چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 123069

مجید انتظامی، آهنگساز برجسته کشور با اشاره به وضعیت فعلی آب در کشور و کلان شهرها گفت: بحران آب به حدی جدی است که دیگر به هیچ عنوان جمله ای نمادین و شعارگونه نیست.

بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست

سلامت نیوز: مجید انتظامی، آهنگساز برجسته کشور با اشاره به وضعیت فعلی آب در کشور و کلان شهرها گفت: بحران آب به حدی جدی است که دیگر به هیچ عنوان جمله ای نمادین و شعارگونه نیست.

به گزارش سلامت نیوز ، چهره ماندگار کشور در حوزه موسیقی با بیان این مطلب افزود: این را همه می‌دانند و بارها نیز شنیده‌ایم که می گویند آب مایه حیات است و نشانه زندگی و اینکه بدون آب زندگی ممکن نیست.

وی با بیان اینکه مفهوم این جملات را درک نکرده‌ایم، بلکه صرفا شنونده آن بوده ایم، اضافه کرد: با این حال اگر ما واقعا متوجه معنا و مفهوم آن می‌شدیم آن وقت این جمله ها برایمان معنا و مفهومی غیر از یک جمله نمادین و شعارگونه داشت.

آهنگساز فیلم از کرخه تا راین ادامه داد: یعنی در واقع  اگر از عمق وجود این جمله‌ها را باور نداشته باشیم آن وقت اینها برای ما فقط شعار نبودند، اگر با تمام وجود حس کنیم و باورشان داشته باشیم، اوضاعمان در زمینه آب خیلی بهتر خواهد شد.

انتظامی به سفری به ارمنستان اشاره کرد و گفت: همین آبی که ظاهرا ساده است و حتی ممکن است به آن فکر هم نکنیم چقدر برای زندگی ما مهم است، اگر مدتی کوتاه نباشد و به آن دسترسی نداشته باشیم، نبودنش بیش از هرچیزی احساس می شود.در واقع وقتی هست چندان حس نمی شود اما به محض اینکه نباشد حتی ممکن است زندگی را از بین ببرد. من چند سال پیش برای انجام یک کار موسیقی به ارمنستان رفته بودم. آنجا آب نداشتند و هر یک روز در میان به مردم آب می‌رسانند. در همان سفر و با توجه به این مشکل بیشتر از قبل و با تمام وجودم به اهمیت را چشیدم و به معنای واقعی اهمیت آب را دانستم.

این هنرمند با اشاره به بحث فرهنگسازی با استفاده از ابزار هنری گفت: به نظرم همه ما با ابزارهایی که دراختیار داریم و با کمک تخصصی که کسب کرده‌ایم می توانیم در فرهنگ سازی برای استفاده درست از آب بکوشیم.در واقع ما باید زمینه و بستری را فراهم کنیم که مخاطب در آن زمینه به عظمت و شکوه آب را حس کند و بعد فکر کند این عظمتی که در اختیار اوست چگونه باید قدر دانسته شود.

انتظامی تاکید کرد: پس از آن مخاطب می ماند و عظمتی که ما برای او تعریف کرده ایم و حالا او درصدد این برخواهد آمد که این داشته اش را نگاه دارد و آن را به سادگی از دست ندهد.

وی با اشاره به سمفونی کارون گفت: من در سمفونی کارون و دربخشی از آن که کاملا درباره آب است تلاش کردم تا شکوه و عظمت این هدیه الهی را با ابزار موسیقی نشان دهم و مخاطب را با اهمیت آن چه او در اختیار دارد بیشتر آشنا کنم.

انتظامی از همه هنرمندان دعوت کرد تا برای مبارزه با این بحران و اصلاح الگوی مصرف به میدان بیایند: به نظرم همه هنرمندان تمام هنرها از جمله سینما، نمایش، موسیقی و هر هنر دیگری می توانند با ابزار فیلم و تئاتر و ایجاد ارتباط خوب با مخاطب، آنها را با اهمیت آب بیشتر آشنا کنند و زمینه ای برای استفاده درست از این مایه حیات فراهم کنند.

این هنرمند تاکید کرد: با ابزار هنرها می شود همان جملات و شعارهایی که در باره آب وجود دارد را برای مخاطب ملموس تر کرد و آنها را از کارکرد شعارگونه و کلیشه ای درآورد و نهادینه کرد.

گفتنی است علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا 25 مهر ماه به نشانی پاسداران، خیابان گل‌‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگسرای رسانه بفرستند و یا با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.rasanehfest.ir در جشنواره شرکت کنند. همچنین شماره تلفن 22888680 پاسخگوی علاقمندان خواهد بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha