چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 123028

برنج ماکارونی، برنج مصنوعی یا هر اسم دیگر؛ این محصول چینی که طعم و بوی ایرانی دارد، حدود دو سال است که جای خود را در سفره‌های برخی خانواده‌های ایرانی باز کرده و با امتیازهایی چون طعم و بوی خوش، قد کشیدن و قیمتی پایین‌تر از برنج‌های شالیزارهای شمال، توانسته خریداران خود را پیدا کند.

هشدار:برنج مصنوعی مجوز بهداشتی ندارد

سلامت نیوز: برنج ماکارونی، برنج مصنوعی یا هر اسم دیگر؛ این محصول چینی که طعم و بوی ایرانی دارد، حدود دو سال است که جای خود را در  سفره‌های برخی خانواده‌های ایرانی باز کرده و با امتیازهایی چون طعم و بوی خوش،  قد کشیدن و قیمتی پایین‌تر از برنج‌های شالیزارهای شمال، توانسته خریداران خود را پیدا کند.

اکنون پس از ماجرای روغن پالم و استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، نوبت حساب و کتاب به خمیرهای برنجی رسیده است که با دستگاه‌های معجزه‌گر چینی، تبدیل به برنج مصنوعی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، نخستین واکنش واردکنندگان دستگاه‌های تولید برنج مصنوعی به خبرهای مربوط به زیان‌آور بودن این نوع برنج و استاندارد نبودن آن، این بود که این دستگاه‌ها با مجوز و تأیید وزارت بهداشت وارد ایران شده و تبدیل خمیر برنج به برنج ماکارونی یا دانه بلند به وسیله این دستگاه‌ها هم مورد تأیید این وزارتخانه است.

اما سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، ادعای واردکنندگان را تکذیب و تأکید کرد که حتی درخواستی هم برای صدور مجوز درخصوص وارد کردن این دستگاه‌ها یا تولید این نوع برنج به این سازمان ارائه نشده است.

مهندس محمد ‌هاشمی با اشاره به اینکه هرگونه برنجی که با تأیید وزارت بهداشت در کشور وجود دارد فقط شامل دو قسم است، گفت: «برنجی که در کشور وجود دارد، وارداتی یا  داخلی است. برنج‌های وارداتی کد 16 رقمی دارند که ثبت از مبدأ می‌شود یعنی کارشناسان به مزارع کشور مورد نظر می‌روند و از نزدیک از نظر جغرافیایی، نوع محصول، شیوه انبار کردن و بسته‌بندی و نحوه ورود به کشور را بررسی می‌کنند در داخل کشور نیز از برنج‌های وارداتی نمونه‌برداری می‌شود سپس  مجوز آن صادر می‌شود که کد 16 رقمی معرف مبدأ تولید و شرکت واردکننده است. همچنین برنج‌هایی که در کشور وجود دارند و داخلی‌اند، دارای شناسنامه بهداشتی هستند. این شناسنامه بهداشتی نشان می‌دهد سلامت محصول مورد تأیید سازمان غذا و دارو است در واقع  اگر محصول به نام برنج ایرانی باشد برای اینکه از برنج غیر ایرانی که ممکن است محصولات ناخالصی  به اسم آن  عرضه شود، قابل تشخیص باشد، به آن شناسنامه بهداشتی می‌دهیم. این کار باعث می‌شود برنج‌ها اصالت خود را به لحاظ سلامت و نظارت سازمان غذا و دارو داشته باشند.»


وی تأکید کرد: «این سازمان برای هر چیزی که تحت عنوان برنج مصنوعی یا برنج ماکارونی تولید شود، مجوزی صادر نکرده و تولیدکنندگان هیچ گونه مجوزی از این سازمان دریافت نکرده‌اند بنابراین از آنجایی که ممکن است به  این محصولات افزودنی‌های غیرمجاز را هم اضافه کنند که برای سلامتی خطرناک است، هرگز از آن دفاع نخواهیم کرد. سازمان غذا و دارو زمانی از محصولی دفاع می‌کند که مجوزش را داده باشد.»


رئیس انجمن تغذیه ایران نیز در گفت‌وگو با «ایران»، تولید برنج‌های مصنوعی و عرضه آن با نام برنج ایرانی را تقلب آشکار عنوان کرده و گفت: «برنج ایرانی به لحاظ مرغوبیت، سلامتی، طعم و محل رشد و نوع بذر و کود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اگر افرادی از شهرت و سلامتی برنج تولیدشده ایرانی سوء استفاده کنند و مواد زائد را با افزودنی‌هایی بفروشند، جرم آشکاری  است. برنج طبیعی زیر نور خورشید در شالیزارها رشد می‌کند و از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخودار است بنابراین نباید سلامتی را فدای تولید مواد غذایی کنیم که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.»

دکتر سید ضیاءالدین مظهری در ادامه افزود: «نباید عده‌ای سودجو از ناآگاهی مردم سوء استفاده کنند، این قابل پذیرش نیست. برنج جزو غلات ارزنده‌ای است که ترکیبات آن از نظر کربوهیدرات و ویتامین‌های گروه «ب» شناخته شده است موادی که با نشاسته مخلوط می‌شود، از نظر ارزش غذایی قابل مصرف نیست. همچنین میزان ویتامین‌هایی که به این محصولات افزوده می‌شود، در فرایندهای تکنولوژیکی از بین می‌روند و نمی‌توان گفت این برنج‌ها غنی شده هستند مگر اینکه مدیریت غذا و تغذیه بر نحوه تولید آن نظارت کنند.»


پای خمیر برنج به دستگاه قضایی کشیده شده است

ایرنا گزارش داد: تعدادی از وکلای دادگستری از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل نداشتن نظارت بر تولید خمیر مرغ و خمیر برنج به دستگاه قضا شکایت کردند. مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری در این باره گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده محصولات لبنی دارای روغن پالم، از مرجع قضایی تقاضا کردیم تا به موضوع خمیر برنج و خمیر مرغ که بهداشت سلامت مردم را تهدید می‌کند نیز رسیدگی کند.»


به گفته وی، این شکایت به شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و بازپرس نیز دستور ارجاع موضوع به کارشناسی را داده تا کارشناسان نظر خود را در باره درستی یا نادرستی آلوده بودن محصولات یاد شده اعلام کنند.
وی در مورد خمیر برنج توضیح داد: «متأسفانه برخی کارخانه‌ها برنج‌های نیم دانه را خمیر و با دستگاه‌های خاص آن را تبدیل به برنج معمولی یا همان دانه بلند کرده و تحت عنوان برنج باکیفیت ایرانی به فروش می‌رسانند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha