عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار داد: از طریق یک رابطه جنسی محافظت نشده( بدون استفاده از کاندوم و در رابطه های دوستی) بیماری های زیادی به زن و مرد قابل انتقال است.

بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می شوند

سلامت نیوز: عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار داد: از طریق یک رابطه جنسی محافظت نشده( بدون استفاده از کاندوم و در رابطه های دوستی) بیماری های زیادی به زن و مرد قابل انتقال است.

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی در گفتگو با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این امر می تواند به علت داشتن رابطه جنسی یکی از طرفین با افراد گوناگون رخ دهد كه برای نمونه می توان به بیماری سوزاک اشاره كرد.

به گفته وی بیماری سوزاک در خانم ها خیلی کم علامت است . در یک سوم مردان نیزبه شكل ترشحاتی از مجرا خارج می شود در حالی که برخی هم بی علامت اند.

وی تبخال تنالسی را به عنوان بیماری بسیار خطرناك قابل انتقال از طریق رابطه جنسی برشمرد و خاطرنشان کرد: به دنبال ابتلا به این بیماری دانه های دردناکی مانند تبخال لب اما با عود بیشتر نیز ناحیه تناسلی یا مقعد زن و مرد را درگیر می کند.

متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: همچنین تبخال تناسلی موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره مبتلایان می شود.

وی با اشاره به سیفیلیس و زگیل ناحیه تناسلی به عنوان دیگر بیماری های قابل انتقال جنسی گفت: زگیل تناسلی می تواند ناحیه واژن و مقعد خانم ها و آلت تناسلی و مقعد مردان را درگیر کند.

حاجی عبدالباقی تأکید کرد: گاهی آنقدر دانه های زگیل کوچک اند که فرد متوجه وجود چنین ضایعاتی در ناحیه تناسلی شریک جنسی اش نیز نمی شود.

وی هشدار داد: به دنبال یک رابطه جنسی محافظت نشده علاوه بر ابتلا به عفونت های مذکور؛ بیماری هایی نظیر هپاتیت B و ویروس HIV هم قابل انتقال هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ،بیماری های جنسی را مانند کوه یخ دانست و بیان کرد: زیرا آنچه از بیماری های جنسی دیده می شود نمودار قسمت کوچکی از مبتلایان است .و از آنجا که مردم مسائل شخصی و مربوط به مسائل جنسی را تا حد امکان بیان نمی کنند از این رو آمار دقیقی از میزان آنها در دست نیست.

وی توصیه کرد: جوانان در رابطه جنسی باید طرف مقابلشان؛ خانواده؛ سابقه وی و... را بشناسند و خود را در موقعیت های حساس و خطرناک قرار ندهند .چراكه ریشه بسیاری از بیماری های مهلك درروابط غیراخلاقی است.

وی تأکیدکرد: حال اگر فردی در موقعیتی ناچار به برقرای روابط جنسی شد ضرورت استفاده از کاندوم اهمیت بسیار زیادی دارد.البته باید توجه داشت از انتقال بیماری های جنسی هم به صورت 100درصد جلوگیری نخواهد شد اما حداقل تا حدی جلوگیری می کند.

عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: رعایت بهداشت فردی در رابطه زناشویی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زنان برای جلوگیری از ابتلا به عفونت نیازی به استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده ندارند؛ بلکه با جلوگیری ازایجاد رطوبت در فضای واژن؛ تمیز نگه داشتن واژن و تعویض به موقع لباس زیر نیز از ابتلا به عفونت در امان خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha