متخصصان علم تغذیه معتقدند، هرچند یائسگی برهه ای طبیعی در زندگی زنان است اما می توان با تغذیه مناسب و افزایش فعالیت بدنی مشکلات این دوره را مدیریت کرد.

سلامت نیوز: متخصصان علم تغذیه معتقدند، هرچند یائسگی برهه ای طبیعی در زندگی زنان است اما می توان با تغذیه مناسب و افزایش فعالیت بدنی مشکلات این دوره را مدیریت کرد.


غزاله اسلامیان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه مصرف زیاد چربی ها در دوران یائسگی با خطر ابتلا به سرطان ها در ارتباط است، گفت:محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده در این دوره ضروری است.

وی به افزایش وزن در این دوره اشاره کرد و گفت:زنان در دوره یائسگی اضافه وزن را بیش از سایر دوران ها تجربه می کنند اما با دقت در انتخاب غذاها، مصرف غذاها به صورت بخارپز یا آب پز و افزایش فعالیت بدنی می توانند مشکلات این دوره را مدیریت کنند.

وی حذف روغن جامد و سس های چرب،مصرف لبنیات کم چرب ،محدود کردن مصرف قندهای ساده، شکلات، انواع شیرینی ها نیز بیش از پیش به زنان یائسه توصیه کرد.



***پوکی استخوان شایع ترین بیماری دوره یائسگی

وی به پوکی استخوان بیماری سیستم اسکلتی بدن دراین دوره اشاره کرد و گفت:در این دوره زنان با کاهش توده بافت استخوانی و نازک و متخلخل شدن استخوان مواجه می شوند که این بیماری اغلب علامتی ندارد و در نهایت منجر به شکستگی استخوان می شود.

اسلامیان یاد آورشد:این بیماری، شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که امروزه به عنوان یک معضل بهداشت عمومی به ویژه در سنین یائسگی شناخته شده و با افزایش متوسط سن جامعه، اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه استخوان یک بافت زنده پیچیده است و گستره وسیعی از ریز مغذی ها در حفظ و نگهداری آن دخیل است،گفت:رژیم غذایی یکی از فاکتورهای قابل اصلاح مهم برای رشد و نگهداری استخوان است.

وی با اشاره به اهمیت الگوهای غذایی،گفت: الگوی غذایی غنی از لبنیات کم چرب، میوه و سبزی های برگ سبز و زرد تیره، قارچ و ماهی و مقادیر پایین گوشت قرمز با تراکم استخوان مرتبط است.

این متخصص تغذیه توصیه کرد:از مصرف نوشابه های گازدار و محصولات فراوری شده مانند سوسیس و کالباس به دلیل استفاده زیاد از فسفر باید پرهیز کرد زیرا با کاهش جذب کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

اسلامیان تصریح کرد:قرار گرفتن در معرض نور خورشید 2 الی 3 بار در هفته و هر بار به میزان 10 دقیقه برای ساخت ویتامین D در بدن ضروری است.

وی همچنین تاکید کرد:در معاینات سالانه خود از پزشک معالج خود بخواهید که میزان ویتامین D خون شما را چک کند و در صورت کمبود از مکمل ها استفاده کنید.

وی با بیان اینکه ورزش منظم و تحرک مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد، توصیه کرد: زنان در دوره یائسگی روزانه 30 دقیقه پیاده روی کنند.

اسلامیان تصریح کرد:زنان یائسه در صورت ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، قلبی -عروقی، کلیه و ... به متخصصین تغذیه مراجعه کرده و رژیم غذایی مناسب برای کنترل بیماری خود دریافت کنند.



***کنترل گر گرفتگی با تغذیه مناسب

وی با بیان اینکه گر گرفتگی یکی دیگر از مشکلات زنان یائسه است، افزود:به منظور کنترل گرگرفتگی که یکی از علایم شایع این دوران است از مصرف مقادیر زیاد قهوه، چای، نوشابه های حاوی کافئین باید پرهیز کرد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد:مصرف پودر رازیانه به همراه سالاد یا ماست برای کنترل گرگرفتگی انتخاب مناسبی است.



***سویا سرشار از انواع فیتواستروژن ها

اسلامیان با بیان اینکه علائم دوران یائسگی مرتبط با کاهش سطح هورمون استروژن است،گفت:زنان در این دوران مصرف مواد غذایی دارای استروژن گیاهی (فیتواستروژن ها) را افزایش دهند.

وی افزود:فیتواستروژن موجود در میوه ها و سبزی ها نقش هورمون استروژن را به صورت ضعیف در بدن بازی می کنند.

سبزی های غنی از فیتواستروژن عبارتند از: گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم، گل کلم، هویج، پیاز، سیب زمینی، شلغم وچغندر است .

این متخصص تغذیه ادامه داد: میوه های حاوی فیتواستروژن شامل؛ انواع آلو، توت فرنگی، انگور، گلابی، پرتقال، سیب، گریپ فروت و تمشک است.

وی با بیان اینکه حبوبات نیز منبع خوبی برای فیتو استروژن ها هستند،گفت: سویا سرشار از انواع فیتواستروژن ها بوده و قرار دادن آن در برنامه غذایی به منظور حفظ استروژن بدن و کنترل علائم یائسگی توصیه می شود.

اسلامیان گفت:دریافت میوه ها، سبزی ها و حبوبات علاوه بر اینکه حاوی فیتواستروژن ها هستند، سرشار از فیبر نیز بوده و در دوران یائسگی جهت کنترل اشتها و تنظیم قند خون مناسب است.

وی اظهار کرد:همچنین مصرف نان و غلات سبوس دار مانند نان سنگک و جو به جای نان سفید برای حفظ سلامت زنان در این دوران توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha