چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12301

مصرف مواد نشاسته‌ای و گوشت به صورت خورشت، مرغ آب پز و ... و همچنین سبزی و میوه برای وعده سحر توصیه می‌شود.

روشن‌پور، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم های درمانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: در وعده سحر سعی شود غذایی مشابه ناهار را مصرف کرده و ازغذاهایی که آبکش و شور بوده، یا غذاهایی که در طول روز تشنگی را افزایش می‌دهند (مانند قورمه سبزی، کباب، کنسرو ماهی و ...) و یا غذاهای سرخ و کباب شده پرهیز شود.

وی با بیان اینکه غذاهای دیرهضم و نفاخ در سحر سبب بروز دل درد و ناراحتی گوارشی در طول روز می شوند، عنوان کرد: غذاهای حاوی حبوبابت و یا غذاهای سرخ شده در روغن از غداهای دیرهضم هستند و غذاهای پخته شده مانند پلو، خورشت یا غذاهای آب پز، سبزیجات و سالاد در رده غداهای زود هضم قرار دارند که بهتر است در وعده سحر استفاده شوند.

روشن پور با اشاره به این که مواد بسیار شیرین مثل زولبیا و بامیه در وعده سحر باعث ایجاد تشنگی در طول روز می‌شوند، افزود: این مواد ممکن است مشکلاتی از قبیل بی‌حالی و کم حوصلگی را نیز برای فرد به دنبال داشته باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: صرف غذا در سحری و خوردن مواد قندی پس از آن از گرسنگی در طول روز پیشگیری می‌كند.

روشن پور با بیان این که باید در مصرف مواد غذایی حد اعتدال رعایت شود، افت فشار و قند خون، حالت تهوع، ضعف و یبوست را از علائم کم خوری یا درست نخوردن غذا و عدم مصرف مایعات کافی و فعالیت در سحر و بعد از آن دانست.

وی تصریح کرد: افرادی که به هر دلیلی میل به خوردن سحری ندارند افطاری و شام را با هم مصرف کنند ( یا با یک فاصله زمانی کوتاه) و سپس یک ساعت و نیم تا دو ساعت قبل از خواب شبانه وعده سحر را میل کنند.

روشن پور استفاده از سبزی و میوه جات مثل خیار یا هندوانه را برای برطرف کردن تشنگی در طول روز توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha