چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 123080

یک متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد: افرادی که اضافه وزن دارند باید به کاهش وزن خود توجه داشته باشند تا بتوانند به حل مشکل خر و پف کردن کمک کنند.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد: افرادی که اضافه وزن دارند باید به کاهش وزن خود توجه داشته باشند تا بتوانند به حل مشکل خر و پف کردن کمک کنند.

دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گاهی خر و پف کردن علامت یک بیماری خطرناک است، اظهار کرد: وخیم‌ترین این بیماری‌ها قطع تنفس انسدادی هنگام خواب است که در این بیماری ممکن است فرد از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود. این امر به کاهش اکسیژن در خون منجر می‌شود و فرد مبتلابه مدت دو روز از سردرد و خستگی رنج می‌برد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران احتمال خر و پف کردن را در مردان 50 درصد بیشتر از زنان دانست و درباره علت بروز این مشکل، گفت: خر و پف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان) هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده است و هوا را به درون می‌کشد، بوجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه در برخی موارد قبل از جراحی توصیه می‌شود که افراد به پیشگیری از عوامل زمینه‌ساز خر و پف کردن بپردازند، گفت: اضافه وزن، بد خوابیدن، مصرف الکل، غذاهای چرب و داروهای آرام بخش از جمله عواملی است که منجر به خر و پف کردن در فرد می‌شود. اما با کاهش وزن، به پهلو خوابیدن، عدم مصرف الکل و غذاهای چرب و داروهای آرام بخش می‌توان در کمتر کردن خرخر عملکرد موثری داشت.

این متخصص گوش، گلو و بینی افزود: افرادی که گردن چاق و کوتاه دارند نیز بیشتر در معرض خر و پف کردن قرار دارند که برای جلوگیری از این مشکل باید به کاهش وزن توجه داشته باشند.

رزم‌پا بحث رژیم غذایی را در کاهش بروز این مشکل حائز اهمیت دانست و در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که دچار مشکل خر و پف کردن در هنگام خواب می‌شوند، باید در ابتدای شب غذای سبک مصرف کرده و از غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha