دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha