سرعت و شتاب و هیاهوی زندگی مدرن این‌بار پای خودش را از گلیم فست‌فود درازتر کرده و قصد دارد غذاهای سنتی برنجی ما ایرانی‌ها و چندین کشور دیگر را هم دچار تغییر و تحول کند. برنج مصنوعی دستاورد دیگر چینی‌ها و جایگزینی است برای برنج طبیعی که از خرده‌برنج (نیم‌دانه) و غلات دیگر فرآوری می‌شود.

سلامت نیوز: سرعت و شتاب و هیاهوی زندگی مدرن این‌بار پای خودش را از گلیم فست‌فود درازتر کرده و قصد دارد غذاهای سنتی برنجی ما ایرانی‌ها و چندین کشور دیگر را هم دچار تغییر و تحول کند. برنج مصنوعی دستاورد دیگر چینی‌ها و جایگزینی است برای برنج طبیعی که از خرده‌برنج (نیم‌دانه) و غلات دیگر فرآوری می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،شرکت‌های چینی نظیر eagle ارائه‌دهنده ماشین‌های تولید‌کننده برنج مصنوعی هستند که حتی ولتاژ و توان دستگاه‌های خود را متناسب با سفارش مشتریان‌شان در سراسر دنیا تعیین کرده و برای تولیدات خود حداقل یک سال گارانتی تعویض و خدمات پس از فروش برون‌مرزی در نظر گرفته‌اند. هند و آلمان نیز صاحبان دیگر این تکنولوژی هستند.  دستگاه نامبرده می‌تواند از خرده‌برنج، نشاسته، ارزن، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، ذرت، و دیگر حبوبات و حتی سیب‌زمینی شیرین (یا هندی) به‌عنوان مواد خام اولیه استفاده و پس از افزودن مواد دلخواه و درست کردن خمیر طی فرآیندهای بعدی، رشته‌های رنده‌شده برنج‌مانندی را بیرون بدهد. اینها همان برنج‌هایی هستند که وقتی دم‌کنی قابلمه را برمی‌دارید، کشیدگی قدشان، شما را به طرز مشکوکی شگفت‌زده می‌کند.

   فایده این برنج فوری چیست؟
طی فرآیند تولید، می‌توان این محصول خوراکی را از آهن، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم، غنی و به این وسیله با بیماری‌های ناشی از تغذیه نادرست مقابله کرد. از طرفی تولید برنج با این شیوه با زندگی پرشتاب امروزی متناسب است، تولید 100 تا 300 کیلوگرم برنج در ساعت و سه هزار تا پنج هزار تن در سال آن هم توسط یک دستگاه عدد قابل‌توجهی است. آماده کردن این برنج مصنوعی نیز به زمان و سوخت کمتری برای تهیه یک وعده غذایی نیاز دارد. همچنین استفاده از این محصول برای کشورهایی نظیر اندونزی که با کمبود ذخیره برنج دست و پنجه نرم کرده و قصد دارد مصرف سرانه برنج طبیعی را کاهش دهد، مناسب است.

   معایب تامل‌برانگیز
تنها فکر کردن به این سوال کافی است تا اعتماد مصرف‌کننده خدشه‌دار شود: «درصورتی که شرکت‌های تولید‌کننده برنج مصنوعی، از مواد اولیه طبیعی و خالص نیز دریغ کنند و گریزی هم به مواد مصنوعی مثلا پلاستیک و... بزنند، چه می‌شود؟» گزارشی در یکی از مطبوعات به نام Weekly Hong Kong پرده از این جریان برداشته و اعلام کرده که تولید‌کنندگان این نوع برنج علاوه‌بر مواد طبیعی، از رزین صنعتی هم استفاده کرده و برنج تقلبی تولید می‌کنند. گزارشی از Very Vietnam از قول یک مقام مسئول عضو انجمن رستوران‌های چینی چنین می‌گوید: «خوردن تنها سه کاسه از این برنج تقلبی برابر است با خوردن یک کیسه پلاستیکی!» البته این اولین‌باری نیست که انگشت اتهام چنین رسوایی‌هایی چینی‌ها را نشانه رفته است. نمونه‌های دیگر عبارتند از جریان شیر آلوده به ملامین در سال 2008 که به حدود 300 هزار نفر آسیب رسانده و حداقل شش نوزاد به‌خاطر مسموم شدن توسط این ماده جان باختند؛ برنج تقلبی که با افزودن نوعی اسانس، گران‌تر از نوع معمولی‌اش فروخته می‌شد؛ پوست گردو‌هایی که به جای مغز، سیمان در دل خود جای داده بودند و... به‌طور کلی غذاهایی که ذهن را سمت بند کفشی می‌برد که چارلی چاپلین به جای اسپاگتی با لذت تمام می‌خورد. مطلب حائز اهمیت دیگر این است که واردات این نوع برنج به کشور، در صورتی که واقعا سالم باشد، آن هم با قیمتی پایین (کیلویی حدودا پنج هزار تومان) می‌تواند بازار تولیدات داخلی (که به‌طور میانگین هشت هزار تومان به فروش می‌رسند) را دچار مشکل کند. ورود دستگاه‌های تولید برنج مصنوعی که حدودا از دو سال پیش آغاز شد، اگرچه با مجوز ارگان‌های دولتی صورت می‌پذیرد، تهدیدی مشابه به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha