رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن گفت: امسال 22 هزار بیمار روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و تعداد كل بیماران تحت پوشش این سازمان به 55 هزار نفر می‌رسد اما 35 هزار بیمار دیگر همچنان بلاتكلیف می‌مانند.

نحوی نژاد، در یك نشست خبری در محل مركز توانبخشی بیماران روانی مزمن طلوع در تهران، افزود: در پایان سال 86 تعداد كل بیماران روانی مزمن كه تحت پوشش سازمان بهزیستی كشور قرار گرفتند، 33 هزار و 38بیمار بودند كه از خدمات روزانه، شبانه‌روزی و موردی این سازمان استفاده می‌كردند اما 57 هزار و 688 بیمار روانی مزمن شناسایی شده هیچ خدمتی از بهزیستی دریافت نمی‌كردند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است كه تعداد كل بیماران روانی مزمن كشور حداكثر 100 هزار نفر باشند كه حدود 90 هزار نفر آنها شناسایی شده‌اند.
وی گفت: برای اینكه همه این بیماران تحت پوشش خدمات موردی، روزانه یا شبانه روزی بهزیستی قرار گیرند به اعتباری بالغ بر 77 میلیارد تومان نیازمندیم اما در پایان سال گذشته فقط 23 میلیارد تومان برای این كار در اختیار داشتیم كه حتی اگر بخواهیم همان خدمات سال گذشته را هم امسال داشته باشیم با توجه به تورم 5/18 درصدی حداقل 3 میلیارد تومان كسر بودجه داریم.
وی افزود: سیاست اصلی سازمان بهزیستی ارتقای كمی و كیفی خدمات مراقبت از بیماران روانی مزمن با تاكید بر نگهداری آنها در منزل، توانمند سازی آنان و آگاه سازی جامعه نسبت به نیازهای این بیماران است.باید جامعه و نهادهای اجتماعی دیگر دید منفی نسبت به این بیماران را تغییر دهند و بدانند كه بیماری روانی مزمن نیز یك بیماری مانند روماتیسم یا بیماری قلبی است و گر چه ممكن است چرخه درمان این بیماران متفاوت باشد اما با توجه به استعداد ژنتیك كه برخی در ابتلا به این بیماری‌ها دارند، لازم است كه از این بیماران قبل از اینكه وارد مرحله بحران اجتماعی شویم حمایت شود.
نحوی نژاد گفت: خدمت‌رسانی به این بیماران فقط خوراك، پوشاك و مسكن نیست بلكه این افراد نیازمند احترام هستند. یكی از مشكلاتی كه برای نگهداری از این بیماران وجود دارد این است كه مردم اجازه تاسیس مراكز نگهداری این بیماران را در محلاتشان نمی‌دهند و البته مشكل دیگر كمبود یارانه برای حمایت از این بیماران است.
وی ادامه داد: تا پایان سال 86 تعداد 143مركز درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن در كشور فعال شد، از این تعداد 14 مركز خدمات روزانه، 90 مركز شبانه روزی، 18 مركز مرافبت در منزل و 16 مركز جامع خدمات بیماران روانی مزمن هستند كه علاوه بر خدمات نگهداری، خدمات روزانه و موردی، توانبخشی نیز ارائه می‌كنند و البته 5 مركز مراقبت از بیماران مبتلا به اوتیسم نیز در كشور راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: در این مراكز هزار و 737 بیمار روانی مزمن خدمات روزانه، 6 هزار و 88 نفر خدمات شبانه روزی، هزار و 856 نفر خدمات مراقبت در منزل و 198 بیمار مبتلا به اوتیسم خدمت دریافت می‌كنند. 16 هزار و 331 بیمار روانی مزمن نیز با كمك هزینه ماهانه 39 هزار تومان به خانواده در منزل نگهداری می‌شوند. 6 هزار و 828 نفر از بهزیستی كمك موردی دریافت كرده‌اند.
رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن گفت:‌ 30 درصد مراكز شبانه روزی، 48 درصد مراكز روزانه و جامع و اوتیسم درجه یك هستند و در تلاشیم كه امسال همه مراكز خدمت رسانی به بیماران روانی مزمن در كشور درجه یك شوند.
وی افزود: شهریه مراكز نگهداری شبانه روزی بیماران روانی مزمن در تهران 300 هزار تومان و در شهرستان‌ها ماهانه 65 هزار تومان است كه بهزیستی برای خدمات شبانه‌روزی در تهران 150 هزار تومان یارانه پرداخت می‌كند، یارانه خدمات مراكز روزانه نیز ماهانه برای هر بیمار 70هزار تومان است و بقیه آن را باید خانواده بیمار پرداخت كنند.
وی گفت: البته اگر بیماران یا خانواده آنها توان پرداخت این هزینه را نداشته باشند حق ندارند بیمار را بیرون كنند در این صورت بهزیستی آن مركز را تعطیل می‌كند.
نحوی نژاد افزود: به طور كلی 3 دسته از بیماران روانی مزمن در اولویت پذیرش در مراكز بهزیستی هستند، دسته اول افرادی هستند كه با حكم قضایی به بهزیستی سپرده‌ می‌شوند، دسته دوم بیماران روانی مزمن مجهول الهویه هستند كه حدود 5 هزار نفر در كشور هستند و دسته دیگر بیمارانی كه در خانواده شان بیش از تشنج و بحران ایجاد می‌كنند و قابل كنترل نیستند.
وی ادامه داد:‌ برنامه بهزیستی برای توسعه خدمات به بیماران روانی مزمن این است كه با استفاده از اعتبار 24 میلیارد تومانی كه معاونت نظارت راهبری ریاست جمهوری قول آن را داده است امسال تعداد مراكز مراقبت در منزل از هزار و 856 مركز به 8 هزار و 194 مركز شود و نزدیك به 7 برابر شود، هزار و 83 نفر دیگر در مراكز روزانه بیماران روانی مزمن پذیرش شوند و تعداد بیمارانی كه از این مراكز خدمت می گیرند به 2 هزار و 820 نفر برسد.
وی گفت: تعداد بیماران مبتلا به اوتیسم تحت پوشش بهزیستی نیز از 198 نفر امسال با افزایش 535 نفر به 737 نفر می‌رسد، هزار و 3 بیمار نیز جذب مراكز شبانه روزی می‌شوند و با افزایش 10 هزار نفر گیرندگان خدمات موردی، تعداد این افراد به 26 هزار و 331 نفر می‌رسد.
وی افزود: امسال همچنین 27 كارگاه حرفه آموزی برای بیماران روانی مزمنی كه ترخیص می‌شوند و می‌خواهند وارد جامعه شوند در كشور راه اندازی می‌شود كه 1300 نفر را پذیرش خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha